Hosszú évtizedek álma válik valóra azzal, hogy megkezdődött a magyar tengeri kikötő építése az olaszországi Triesztben. A projekt nem csupán Magyarország gazdasági függetlenségét erősíti, hanem új lendületet is adhat a hazai exportőröknek, akik eddig más országok infrastruktúrájára voltak utalva - írja a Világgazdaság.

Magyar partszakasz az Adrián

Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára a Facebookon közzétett videójában jelentette be a trieszti magyar kikötő építési munkálatainak megkezdését. Mint fogalmazott, „Magyarország az első világháború elvesztésével kiszorult a tengerekről", ám ezzel a beruházással visszanyeri tengeri kijáratát, ami jelentős mérföldkő az ország gazdasági függetlensége szempontjából.

A magyar állam tulajdonában lévő észak-olaszországi területen jelenleg hatalmas földfeltöltési munkálatok zajlanak. Az építkezés első ütemében egy 250 méteres partfalszakasz készül el, amelyhez 50 ezer köbméternyi területet töltenek fel a tengerben. A munkálatok következő szakaszában ezt a partszakaszt további 400 méterrel bővítik, így a végleges magyar partszakasz hossza eléri a 650 métert.


Logisztikai központ és modern infrastruktúra

A kikötő nem csupán egy egyszerű áruszállítási pont lesz, hanem egy korszerű logisztikai központ is kiépül a 30 hektáros területen. Itt helyet kapnak a tengeri operációhoz szükséges létesítmények, raktárak, valamint egy modern áruszortírozó központ is, amely jelentősen felgyorsítja majd az áruk továbbítását Európa belseje felé.

A kikötő teljes kapacitással várhatóan 2028-ra készül el, és onnantól kezdve a magyar áruexport egyik legfontosabb csomópontja lesz. Magyar Levente hangsúlyozta: „Magyarország évente mintegy 60 ezermilliárd forint értékben exportál, az árucikkek nagy része tengeren hagyja el Európát. Saját tengeri kikötő nélkül azonban folyamatosan más országok infrastruktúrájára vagyunk utalva."

Stratégiai előny a magyar exportőröknek

A kikötő létrehozása nemcsak gazdasági, hanem stratégiai szempontból is kiemelkedő jelentőségű. A magyar exportőrök így közvetlenül tudják majd áruikat a világpiacra juttatni, csökkentve a szállítási időt és költségeket.

Magyar Levente kiemelte, hogy a projekt során szoros együttműködés alakult ki az olasz kormánnyal is. Edoardo Rixi, Olaszország infrastruktúráért és közlekedésért felelős miniszterhelyettese végig támogatta a kikötő megvalósítását, és hozzájárult ahhoz, hogy a beruházás gördülékenyen haladjon.

„Ez a kikötő nem csupán egy új tengeri kapu Magyarország számára, hanem egy olyan lehetőség is, amely segíti a hazai cégek nemzetközi piacokon való érvényesülését. A világ 34. legnagyobb exportőreként Magyarországnak szüksége van egy saját tengeri kijáratra" – tette hozzá az államtitkár.

A trieszti beruházás háttere

Már 2019-ben kiderült, hogy Magyarország tengeri kikötőt kíván létesíteni Triesztben, azzal a céllal, hogy támogassa a hazai vállalkozásokat a nemzetközi kereskedelemben. A magyar állam egy 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötőjében – egykor az Aquila olajfinomító működött ezen a helyen – 31 millió euróért. A tranzakció egy 60 éves koncessziós szerződés keretében valósult meg, mivel az olasz jogszabályok értelmében a tengerpartnak mindig állami tulajdonban kell maradnia.

A területhez egy 300 méter hosszú partszakasz is tartozott, amit most jelentősen kibővítenek a folyamatban lévő beruházással.

Új távlatok a magyar export előtt

A trieszti kikötő megépítésével Magyarország újra közvetlen tengeri kijárattal rendelkezik majd, ami jelentősen javítja a hazai vállalatok versenyképességét a világpiacon. A logisztikai költségek csökkentése mellett a szállítási idő is rövidül, ami hozzájárulhat ahhoz, hogy a magyar termékek gyorsabban és hatékonyabban jussanak el távoli piacokra is.

A kikötő nem csupán gazdasági jelentőséggel bír, hanem szimbolikus értéket is hordoz: egy lépés afelé, hogy Magyarország visszanyerje helyét a globális kereskedelmi térképen, immár saját tengeri kapuval.

Indexkép: Magyar Levente Facebook-oldala