A benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is emelkedik, írja a holtankoljak.hu.

A 95-ös benzin esetében bruttó 12 forintos emelkedésről van szó, a gázolaj beszerzési ára pedig bruttó 35 forinttal nő. A hatósági árak miatt ez az emelés a prémium termékek árában jelenhet majd meg, illetve a piaci árazással értékesített gázolaj árában.

Hatósági árak nélkül ennyi lenne az ára az üzemanyagoknak:

  • 95-ös benzin: 588 Ft/liter
  • Gázolaj: 686 Ft/liter

Fogyóban az üzemanyag?

Március közepén a nagykereskedelmi üzemanyagárak hirtelen emelkedésével párhuzamosan egyfajta "üzemanyagpánik" alakult ki a hazai töltőállomásokon, ami miatt sok helyen komoly ellátási gondok alakultak ki.

Olyannyira komolyak, hogy be is kellett avatkozni, a március 10-i, az esti órákban megtartott Kormányinfón a következőket jelentették be:

  • A 7,5 tonna feletti kamionoknak (magyar vagy külföldi) és a 3,5 tonna feletti külföldi tehergépjárműveknek csak a nagynyomású kutakon lehet tankolni, mostantól piaci áron. A traktor vagy mezőgazdasági erőgép továbbra is hatósági áron tankolható és nem csak a nagynyomású kútoszlopról!
  • 20 forinttal csökken az üzemanyagok jövedéki adója.
  • Rémhírterjesztés miatt eljárást indíthat a rendőrség a pánikkeltésben szerepet vállalók ellen, illetve szintén eljárást lehet indítani azok ellen, akik nem üzemanyag tárolására alkalmas tárolóedénybe töltenek üzemanyagot.

A helyzet országszerte változatos képet mutatott, az aktuális állapotról mi is felmérést indítottunk, melynek eredménye azt mutatja, hogy többségében működik az üzemanyag-ellátás, bár sok helyen mennyiségi korlátozásokat vezettek be, és vannak fennakadások.

tankolás

A gázolaj több országban jóval drágább, mint a benzin – Fotó: Envato

Hosszabb távú ellátási problémákra kell berendezkedni a szakértők szerint

Bár hazánkban a pillanatnyi helyzet megoldódni látszik, az ársapkának köszönhetően még néhány hétig 480 forintos áron tankolhat a többség, az azonban valószínű, hogy egyhamar nem fog visszaállni a normális kerékvágásba a globális üzemanyag-ellátás.

Iparági szereplők komoly gázolajhiányt vizionálnak, az elszabaduló gázolajáraknak pedig jelentős inflációgerjesztő és gazdasági növekedést lassító hatása lehet. Azokban az országokban, ahol nincs árplafon, a dízelautó tulajdonosok már érzik a helyzet hatásait, a gázolaj ugyanis több országban jóval drágább, mint a benzin, írja a Portfolio.

John Cooper (European Petroleum Refiners Association) szerint az európai finomítóknak nehéz lesz növelni a desztillátumok kibocsátását, beleértve a gázolajat és a fűtőolajat is, ezért Európának más gázolajforrást kell találnia, valószínűleg magasabb áron.

Már a háború előtt is hiány volt a piacon

Február 24-én kezdődött az ukrán-orosz háború, azóta naponta 2-2,5 millió hordóval kevesebb olaj érkezik Oroszországból, amit nyilván megérez a piac, hiszen Európa olajimportjának 29, kőolajtermék-importjának pedig 39 százaléka származik Oroszországból.

A piacon pedig már a háború kitörése előtt is hiány volt, aminek több oka is van, egyik közülük az, hogy az olajkitermelés üteme csökkent a koronavírus-járvány miatti szállítási nehézségek miatt. Az omikron variáns megjelenése és a kőolajár-változás összefüggéseiről ebben a cikkünkben írtunk.

A Reuters szerint a gázolaj és más párlatok globális készletei 2008 óta a legalacsonyabb szezonális szintre estek a világjárvány kezdetén történt finomítói leállások és az azóta megnövekedett kereslet miatt.

Mekkora készletek vannak?

A Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint az európai országokban 2022 január végén 247,4 millió hordó középdesztillátumot tároltak.

Ekkora mennyiség körülbelül 40 napi kereslet kielégítésére elegendő, de ez egy átlagos szám. Finnországban és Dániában a készletek akár több mint fél évig is elegendőek lehetnek, viszont az Egyesült Királyság és Norvégia csupán alig több mint 30 napra elegendő készlettel rendelkezik. Az orosz nyersolajtól való függés azonban bizonytalan helyzetbe sodorja a csehországi, lengyelországi, szlovákiai és magyarországi finomítókat is.

Az orosz gázolajkivitel csökkenésének hatásai már most is jól láthatók a nyugat-európai benzinkutakon: az Európai Unió átlagos kiskereskedelmi árait nézve elmondható, hogy eddig a gázolaj olcsóbb volt, mint a benzin, ami viszont most megfordult. Ha a hazai hatósági árak nélküli kiskereskedelmi árakra pillantunk, ellőtünk is világos, hogy majdnem 100 forinttal drágább a gázolaj, mint a benzin.

A probléma viszont nem áll meg ott, hogy drágábban tankolunk: a magasabb üzemanyagköltségek az élelmiszer-ellátási láncokban is problémákat okoznak.