A Proceedings of the National Academy of Sciences folyóiratban hétfőn megjelent kutatás ezzel a következtetéssel ellentmond az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma (USDA) megbízásából készült korábbi tanulmányoknak, amelyek azt állították, hogy az etanol és más bioüzemanyagok "zöld" megoldásoknak számítanak, írja a Euronews.com.
Az Egyesült Államokban jelenleg a kukoricából készült etanol az etanol-üzemanyag fő forrása, amelyet a megújuló üzemanyagok 2005-ös szabványa szerint benzinhez kell keverni.
A tanulmány apropója valószínűleg az, hogy az USA kormánya az Egyesült Államok gazdaságának 2050-ig történő szén-dioxid-mentesítésére irányuló küzdelem részeként felülvizsgálja a bioüzemanyagokkal kapcsolatos politikát.
Dr. Tyler Lark, a Wisconsin-Madison Egyetem Fenntarthatósági és Globális Környezetvédelmi Központjának adjunktusa és a most megjelent tanulmány vezető szerzője azt állítja, hogy
a kukoricából előállított etanol nem éghajlatbarát üzemanyag.
Az új eredmények azt mutatják, hogy az etanol valószínűleg minimum 24%-kal nagyobb szén-dioxid-kibocsátású, mint a benzin, melynek oka a kukoricatermesztéssel kapcsolatos földhasználati változásokba és a feldolgozás miatti kibocsátásban keresendő.
A tanulmány szerint az USA-ban ugrásszerűen megnőtt a kukoricatermő területek nagysága az etanolgyártás rendszerszintű támogatása miatt, sőt természetvédelmi területeket is termesztésbe vontak. Az etanolgyártást és így a kukoricatermesztést többek között pont az alacsonyabb kibocsátási értékek miatt szorgalmazták korábban.
Az új kutatások szerint a kukoricából előállított etanol nem éghajlatbarát üzemanyag – Fotó: Pixabay
Geoff Cooper, a Megújuló Üzemanyagok Szövetségének, az etanol kereskedelmi lobbi elnök-vezérigazgatója szerint kitalált és téves a tanulmány. Azzal érvel, hogy a szerzők a lehető legrosszabb forgatókönyvet mutatják be, ami nem reális.