A KOMETA 99 Zrt. Magyarország egyik legnagyobb sertésfeldolgozója. A kaposvári üzemben készült termékekkel nemcsak a hazai piacon, hanem a világ több mint 40 országában is találkozhatunk. A cég leányvállalata a Triagro Kft., amely vágóalapanyag-előállítással foglalkozik, a tenyésztéstől egészen a hizlalásig. Mlinárik Ákossal a Kometa 99 Zrt. Agrárágazati igazgatójával és a Triagro Kft. cégvezetőjével többek között szakmai múltjáról, az elmúlt évek eredményeiről, a jelenlegi piacról, fejlesztési tervekről beszélgettünk.
Mlinárik Ákos a Kometa 99 Zrt. Agrárágazati igazgatója és a Triagro kft. cégvezetője – fotó: Agrofeed Kft.
Mik voltak a szakmai életútja főbb mérföldkövei? Van családi kötődése ehhez a területhez?
– Édesapám termelőszövetkezeti főállattenyésztőként, majd a rendszerváltás után minőségügyi szakmérnökként is dolgozott. Az ő életútja kétségkívül segített, hogy meglássam ebben az ágazatban a lehetőséget és a motivációt, valamint a növekedési potenciált. Eredetileg élelmiszer-minőségbiztosító mérnöknek tanultam, de elsősorban az agráriumban tevékenykedem.
15 éve végeztem a Nyugat-magyarországi Egyetem Mezőgazdasági és Élelmiszertudományi Karán. Utána az egyetem közreműködésével Angliában dolgoztam 3 évig több gyakorlati helyen. A termelés minden részére ráláttam, és megismerkedtem a hatékonyságnövelés és a Lean-elvek adaptációjával. Elég sok mindent hasznosítok az ottani szervezeti kultúrából. Szerencsés voltam, hogy azt a vállalati hierarchia alsóbb szintjéről figyelhettem meg. Legalapvetőbb megfigyelésem: a döntéseket a megfelelő szinten, és a megfelelő időben kell meghozni.
Mivel az angliai időjárás nem volt annyira barátságos, hazaköltöztünk, és közel hét évig a Csicsó Farm cégcsoportnál voltam ágazatvezető. A takarmány-előállítás, a tenyésztés és a hizlalás folyamatai tartoztak hozzám, valamint a cég általános ügyei, például a hatóságokkal való kapcsolattartás is.
Ez azért egy széles feladatkör. Mikor váltott, és jött a jelenlegi munkahelyére?
– 2021 januárjától dolgozom a Kometa csoportnál. A Kometának több leányvállalata van, köztük a Triagro Kft., amely vágóalapanyag-előállítással foglalkozik, a tenyésztéstől egészen a hizlalásig. Ennek a cégnek a teljes körű irányítása is az én felelősségem.
A covid-járvány kellős közepén váltott, ami elég bátor lépés. Miért döntött így?
– A korábbi munkahelyemet is nagyon szerettem. Ott szinte minden adott volt a sikerhez. A tulajdonos kiválóan segítette és felügyelte a munkámat. A technológia európai színvonalú, top kategóriás volt. Nehéz volt eldönteni, hogy az ott elért sikerekben mennyi volt az én szerepem. Mindenképp szerettem volna kipróbálni magam úgy, hogy az ott biztosított kivételes lehetőségek nélkül is sikerül-e hasonló eredményeket elérnünk.
Gyakorlatilag eltelt azóta már több mint három év. Hogyan látja, mit sikerült mindebből megvalósítani?
– Elég dinamikus növekedési szakaszban vagyunk. 2020-ban 34 339 db malacot sikerült választanunk. 2021-ben ez a szám 50-60 ezer db között mozgott, 2022-ben és 2023-ban pedig közelítette a 100 ezer db-ot.
Jelenleg is további bővítések zajlanak, és a tervek szerint 2025-ben 120-130 ezer db malacot szeretnénk előállítani! 2026-ra már 165-170 ezer db-os kapacitást célzunk meg.
