Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén támogatta a jogosítványokra vonatkozó uniós szabályok frissítését. Ez alapján egyebek közt a tagállamok dönthetnének arról, hogy például kell-e orvosi vizsgálat a vezetői engedély kiállításakor vagy meghosszabbításakor, illetve legalább kétéves próbaidőt ír-e elő a kezdő járművezetők számára.
Az Infostart beszámolója szerint a 339 igen szavazattal, 240 ellenében és 37 tartózkodás mellett elfogadott szabálytervezet azt célozza, hogy a járművezetők jobban felkészülhessenek a képzés során a valós vezetési helyzetekre és tisztában legyenek a kockázatokkal, felelősségükkel, különös tekintettel a veszélyeztetett úthasználókra, például gyalogosokra, gyermekekre, kerékpárosokra és az elektromos rollerek használóira.
A tervezet szerint a jogosítvány megszerzéséhez szükséges vizsga részének kellene lennie a hóban és csúszós útviszonyok közötti vezetésnek, a vezetés közbeni biztonságos telefonhasználatnak, a holtterek, vezetéstámogató rendszerek használatának, de még a járművek ajtajai biztonságos kinyitásának is.
A jogosítvány meghosszabbítása és az orvosi alkalmassági vizsgálat alapesetben tízévente, 50 év felett 5 évente, 60 év felett 3 évente, 70 év felett pedig 2 évente lenne esedékes – forrás: Pixabay
Az EP-képviselők egyetértettek abban, hogy a vezetői engedélyeknek motorkerékpárok és személygépkocsik esetében legalább 15, teherautók és buszok esetében pedig öt évig kellene érvényesnek lenniük. Nem támogatták viszont az idősek vezetői engedélye érvényességi idejének csökkentését, mert nem szeretnének negatív diszkriminációt.
Véleményük szerint a járművezetőknek mindenkinek magának kellene értékelnie a vezetésre való alkalmasságát, ám az EP-képviselők az uniós tagállamokra bíznák annak eldöntését, hogy az önértékelést elfogadják-e, vagy orvosi vizsgálatot is kell-e végezni. A vizsgálat egyebek közt kiterjedne a járművezetők látásán kívül szív- és érrendszeri állapotukra is.
A jogosítvány meghosszabbítása és az orvosi alkalmassági vizsgálat alapesetben tízévente, 50 év felett 5 évente, 60 év felett 3 évente, 70 év felett pedig 2 évente lenne esedékes.
A tapasztalatlan járművezetőknek legalább kétéves próbaidőszakot kellene abszolválniuk. Ebben az időszakban bizonyos korlátozások vonatkoznának rájuk, például szigorúbban vennék a hatóságok az alkoholfogyasztást, vagy komolyabb büntetési tételeket szabhatnának ki a nem biztonságos vezetésért.
A hivatásos járművezetők hiányának enyhítése érdekében az EP-képviselők abban is megállapodtak, hogy már 18 évesek is kaphatnak engedélyt teherautó vagy legfeljebb 16 utast szállító autóbusz vezetésére, amennyiben rendelkeznek szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal. Illetve a 17 évesek is jogosultak lennének személygépkocsi- vagy tehergépkocsi-vezetői engedélyt szerezni, amennyiben tapasztalt járművezető kísérné őket.
Az EP-képviselők szorgalmazták azt is, hogy az EU vezessen be mobiltelefonon elérhető, a fizikai jogosítvánnyal teljesen egyenértékű digitális vezetői engedélyt.
Az uniós vezetői engedélyekre vonatkozó szabálytervezet ügyét a júniusi európai parlamenti választások után megalakuló, új összetételű Európai Parlament viszi tovább.