Most  jellemzően az Európai Unió területén időarányosan kell fizetni az úthasználat után, viszont a Euromatrica direktíva néven ismert javaslat egyik legfontosabb eleme az, hogy az úthasználat arányában fizettetnének a teherautók fenntartóival – olvasható a Totalcar-on.

De ez nem minden:

2023-tól a díjak megállapításánál a járművek fajlagos szén-dioxid-kibocsátását is figyelembe fogják venni.

A drasztikus változásoknak két fő célja van:

autópálya

2023-tól valószínűleg a CO2 kibocsátás mértékét is figyelembe veszik az útdíjak megállapításánál – Fotó: pixabay

A díjszabásról a tagországok döntenének

Fontos tudni, hogy a szabályozás hazai vonatkozásban az autópályákra lenne érvényes, és a díjszabás mértékéről a tagországok dönthetnének. A törvényalkotók szándéka láthatóan elsősorban az, hogy a nemzetközi teherforgalom szennyezésének csökkentésében érjenek el eredményeket, amit az is alátámaszt, hogy először csak a legnagyobb járművekre vezetnék be a szén-dioxid-kibocsátás alapú díjmegállapítást. A kisebb szállítójárművek esetében csak 2026-tól lenne kötelező ennek a díjszabásnak a bevezetése.

Egyelőre csak tervezet

A javaslat még jelentős változásokon mehet át, amíg kötelezővé teszik. Elsőként az Állandó Képviselők Bizottsága fogja tárgyalni, majd az Európai Bizottságnak és az Európa Parlamentnek is el kell fogadnia. Ha ez is megtörténik, az egyes tagállamok jogszabályainak módosítását a következő két évben kell megtenni.