November 12. és 18. között a németországi Hannoverben, az Agritechnica keretében megrendezendő Systems & Components rendezvény bemutatja a technológiai beszállítók által, a hajtásrendszerek és motorok üzemanyag-fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának optimalizálása terén elért fejlődést – adta hírül az agritechnica.com.

A nagy teherbírás és a folyamatos működés szükségessége miatt a mobil gépek nagy energiasűrűségű üzemanyagokat igényelnek. Ennek eredményeként az off-highway szektor vezető gyártói a dízel, gáz, hidrogén és elektromos járművek testre szabható kombinációiba fektetnek be. A Systems & Components kiállításon bemutatott moduláris termékportfóliók minden típusú off-highway géphez alkalmasak, és lehetővé teszik a rugalmas reagálást az adott piacok technológiai fejlődésére. Mindazonáltal a dízelmotor valószínűleg még egy ideig a legszélesebb körben használt hajtáslánc marad a mezőgazdasági és építőipari gépekben. Vonzerejének oka a robusztusság, az alacsony üzemeltetési költségek és az egyszerű tankolás.

Egy ideig még biztos marad a dízel

Az iparág vezető vállalatai, mint például a Bosch, azt feltételezik, hogy a világ összes 80 kilowatt feletti új építőipari gépének 56 százaléka 2035-ben is dízelmotorral készül. A szakkiállításon a technológiai beszállítók arról tájékoztatják a nagyérdeműt, hogy a belső égésű motorok hogyan járulhatnak hozzá nagyobb mértékben a klímavédelemhez az off-highway szektorban a jövőben. Ennek előfeltétele, hogy a gyártók alkalmazkodni tudjanak az új kibocsátási normákhoz, és olyan megoldásokat találjanak, amelyek egyaránt csökkentik az üzemanyag-fogyasztást és az összköltséget.

agritechnica

A Case IH Quantum kipufogógáz-kezelő rendszere – fotó: case ih

Legutóbb a Stage V. szerinti európai kibocsátási szabvány határértékeinek csökkentése, az előírásoknak való megfelelés érdekében a technológiai beszállítók szinte teljesen kiküszöbölték a nitrogén-oxid-kibocsátást és jelentősen fejlesztették a részecskeszűrést. Ennek eredményeként a Hannoverben bemutatott dízelmotorok közül sok új fejlesztés, amelyek kipufogógáz-visszavezetés nélküli égést alkalmaznak, magas hengernyomással és magas befecskendezési nyomással párosítva. A legújabb generációs common rail rendszerekkel felszerelt motorok csúcsnyomása akár 2.500 bar is lehet. Az elektronikusan vezérelt ventilátorok, amelyek a sorozatgyártású motorok alapfelszereltségének számítanak, javítják a hűtési teljesítményt, miközben csökkentik az üzemanyagfogyasztást és a zajszintet.

A szintetikus üzemanyagok használatával ezek a dízelalapú rendszerek már most jelentősen hozzájárulhatnak a CO2-kibocsátás csökkentéséhez. A Deutz például jóváhagyta a teljes TCD motorválasztékát alternatív dízel üzemanyagokkal való használatra. A HVO (hidrgénezett növényi olaj) biológiai hulladékanyagokból, folyékony trágyából, használt sütőolajokból és zsírokból előállított fejlett bioüzemanyag, amely nem versenyez az élelmiszertermeléssel. Az ilyen HVO üzemanyagok használata akár 95 százalékkal is javíthatja a motorok szénlábnyomát.

Nitrogén-oxid redukció SCR segítségével

A könnyen karbantartható dízel oxidációs katalizátorok (DOC) és dízel részecskeszűrők (DPF) kombinációi mellett a fő hangsúly a kipufogógáz-érzékelőkön, az adagolómodulokon és a szelektív katalitikus redukcióhoz (SCR) használt katalizátorokon van. Az FPT Industrial HI-eSCR jól reprezentálja ezt – egy rendkívül hatékony katalizátor, amely több mint 95 százalékkal csökkenti a kipufogógázban lévő nitrogén-oxidokat, ártalmatlan vízzé és nitrogénné alakítja őket. Ebből a célból az AdBlue-t, a víz és a karbamid színtelen keverékét redukálószerként hozzáadják az utókezelő rendszer kipufogógáz-áramához. Az oldatot a kipufogógáz-áramban ammóniává alakítják, amely döntő szerepet játszik a nitrogén-oxidok csökkentésében. A teljes rendszert egy motorvezérlő egység felügyeli, amely a kipufogógáz összetételének szenzoros mérései alapján meghatározza a hozzáadandó AdBlue pontos mennyiségét.


A NOx-kibocsátás további csökkentése érdekében a Bosch továbbfejlesztette a kipufogógáz-utókezeléshez használt SCR-technológiáját. A kettős adagolási rendszer és a nagy teljesítményű hőmérséklet-szabályozás kombinációja lehetővé teszi a nitrogén-oxidok további csökkentését.

Alternatív koncepciók a gyorsítósávban

A hidrogén üzemanyagként való felhasználásának előnye a gépekben a kivételesen tiszta égés: a hidrogénmotorok szén-dioxid-kibocsátása közel nulla – mivel a hidrogén, a dízellel ellentétben, nem tartalmaz szenet. Számos vállalat mutatott már be hidrogénüzemű prototípusokat, amelyek nem használnak üzemanyagcellás technológiát, mint például a Deutz a TCG 7.8 H2-vel. A Systems & Components kiállításon különböző motorgyártók, köztük a Cummings, izgalmas fejlesztéseket mutatnak be a szén-dioxidmentes belső égésű motorok technológiájában, amelyek a hatékony befecskendezésen, a kipufogógáz-visszavezetésen, a turbófeltöltésen és a speciális hidrogénkatalizátorokon alapulnak. Az építőipari és mezőgazdasági gépgyártók, mint például a Liebherr, a JCB vagy a Fendt számára ennek a technológiának a fő vonzereje az, hogy a hagyományos belső égésű motoroknak nincs szükségük jelentős szerkezeti módosításokra a hidrogénnel való együttműködéshez. Ez jelentősen csökkenti a fejlesztési erőfeszítéseket, és lehetővé teszi a jelenlegi gépmodellek további forgalmazását, amelyek a technika jelenlegi állása szerint nem alkalmasak elektromos meghajtásra.

Az Agroinform.hu az Agritechnica kiállítás hivatalos online médiapartnere.