A Pipahegyi Kisgazdaság, Pilise Nóra és Pilise Zsolt családi vállalkozása Gombosszegen, Zala vármegyében található. A gazdaságban tehén- és kecsketejből készítenek különféle tejtermékeket, például gomolyát, krémsajtot, túrót, caciotta-t, parenyicát és joghurtot.
A gazdaság biogazdálkodást folytat, a termékeket hagyományos módon, természetes összetevőkkel és szeretettel készítik, így garantálva az autentikus ízélményt.
A Pipahegyi Kisgazdaság léte és működése jó példa arra, hogy elhivatottsággal és kitartással, akár agrárvégzettség és egy forint uniós támogatás nélkül is lehet sikeres kistermelői vállalkozást építeni.
Bodza (elöl) a legkíváncsibb, ő érkezett elsőként a gazdaságba – fotó: Horváth Attila
Zsolt és párja, Nóra rendőri, illetve vállalkozói múltjuk után váltottak a vidéki életre és kezdtek gazdálkodni Petrikeresztúron, Zala megyében. Ebből nőtte ki magát a gombosszegi saját gazdaság, ahol saját termelői piacot is működtetnek. Bár sokszor mélypontra kerülnek, a szenvedély és az elhivatottság újra és újra átlendíti őket a nehézségeken.
A tehenek mellett a kecskék is fontos szerepet töltenek be a gazdaság életében – forrás: Facebook/Pipahegyi Kisgazdaság
– Először a saját fogyasztás kielégítéséhez kezdtünk el állatokat tartani. A kezdeti sikerek – például a barátok, családtagok pozitív visszajelzései a házi sajtokról – arra ösztönöztek minket, hogy komolyabban foglalkozzunk állattartással és tejfeldolgozással – idézte fel az indulást Nóra. – Maga a döntés, hogy belevágunk a gazdálkodásba, felhagyunk addigi munkánkkal és a jövőben csak a mezőgazdaságból igyekszünk megélni, belső indíttatásból, szabadságvágyból fakad, abból, hogy a magunk urai akartunk lenni. Az első tehén, Bodza, 2020 márciusában érkezett a gazdaságba. Azóta folyamatosan bővül az állomány, ma már öt tehénnel, a szaporulataikkal és 30 kecskével termelünk. A tehenek magyar tarkák és holstein fríz keverékek, összesen napi 60-70 liter tejet adnak. Sajnos, a gazdaságunkban nincs se áramhálózat, se vezetékes víz, ami nem könnyíti meg a dolgunk, mert kénytelenek vagyunk kézzel fejni az állatokat. Bizony, ma már az is kihívást jelentett, hogy olyan tehenet találjunk, amelyik tűri a kézi fejést.
A tehenek és a kecskék tejéből finomabbnál finomabb sajtok készülnek – forrás: Facebook/Pipahegyi Kisgazdaság
Az istállóépítés után a hely nagysága „kötelezett", így bővítették az állatállományt. A tejet nem nyersen értékesítik, hanem sajtokat, joghurtokat, túrókrémeket készítenek belőle, ami jelentősen növeli a hozzáadott értéket.
Termelés reggeltől estig – a gyerekekkel
A Pilise-család életében a gazdálkodás összefonódik a családi léttel. Három gyermekük van, akik természetes módon részei ennek az életformának. A napi rutin teljesen szabadon szerveződik, a tej hőkezelésétől a sajtkészítésig, a kert gyomlálásától a vásárlók kiszolgálásáig – mindig éppen azt csinálják, ami aktuálisan sürgetőbb, hiszen közben a gyermekekre is figyelni kell.
Járványmentes időszakokban termelői piacnak is otthont ad a gazdaság – forrás: Facebook/Pipahegyi Kisgazdaság
– Sajnos, a takarmányt nem tudjuk saját földön megtermelni – mivel minden környező földterületnek van gazdája –, így cserekereskedelemre, baráti segítségre támaszkodunk. Például sajtot adunk vendégházas ismerősöknek, akik cserébe szénát biztosítanak számukra – magyarázta Zsolt. – Uniós forrást se vettünk igénybe soha, mindent a magunk erejéből valósítottunk meg. Nem készítettünk részletes üzleti tervet sem, mindig a lelkesedés és az elszántság vitt előre minket. Tagadhatatlan, mint minden vállalkozás életében, a miénkében is akadtak mélypontok, de mindig sikerült tovább mennünk. Hogy megéri-e így, külső támogatások nélkül? Biztosan nehezebb, de számunkra a szabadság, az önállóság fontosabb, mint a profitmaximalizálás. Bár a napi tejhozamunk nem hatalmas, a feldolgozással és a helyi piacon való értékesítéssel fenntartható szintre tudjuk hozni a működésünket.
Tanács más gazdáknak: felkészültség és elhivatottság
A házaspár kérdésünkre azt mondta: azoknak, akik esetleg hasonló útra lépnének, azt tanácsolják, hogy készüljenek fel alaposan, tervezzenek előre, és ne a romantikát lássák benne, hanem a kemény, napi szintű munkát. A személyes motiváció, a hitelesség és a minőség előbb-utóbb meghozza az elismerést és a vásárlói bizalmat.
Indexkép: Agroinform/Horváth Attila