Ebből fakadóan a Triagro Kft. árbevétele is jelentősen nőtt. 2020-ban 1,64 milliárd forint volt, az idei évben pedig már 6 milliárd felett leszünk. Ezt jelentősen meghaladó arányban növekedett a nyereségesség is. A Kometa esetében pedig a kapacitásbővítések, amelyek most kezdődnek, további dinamikus növekedést vetítenek előre.
A cég mezőgazdasági ágazata nagy változáson ment keresztül, és kijelenthetjük, hogy ez a csapatunknak köszönhető. A csapat több, mint sok ember összessége. Fontos, hogy egy irányba haladjanak, és ez egy jól meghatározott irány legyen! Mindenki érezze a cég sikereit sajátjának. Ez a kulcs!
A Triagrónak jelenleg hét telepe van, de nyitottak vagyunk további telepek vagy akár cégek vásárlására is. Tervben van a nem túl távoli jövőben egy új, nagylétszámú telep építése is – szóval a növekedési víziónk első harmadánál sem tartunk még.
A KOMETA 99 Zrt. Magyarország egyik legnagyobb sertésfeldolgozója – fotó: Kométa Csoport
A Kometa mekkora részt vesz fel a feldolgozott állatállományból?
– A Triagrónak van direkt és indirekt hatása is, mivel jelenleg nincs annyi hizlalókapacitásunk, mint amennyi malacot előállítunk, ezért malacot is értékesítünk. Azok a malacok viszont később visszakerülnek a Kometa vágóhídjára.
A Kometa évente körülbelül 630 000 db sertést vág, ebből közel százezer körüli az, amit direkt vagy indirekt úton a Triagro biztosít. Sok nagy nyugat-európai vágóhíd, főleg német cégek úgy dolgoznak, hogy nincsen saját sertéshizlaló kapacitásuk, tehát nincs saját alapanyaguk. Sok vállalat, bármilyen ágazatról is beszélünk, a piacról vásárolja az inputanyagokat. Ez a sertéságazatban is így működik. Magyarországon van olyan cég, amely a termelésének nagy részét maga állítja elő, míg mások a 100%-át vásárolják. Mi a köztes utat választjuk, nem célunk, hogy 60%-nál többet termeljünk saját kapacitásból.
A Kometa 99 Zrt. se túl kicsi, se túl nagy vágóhídnak nem számít európai szinten. Egy olyan méretben van jelen, ahol az alkupozíciónk még nem elég erős, viszont a volumenünk már túl nagy ahhoz, hogy kézműves termékeket állítsunk elő. Ezért elengedhetetlen a további növekedés. Nem csak a mérethatékonyság miatt, hanem a partnerek kiszolgálása és az exportlehetőségek szempontjából is.
Mi így is jelentős export részaránnyal rendelkezünk, de ahhoz, hogy új piacokra lépjünk, ezáltal még nagyobb közönséghez eljussanak a termékeink, szükség van a volumen növelésére. Az előttünk álló fejlesztések eredményeként 1,3 millió sertés feletti vágási kapacitást szeretnénk elérni! A feldolgozókapacitásunkat is jelentősen növelni kívánjuk! Néhány, nagyon sikeres termék esetében akár ötszörözni is szeretnénk a kapacitásunkat.
Új ötleteknél kis létszámú tesztekkel kezdenek
Milyen most a sertéspiac helyzete Magyarországon?
– Egyértelműen felfedezhető egy koncentráció a piacon, akár a termelőket, akár a vágóhidakat nézzük. Nyugat-Európában sokan leépítik a termelésüket. Igaz, a húsfogyasztás némileg csökken, de még mindig nem nehéz eladni a megtermelt mennyiséget, viszont mindezt eredményesen, magasabb hozzáadott értékkel megtenni már igazán kemény feladat.
