A vastag, nehéz palack mint státusszimbólum
A leghíresebb, világszerte használt borospalackok formája hosszú idő óta változatlan. Évtizedek, sőt akár évszázadok óta használják őket, s különösen a prémium borokat nehéz elképzelni ezek nélkül. Azonban mégis egyre többen próbálkoznak alternatív megoldásokkal, felismerve, hogy a vastag, nehéz palack csupán egy státusszimbólum, mely nem praktikus és nem környezetbarát. A borospalackok a borágazat szén-dioxid-kibocsátásának 30-68 százalékáért felelnek. Emiatt egyre többen kritizálják a pincészeteket.
Karen MacNeil, a „The Wine Bible" könyv szerzője bejelentette, sem ő, sem népszerű portálja, a WineSpeed nem foglalkozik többé olyan borral, melyet hagyományos vastagságú üvegben forgalmaznak. „Az iparágnak el kellene felejtenie a vastag üvegek használatát, ám sokak számára ez a típusú palack jelenti a minőséget. Ez viszont rossz irányba viszi a boripart. Hiszek benne, hogy mindenkinek ki kell állnia valamiért. Én felelősségemnek érzem, hogy felszólaljak ebben az ügyben" – mondta Karen MacNeil, hozzátéve, hogy nem gondolja, hogy döntése magára haragítaná a borászokat.
A vastag, nehéz palack csupán egy státusszimbólum? – fotó: Shutterstock
De a világ egyik legismertebb borszakértője is évek óta felemeli szavát az általa csak „testépítőnek" nevezett palackok használata ellen. Egy ideje pedig már borértékeléseiben szempontként szerepel a palack súlya is.
Már a forgalmazók között is akadnak olyanok, akik megszabadulnának a vastag palackoktól, azonban tisztában vannak azzal, hogy nagyon nehéz változtatni több évtizedes szokásokon. Úgy vélik: amíg a palack súlya a prémium minőség jelképe, mindig lesz rá kereslet.
Tény azonban, hogy a vékonyabb üvegek gyártásával sokat lehet spórolni, hiszen a vastag üvegek eladásának visszaesését szinte biztosan kompenzálja a gyártási költségek csökkenése. A hagyományos borospalackok 450 grammtól indulnak felfelé, míg a könnyebb változatok tömege 350 gramm körül alakul.
A környezettudatosság kifizetődő lehet
Egy neves kaliforniai borászat 14 éve intett búcsút a vastag üvegnek, azóta 2,2 millió dollárt spóroltak. A pincészet egyik vezetője állítja, a váltás nem okozott fennakadást. „A fogyasztók jobban szeretnek kísérletezni a különböző csomagolásokkal, mint ahogy azt gyártóként gondolnánk" – teszi hozzá. Szerinte ennek generációs okai vannak, de általában is elmondható, hogy egyre kevesebben ragaszkodnak a régi boros berögződésekhez. Ennek megfelelően egyre többen gondolkodnak alternatív csomagolásban. "Az iparágnak hangsúlyt kell fektetnie arra, hogy sulykolják az emberekbe, a fenntarthatóságnak része a kevésbé környezetterhelő csomagolás" – mondja. – „Nagyon fontos, hogy iparági szinten meghalljuk a fiatal borfogyasztók véleményét és aggodalmát. Amikor rájöttünk, hogy vásárlóink 80%-a előnyben részesíti a vékonyabb üveget, sokkal egyszerűbb volt döntést hoznunk a palackozást illetően."
A kaliforniai Napa-völgyben található borászat, a NeoTempo pedig a környezettudatosság jegyében egy innovatív, 750 milliliteres alumíniumüvegbe palackoz, de ennél merészebb próbálkozások is vannak. Egyes szakértők szerint az is elképzelhető, hogy beköszönt majd a „papírpalack" korszaka.
Forrás: vince.hu