Azok a balesetek, amelyeknek egyik szereplője nagyméretű mezőgazdasági gép, gyakran tragikus kimenetelűek. A német biztosítási ágazat szereplői szerint 2019-ben országszerte 59 ember halt meg traktorbalesetben, és 618-an súlyosan megsérültek. A dpa szerint a halálos és súlyos sérüléssel járó traktorbalesetek aránya jóval meghaladja az európai átlagot. Ezért a biztosítók szigorúbb biztonsági követelményeket követelnek, melynek egyik eleme, hogy ne lehessen traktorvezetői jogosítványt 16 éves kortól, az alsó korhatárt 18 évre emelnék – írja az agrarheute.com.
A legtöbb autó-traktor baleset oka, hogy utóbbiak sokkal lassabbak, mint a többi jármű, ráadásul nagy méretük miatt korlátozott kilátást biztosítanak – magyarázza Siegfried Brockmann, a német biztosítási szektor vezető szakértője. Egy törésteszt során tipikus ütközési helyzetet szimuláltak, amikor 60 km/h sebességgel zúgott bele az autó egy 8-9 tonnás traktor munkagépébe, egy kultivátorba. A légzsák kinyílt, az autó A-oszlopa pedig összeroncsolódott, Brockmann szerint egy ilyen szituációban a sofőr biztosan meghal.
Brockmann szerint egy 40 tonna súlyú két pótkocsis mezőgazdasági szerelvény ugyanolyan, mintha egy kamion lenne, és szerinte kérdéses, hogy a 16 évesek képesek-e ezekkel a monstrumokkal a felelősségteljes közlekedésre. Brockmann válasza egyértelműen nem.
A szakértők szerint egy nagy traktor két pótkocsival szinte már olyan, mint egy kamion – fotó: Warrington Guardian/Faceebook
Ugyanakkor Brockmann úgy véli, más intézkedésekre is szükség van a balesetek számának csökkentéséhez. Törvénnyel kellene előírni a traktorok esetében vészfékezési és sávváltási asszisztens használatát, melyekkel megelőzhető lenne a holttérben érkező közlekedőkkel való ütközés. Rosszul belátható kereszteződéseknél a gazdálkodóknak le kellene vágni a magasra nőtt kukoricát legalább akkora területen, ami már nem akadályozza a kilátást. Ezenkívül minden járművezetőnek mindig gondosan mérlegelnie kellene, hogy a traktor előzése valóban szükséges-e az adott helyzetben, és megéri-e a kockázatot.
Mindehhez fontos adalék, hogy ausztriai felmérések alapján a traktorokat érintő halálos balesetek esetében a járművezetők közel fele 60 évesnél idősebb volt. Ezért sokak szerint érthetetlen a biztosítók törekvése, hogy 18 év alatt ne lehessen traktort vezetni.