A 2020-as amerikai erdőtüzek óriási károkat hagytak maguk után: a borászatok 3,7 milliárd dolláros veszteséget szenvedtek el. De vajon a füstszennyezés a borokra milyen hatással van? Az Oregoni Állami Egyetem kutatói ennek jártak utána, és a vizsgálatokból kiderült: a füstös íz nem feltétlenül kellemetlen – sőt, akár egy új trend is lehet belőle!

A kutatók először megpróbálták megóvni a szőlőt a füstszennyezéstől egy speciális bevonattal, de később más megközelítést alkalmaztak: mi lenne, ha kihasználnák a füst adta egyedi ízvilágot?

Egy nem mindennapi kísérlet keretében füstös és hagyományos pinot noir borokat küldtek Új-Zélandra, ahol 197 önkéntes tesztelte őket. Az eredmények pedig meglepőek voltak!

Sokan szeretik a füstös bort – ha tudják, hogy az

A kóstolók között 110 ember pozitívan értékelte a füstös ízvilágot, míg 87 nem kedvelte annyira. Az átlagos pontszám a füstös boroknál 6,86 lett egy 9 pontos skálán a füstös ízeket kedvelők körében, míg akik nem szeretik a füstös ízvilágot, azok csupán 3,26 pontot adtak rájuk.

A legizgalmasabb azonban az volt, amikor egy újabb körben már a borok címkéjét is megmutatták a tesztelőknek. Az addig füstös íztől idegenkedők sokkal jobb pontokat adtak a borokra, amint tudatosult bennük, hogy ez nem egy „hiba", hanem egy szándékos ízjegy! Az értékelésük 5 pont fölé emelkedett, míg a füstös borok kedvelőinek véleménye nem változott.


Marketing kérdése az egész?

A kutatás másik érdekes megállapítása az volt, hogy a bor címkéje is befolyásolta az észlelt ízvilágot. A „Smoke Stack" névre keresztelt bor esetében például többen számoltak be füstös jegyekről, mint a más névvel ellátott boroknál. Ez azt jelzi, hogy a megfelelő brand és marketing révén a füstös boroknak is komoly piaca lehet.

Ráadásul azok is nyitottabbak voltak a füstös borokra, akik nem önmagában kóstolták őket, hanem keverve egy hagyományos borral. Az ilyen cuvée-k sokkal szélesebb körben elfogadottá válhatnak, és egy új borászati irányzatot indíthatnak el.

A kutatás vezetője, Elizabeth Tomasino szerint egyértelmű: a füstös bornak van jövője. Ha megfelelő módon kommunikálják a fogyasztók felé, akkor azok is rátalálhatnak, akik egy vakteszten még idegenkedtek tőle.

Az mindenesetre kiderült, hogy az erdőtüzek nemcsak pusztítanak, hanem olykor új trendeket is szülhetnek.

Forrás: qubit.hu

Indexkép: Shutterstock