A biztosító akár másfél millió forint kártérítést is visszakövetelhet azoktól az ügyfelektől, akik a téli időszakban nyári vagy nagyon lestrapált téli gumival közlekednek, és emiatt okoznak balesetet.
Bár Magyarországon a téli gumi használata nem kötelező, de mivel a biztosítók a kártérítési kötelezettség megítélése során figyelembe veszik a jármű műszaki állapotát, amibe a gumiabroncsok megfelelősége is beletartozik, előfordulhat, hogy emiatt kell az autósnak fizetnie – mondta Németh Péter, a CLB biztosítási alkusz kommunikációs igazgatója az InfoRádióban.
Napjainkban nagyon sok "rácsúszásos" baleset történik az utakon, amelyek oka lehet a nem megfelelő fékhasználat, valamint a féktáv be nem tartása.
Németh Péter elmondta, hazánkban egyre öregszik az autópark, hiszen egyre kevesebb ember engedheti meg magának, hogy új autót vegyen, magasak az árak és a fenntartási, javítási költségek is. Sok esetben a gumiabroncsok beszerzésén is spórolnak, hiszen ha le kell cserélni egy autón a gumikat – egyszerre négyet érdemes –, akkor ez több százezres költség is lehet, ami sokaknak jelenthet nagy nehézséget. Ezen még akkor is takarékoskodnak az autósok, ha ez balesetveszélyes helyzetek forrásává válik.
A biztosító akár másfél millió forint kártérítést is visszakövetelhet azoktól az ügyfelektől, akik a téli időszakban nyári vagy nagyon lestrapált téli gumival közlekednek, és amiatt okoznak balesetet – fotó: pixabay.com
"Magyarországon jogszabály nem írja elő a téli vagy nyári gumi használatát, de előírja ezt a biztosítási törvény, és benne is van a biztosítási fedezetekről szóló szerződésekben, hogy megfelelő műszaki állapotú gépjárművel kell részt venni a közlekedésben. Akkor fizet a biztosító, ha a gépjármű megfelelő műszaki állapotban volt. Ennek a megfelelő műszaki állapotnak viszont már részei a gumiabroncsok, a túlságosan kopott vagy teljesen elhasználódott, sérült vagy egyáltalán nem a közlekedési helyzetnek megfelelő gumiabroncs. Emiatt egy kötelező biztosításos károkozás esetén, ha egy ilyen autós a hibás, akár vissza is követelheti a biztosító másfél millió forint összegig az okozott kárt, Illetve akár a teljes cascós kárkifizetést is megtagadhatja adott esetben a biztosító" – hívta fel a figyelmet a következményekre Németh Péter.
Hangsúlyozta azt is, hogy önmagában az nem elég, hogy a gumi téli, baleset esetén a biztosítók a megfelelő állapotot is nézik.
Minden gumiabroncson van egy kopásjelző rész, és ez mutatja azt, hogy a barázdák az autó kerekein elég mélyek-e ahhoz, hogy az autót nagy mennyiségű csapadék vagy hó esetén stabilan lehessen irányítani. Ilyenkor ha a baleset visszavezethető a gumiabroncs állapotára, tehát mondjuk túl hosszú a fékút a sebesség ellenére vagy túlságosan hosszú a sodródás valamelyik oldalirányban, hóban vagy esőben, akkor a biztosító a szemle során bekéri az abroncsot
– tette hozzá.
A biztosítási szemle során jegyzőkönyv készül a gumik állapotáról is, de ilyenkor a vizsgálat külön kiterjedhet arra is, hogy ezek a gumik alkalmasak volt-e arra, hogy a gépjármű részt vegyen a forgalomban.
Márpedig ha a gépjármű műszaki állapotát tekintve bármilyen okból nem alkalmas arra, hogy részt vegyen a forgalomban, akkor az bizony a biztosítási kifizetések megtagadását vonhatja maga után, illetve kötelező biztosítás esetén regressziót
– fogalmazott Németh Péter.
Indexkép: pixabay.com