A fényeslitkei vasúti terminálnak jelentős szerepe lesz a háború miatt megszakadt ukrán gabonaexport folytonosságának biztosításában, és ezáltal a világélelmezési válság enyhítésében – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vasúti nyomtávváltáson alapuló központjának átadásán.

A tárca közleményében Szijjártó leszögezte, hogy a terminálnak óriási szerepe lesz az Ukrajnából származó gabona eljuttatásában a világ legkülönbözőbb pontjaira.

Az ukrán gabona vasúti szállításában eddig az jelentette a legnagyobb problémát és adta a kapacitások szűk keresztmetszetét, hogy az ukrán vasút nyomtávja (1520 mm) nem egyezik meg a magyar, valamint az európai vasút (1435 mm) nyomtávjával, tehát minden árut át kell rakni. A fényeslitkei terminál elsődleges funkciója, hogy átrakodják az ide beérkező vasúti szállítmányokat.

"A konstancai kikötő kapacitásai le vannak kötve, a szlovák és a román útvonalak telítettek, a Dunán és a Tiszán az alacsony vízszintek miatt a hajón történő szállítás nem egészen kiszámítható. A Fényeslitkétől az észak-adriai kikötőkig vezető a leggyorsabb és leghatékonyabb útvonal annak érdekében, hogy a világ messzi pontjain is szavatolni lehessen az élelmiszerellátás biztonságát" – idézi az MTI a Külügyminisztérium közleményét.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszél az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vasúti termináljának ünnepélyes átadásán Fényeslitkén 2022.október 18-á

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszél az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vasúti termináljának ünnepélyes átadásán Fényeslitkén 2022.október 18-án – Fotó: MTI/Balázs Attila

Az új központban óránként mintegy 800 tonna gabona átrakására lesz lehetőség, és a kiterjedt tárolási kapacitások is biztosítják, hogy az Ukrajnából érkező áru eljuthasson a célországokba – mondta Szijjártó.

Hozzátette, hogy rekordidő alatt építették meg az egész kontinens legkorszerűbb átrakodó terminálját, ahol modern digitális megoldások segítik a munkát, így egyszerre tudnak átpakolni gyorsan és biztonságosan négy, maximum 740 méteres hosszúságú vonatot. A 30 milliárd forintos beruházással létrejött központban 500 ember fog dolgozni, a kapacitás pedig évi egymillió konténer lesz, kétszerese a Fehéroroszország és Lengyelország határán lévő létesítménynek.


Tálosi János, a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a konténerek kezelése mellett az EWG terminál képes mezőgazdasági termékek, például gabona és napraforgóolaj átrakására.

Az ehhez szükséges berendezések beszerzését követően havonta akár 15-20 ezer tonna Ukrajnából érkező gabonát is képesek lesznek majd átrakni más vasúti és közúti szállítóeszközre - tette hozzá.

Az ünnepélyes átadón begördült a terminálra az első, ukrán mezőgazdasági árukat szállító szerelvény, az EWG saját szervezésű szállítmánya. Az Ugrain Trade LLC által feladott, összesen 1146 tonna búza, köles és zöldborsó 44 darab húszlábas konténerben érkezett; a szállítmányt az átrakást követően a Csepeli Szabadkikötőbe szállították tovább.

A fényeslitkei az első olyan szárazföldi intermodális kombiterminál Európában, amely saját 5G-hálózatot használ a belső kommunikációra és technológiai eszközeinek működtetésére. Emellett az EWG energiaellátását zöldtechnológiával biztosítják, nagy teljesítményű napelemparkkal, valamint hőszivattyús rendszerrel, a terminál területén pedig elektromos termináltraktorokat és e-autókat is használnak – áll a közleményben.

Indexkép: MTI, Pixabay