A 2024-es év nem feltétlenül a vágóhidak és a feldolgozók éve lesz. A termelők esetében pedig attól függ, milyen stratégiát választanak a beszerzéseknél, és milyen hatékonysággal dolgoznak. De összességében a 2024-es év nem rossz év a sertéstermelőknek.
Fontos kérdés a megfelelő takarmányozás. Az Agrofeed Kft.-vel mióta tart a kapcsolatuk?
– Személyes kapcsolatban nagyjából azóta állok velük, amióta a szakmában dolgozom. Az előző munkahelyemen is túlnyomórészt az Agrofeeddel dolgoztunk. Amikor a Kometához és a Triagróhoz kerültem, ők már dolgoztak velük, és azóta is bővítjük az együttműködésünket minden területen.
Mi az, ami a legnagyobb biztonságot adja az önök részére ebben az együttműködésben?
– Az emberek. Számomra az Agrofeed pár arcot, pár embert jelent, akikkel üzleti kapcsolatban állok. Tudom, hogy ha valamit megbeszélünk, akkor az úgy is lesz! Nem kell aggódnom amiatt, hogy ha változnak az üzleti körülmények, ezáltal az egyezségünk is változna. Szóval, nekem a legfontosabb a megbízhatóság és az, hogy kik állnak az Agrofeed mögött.
Hogy szoktak önök reagálni, amikor valami új terméket vagy technológiát szeretne az Agrofeed ajánlani? Ha van egy új kutatási eredmény, amit érdemes lenne kipróbálni, hogyan működik ez egy élő rendszerben?
– Óvatosak vagyunk. Általában kicsiben próbáljuk ki először, és ha a kis létszámú teszteknél nem látunk kedvezőtlen jeleket, akkor lépünk tovább telepszintre. Utána értékeljük az eredményeket.
Előfordul, hogy nem látunk különbséget, de ha többe kerül, akkor nehéz megérteni, miért éri meg. Ha a bekerülési költség magasabb, de hoz annyit, hogy fedezze az extra költséget, akkor számolunk vele. Nem vagyunk a túl sok kísérlet hívei, de ha a szakemberek meg tudnak minket győzni a számokkal, akkor nyitottak vagyunk a technológiai adaptációra.
Ha visszatekint az itt végzett munkára, mit tart a legnagyobb sikerének a cégnél?
– Hogy mi az én legnagyobb sikerem? Erről inkább kérdezzük meg tulajdonosunkat! Giacomo Pedranzini: „Úgy gondolom, a legnagyobb siker, hogy egy kevésbé átlátható, nem túl profi szervezetből egy igazi elkötelezett és profi csapatot sikerült kialakítani, amely képes folyamatosan jó eredményt produkálni, még akkor is, ha a technológiai feltételek csak közepes szintűek. Ez azt jelenti, hogy nemcsak akkor tudunk jó eredményeket elérni, amikor minden feltétel optimális, hanem akkor is, ha a körülmények nem a legjobbak. Ezért gondolom, hogy ez a legnagyobb siker, amit Ákos segítségével elértünk.”
Ez a munka teljes embert kíván, de amikor van egy kis szabadideje, mivel tud feltöltődni és lazítani? Mi az, ami új energiát ad?
– A családom jelenti a legnagyobb kikapcsolódást, feltöltődést és motivációt. Két kislányom van, hat- és nyolcévesek. Nem esik messze az alma a fájától, mert imádják az állatokat, különösen a sertéseket. Bár a távolság miatt nem túl rendszeresen, de időnként bejönnek az istállóba. Élvezik az ott töltött időt, és már érdeklődnek a mezőgazdaság iránt. Emellett szeretek evezni – főként beltéri evezőpadon, mert nem mindig ideálisak a körülmények a szabadtéri evezéshez. Az országúti kerékpározás is nagy kedvencem.
Szerző: Fodor Mihály
Az Agrofeed termékeiről további információt itt találsz.