Az AMS1-nek sikerült, már a Dunán hajózik Iszmail felé – írta Rácz András Oroszország-szakértő kedden a Facebook-oldalán.

Előzőleg arra hívta fel a figyelmet, hogy az AMS1 teherhajó – török tulajdonú, bár Sierra Leone-i zászló alatt hajózik – az izraeli Ashdodból futott ki és kezdettől fogva nem csinált titkot belőle, hogy Iszmailba tart.

Élesben teszteli az oroszok szándékait, emelte ki a szakértő, ugyanis miután Oroszország felmondta a fekete-tengeri gabonaszállításra vonatkozó megállapodást azzal fenyegetőzött, hogy innentől potenciális fegyverszállítónak tekint minden Ukrajnába tartó kereskedelmi hajót, így fenntartja a jogot, hogy átvizsgálja, szükség esetén lefoglalja vagy elsüllyessze őket.

Az AMS1 útját a levegőből egy amerikai P8 Poseidon megfigyelő repülőgép biztosítja – hangsúlyozza Rácz András.

Az AMS1-et két másik kereskedelmi teherhajó követte.


A szakérő posztjában kitért arra is, hogy a tét az, hogy sikerül-e kialakítani egy olyan modellt, ami lehetővé teszi az ukrajnai tengeri gabonaexport folytatását.

Hozzátette, hogy "Iszmail kikötőjének áteresztőkapacitása kisebb, mint az (azóta részben szétlőtt) odeszai és mikolajivi kikötőké, csak kisebb hajók használhatják, Ukrajnán belül is rosszabb az összeköttetése, stb... de ha csak ennyi sikerül, már azzal is beljebb lennénk."

A tagállamok agrárminisztereinek legutóbbi ülésén Magyarország a frontországokkal közösen kérte az ukrán gabonaimport-tilalom meghosszabbítását az év végéig, mindeközben az Európai Bizottság a fekete-tengeri gabonamegállapodás orosz megszüntetése miatt az ukrán gabona szállítására alternatív szárazföldi útvonalak kiépítésén dolgozik, Észtország, Lettország és Litvánia pedig felajánlotta Ukrajnának kikötőit a gabona exportjára.

Folytatódhat a fekete-tengeri gabonaszállítás?

Folytatódhat a fekete-tengeri gabonaszállítás? – Fotó: Shutterstock

Ukrajna és Horvátország pedig megegyeztek arról, hogy a dunai és az adriai horvát kikötőket is használhatják az ukrán gabona exportjához – írja a Reuters nyomán a 444.hu. Kiemelik, hogy Ukrajna jelenleg az Európai Unión keresztüli szárazföldi exportútvonalakra, valamint a Dunán keresztül vezető alternatív útvonalra támaszkodik.


Mindeközben pár nappal ezelőtt az Oroszország-Afrika-csúcstalálkozón Putyin azt állította, hogy Oroszországban rekord gabonatermésre számítanak, és 25-50 ezer tonna gabonát tudna biztosítani ingyenesen Burkina Fasónak, Zimbabwének, Malinak, Szomáliának, a Közép-afrikai Köztársaságnak és Eritreának. Emellett kereskedelmi kedvezményeket ígért az afrikai országoknak, és támogatást korszerű iparágak megteremtéséhez és a mezőgazdaság fejlesztéséhez – írta az MTI.

Ugyanakkor a megállapodás felmondásával, valamint az odesszai és a dunai gabonatárolók elleni támadásokkal úgy tűnik Oroszország felfelé próbálja hajtani a gabonaárakat.

Petőházi Tamás, a Gabonatermesztők Országos Szövetsége (GOSZ) elnöke szerint a bombázással az oroszok azt akarják elérni, hogy Ukrajnából ne tudják kiszállítani az idei betakarítású kalászos gabonát, azaz a világpiaci kínálat csökkenjen. Azt remélik, hogy ennek hatására ismét emelkedik majd a világpiaci ár, mert az oroszok nem akarják a gabonát olcsón eladni.