Veszteségek a táblában

Philip Wright évek óta kísérletezik és vizsgálja a kerekek által okozott talajtaposási károkat. Szerinte egy bizonyos fejlettségi szintnél szabad szemmel is jól látható a vetést végző traktor nyomában található gyengébb populáció. Sajnos ezt a kiesést aratáskor nem számszerűsítjük, mert a kombájn párhuzamosan halad vetőnyommal, és a hozammérő kiátlagolja a vágóasztal szélességében a hozamot. Ellenben ha keresztbehaladna a gép aratáskor, akkor jól látszanának a gyengébb csíkok a megtaposott útvonalakon.

Jelenleg csak a forgolódásra használt dűlőkben mutatják ki a gyengébb hozamot, pedig általában direkt azokat művelik legutoljára, hogy minimalizálják a taposási kárt. A szakember átlagosan 15-25% közé teszi a terméskiesés mértékét nyomvonalban a kerékkel nem taposott részekhez képest.

Ha nagyobb léptékben gondolkodunk, és kivetítjük ezt a veszteséget egy nagyobb gazdaság összes területére, akkor bizony ez már jelentős bevételkiesést jelenthet.

szántóföld

A képen egy 1,6 bar-os keréknyomással megszántott, elmunkált és elvetett táblát láthatunk. A taposatlan területeket 100%-ban véve a keréknyomokban átlagosan 85%-kal kisebb termés lett.

Művelési módok

A veszteség mértéke tág határok között mozoghat attól függően, hogy milyen talajról, milyen művelési módról és milyen műveleti sorrendről beszélünk. Kutatásai során egyaránt vizsgálta a hagyományos talajművelést, a csökkentett menetszámú művelést, a direkt vetést is. Kutatásai fókusza a minimum-till technológiára terelődött mint a legnagyobb potenciált hordozó technológiára.

Angliában a 4 méter széles munkaeszközök a legelterjedtebb talajművelő munkaeszközök, és használatuk során akár 40%-os terménykiesést is eredményezhetnek a keréknyomban. Ez úgy jön ki, hogy a leggyakrabb gumiabroncsméret 710 milliméter, aminek a kontaktszélessége terhelés alatt elérheti a 0,75 métert is. Egy irányba így közel 1,5 méter szélesen tapossa a traktor a földet, miközben csak 4 méter szélesen műveli, valamint a dűlőkön további többszörös taposási kárt okoz, mivel mind a 4 kerék egymástól eltérő nyomvonalon halad.

Ha a nyomokban található összes veszteséget összeadjuk és kiátlagoljuk a teljes területre, akkor olyan 5% körüli értéket kapunk.

Megfelelő guminyomás

A károk jelentősen csökkenthetők jó minőségű és alacsony nyomású abroncsok használatával.

A magasabb guminyomás nemcsak kisebb érintkezési felületet jelent, hanem a nagyobb kerékcsúszást, ami jobban roncsolja a talajt, és növeli az üzemanyag-fogyasztást is.

A modern VF (Very high Flexion) abroncsok alkalmasak nagyon alacsony nyomáson való üzemeltetésre, azonban a gazdák gyakran a nagyobb vonulási sebesség oltárán feláldozzák az alacsony nyomást, és egy közepes nyomást alkalmaznak. 0,5-0,6 bárra csökkentve a nyomást 10-15%-os hozamnövekedést érhetünk el, mely nagyobb gazdaságok esetén jelentős bevételt jelenthet. Ezért is célszerű a gumit a gyártó által ajánlott legalacsonyabb nyomáson használni.

Kísérletekben azonos gépkapcsolattal különböző guminyomásokkal művelték a kísérleti terület egyes részeit, és egész pontosan kijött a 15% hozamnövekedés az alacsony guminyomás javára.

Célszerű változtatható keréknyomásrendszerrel felszerelni a gépünket,

amely ugyan jelentős összeg, de hosszabb távon bőven megtérül üzemanyag-felhasználás és termésnövekedés tekintetében.

mezőgazdasági gép

0,5-0,6 bár nyomásra csökkentett abroncs esetén 10-15%-os terménynövekedést érhetünk el a 1.0 báros nyomással szerelttel szemben.

A megelőzés fontosabb, mint az enyhítés

Mindig könnyebb megelőzni, mint megszüntetni, ezért a legtöbbet odafigyeléssel és előre tervezéssel lehet tenni a talajszerkezet megőrzéséért.

A legnagyobb károkat a kései répa és kukorica betakarítása során okozhatjuk a termőföldünkön.

Modern és helyesen megválasztott munkaeszközökkel és széles gumizással, alacsony nyomáson jelentősen csökkenthetjük a talajtaposás mértékét, akár csak a felső 10-20 centiméteres rétegre korlátozva. Így nincs szükség az energiaigényes 30-40 centiméter mély lazításra, melynek hosszú távú tartóssága erősen kérdéses. A cél egy strukturált oszlopos talajszerkezet kialakítása a laza, tartás nélküli talaj helyett.

talaj

Túl mély és nem megfelelő lazítással elkenjük a talajt, és csak nagyobb gátat emelünk a gyökérzet elé. A lazítás célja a megkeményedett talajréteg megemelése és széttörése.

A rugalmas talaj

A talajszerkezet meglepően rugalmas, és jól regenerálódik: nagyobb esők után, ahogy a talaj kiszárad, látható, hogy a szerkezete szinte teljesen újraalakul. Wright szerint ez kevésbé indokolja a mélyebb talajművelést, inkább célszerűbb több mintavételi pontot létesíteni, és az azokból nyert információ alapján eldönteni a szükséges művelés mélységét. Szerinte mindig olcsóbb pár gödröt ásni, mint egy egész területet feleslegesen mélyen átművelni.

talajtaposás

Philip Wright egy mintavételi gödörben.

A tömörödöttség jelei és kezelése

Annak ellenére, hogy a felszín alatt keletkezik a tömörödöttség, bizonyos jeleket figyelve könnyen észrevehető. A legnyilvánvalóbb jele a csökkent vízelvezetési képesség, gyengébb gyökérzet vagy csökkenő termésmennyiség, gyengébb állomány az adott területen.

Legkönnyebben megfelelő mélységű lazítással és talajstruktúrát javító takarónövényekkel kezelhető ez probléma. Ezek a helyzet súlyosságától függően alkalmazhatóak külön-külön is, de kombinálva is.