A Hohenheimi Egyetem agrárközgazdász professzora, Sebastian Hess szerint a jövőben búcsút kell vennünk az egységes világpiactól, amely eddig – a komparatív előnyök kihasználása révén – a legkedvezőbb árak és fuvarkombinációk elérését tette lehetővé – olvashatjuk a topagrar.com portálon.
A legnagyobb vállalatok sem lesznek képesek egy-egy termék globális felvásárlására és forgalmazására – Fotó: pxfuel.com
A világkereskedelmi láncban a koronavírus-világjárvány és a fuvarköltségek drágulása nyomán bekövetkezett szakadások egyhamar nem állíthatók helyre, így a közeli jövőben a globális piacot gyakorlatilag nem lehet egyben tartani, mivel még a legnagyobb vállalatok sem lesznek képesek egy-egy termék globális felvásárlására és forgalmazására.
Ez elkerülhetetlenné teszi a világpiac szegmentálódását, ami maga után vonja a nagy agrártermelők körüli regionális kereskedelmi gócpontok kialakulását.
Az EU, mint kereskedelmi egység – a tagországok többségének magas exporthányadára és az eddig tető alá hozott számos szabadkereskedelmi megállapodásra támaszkodva – jól kihasználhatja ezt a helyzetet, és mezőgazdaságát továbbra is exportorientációra rendezheti be, ami garantálja a fenntartható és jövőképes mezőgazdaság továbbfolytatását.
Ezen túlmenően, Hess professzor szerint a gazdálkodók többsége számára lehetőség nyílik fokozatosan új termékvonalak kiépítésére és a vásárló cégekkel szövetkezve úgynevezett „úttörő profit" kitermelésére. Ehhez természetesen nagyobb ráfordítást és nagyobb kockázatot is kell vállalni.