Elsőre talán furcsának hangzik, de talajaink védelméhez nagymértékben hozzájárulhatunk már az optimális gumiabroncsnyomás beállításával is. Az elv azon alapul, hogy növeljük a gumiabroncs talajjal történő érintkezési felületét a szántóföldön végzett munkálatok során – írja a nak.hu.
Mikor jó a magasabb abroncsnyomás?
A modern technológiának köszönhetően, a gumiabroncsok nyomása könnyen szabályozható anélkül, hogy kárt tennénk benne, viszont ezek az apró változtatások hatalmas különbséget és ezáltal segítséget jelenthetnek.
Létezik a gyártók által meghatározott optimális nyomás, amin az abroncsok csúcsteljesítményen teljesítenek és az is, amin még biztonságosan üzemeltethetőek. A gazdálkodók ezt kihasználva optimalizálhatják a gumiabroncsaik beállítását és használatát.
A magasabb abroncsnyomás nagyon jó a kiépített utakon, mert kevesebb energia felhasználásával (és ezáltal kevesebb üzemanyaggal), gyorsabban érhető el a célterület, de amint a jármű megérkezik a termőföldre ez a nyomás már nem lesz optimális. Ugyanis a magasabb abroncsnyomás mellett megnő a nyommélység, ezáltal jobban lesüllyed a kerék és sokkal nagyobb erőre lesz szükség a talajmunkálatok elvégzéséhez, azonban ennél jóval nagyobb probléma az ezáltal a talajainkban okozott kár – olvasható a nak.hu cikkében.
A modern technológiának köszönhetően, a gumiabroncsok nyomása könnyen szabályozható – fotó: pixabay.com
Miért okoz kárt a talajban a nem megfelelő abroncsnyomás?
Köztudomású, hogy a gépek súlya nem elhanyagolható és abban az esetben, ha a kerekekben nagy a nyomás, akkor jóval kisebb területre összpontosul ez a súly.
Az összpontosult terhelés összetömöríti a talajt, amely rengeteg kárt okoz:
- károsítja és elpusztítja a talajszerkezetet és talajéletet,
- a mély keréknyom átforgatja a talajt és hozzájárul a szerves anyagok és a talaj felső részeinek nedvességtartalmának eltékozlásához,
- létrehozhat egy vízzáró réteget, amely meggátolja azt, hogy a vizek lejussanak a talajba, valamint azt is, hogy a növények gyökerei eljussanak a talaj mélyebben található vízkészleteihez
Talajaink számára az alacsonyabb keréknyomás hatalmas segítséget jelent azáltal, hogy az így a kissé meglapult abroncsfelület révén sokkal nagyobb felületen oszlik el az a nyomás, ami egyébként feleakkora helyre összpontosulna. Talajaink szerkezete ezáltal jóval kevésbé károsodik.
A talaj szerkezetességének megőrzése bizonyítottan sokat segít a vízmegőrzésben, a tápanyagok megfelelő tárolásában. A jó szerkezetesség védi a talajéletet is, mely nélkülözhetetlen talajaink folyamatos fejlődéséhez, hasznos funkcióinak betöltéséhez – írja a NAK.
Előnyök, amelyeket érdemes figyelembe venni
A „laposabb” kerék a termőföldön nem süllyed be, hanem felfekszik a talaj tetejére, így kevésbé talajromboló az alkalmazása és ami szintén nagyon fontos a gazdálkodó számára, hogy ezáltal kevesebb energiát, üzemanyagot igényel a meghajtás, az időkihasználás is jobban tervezhető.
Érdemes megemlíteni, hogy a modern technológiák lehetővé teszik félautomata abroncsnyomás szabályozók használatát is, így még a beállítás sem okozhat különösebb gondot vagy kényelmetlenséget a gazdálkodók számára.
Forrás: NAK
A megfelelő gumiabroncsnyomás alkalmazásának előnyei a talajon:
- talajnyomáscsökkenés / sekélyebb nyomok
- az alacsonyabb talajtömörítő hatásnak köszönhetően jobb víz- és tápanyaggazdálkodás
- csekélyebb gördülési ellenállás,
- kisebb kerékcsúszás
- növekvő területteljesítmény
- jelentős üzemanyag-megtakarítás
- hosszabb szezon kihasználtság
Két fontos – gumiabroncsokra vonatkozó – szabály, amelyeket érdemes betartani a talajművelés során:
- NE menjünk rá a nedves talajra: se a talajnak, se a gépeknek nem tesz jót!
- Alacsony abroncsnyomással műveljük talajainkat!
Indexkép: pixabay.com