Szinte mindenkinek evidens, hogy az ingyenes csatornákat vétek nem kihasználni. Több ügyféltől halljuk, hogy szívesen használnák a közösségi médiát, de nem is tudják, miként álljanak neki és csak azt látják maguk előtt, hogy „posztolniuk kell".

Sokan azt gondolják, hogy a mezőgazdasági termékek és szolgáltatások nem illeszthetők bele a Facebook értékesítési csatornájába, de ez tévedés. A lenti koncepció szerint az online értékesítés felhúzható mezőgazdasági gépekre, gépalkatrészekre, eszközökre, ingatlanokra, terményekre és szolgáltatásokra is. Lehet lokális vállalkozásunk és online egyaránt! Honlapunk, webshopunk könnyedén linkelhető a Facebook hirdetésekbe és olyan célcsoportokat érhetünk el, akiket egyébként nem lenne lehetőségünk megszólítani! Az agrárium szereplőjeként tekintsünk a Facebookra úgy, hogy szélesebb tömeget érhetünk el és nagyobb bevételre tehetünk szert. Mezőgazdasági szereplőként sok lehetőségünk van a Facebookon ügyfeleket szerezni. A Facebook biztosítja a lokális célzást, például városra, megyére.

A kampányokban rejlő forintosítható lehetőségekről és a Facebook üzleti célú használatáról Virág Nikolett, a VNDesign Technology Kft. ügyvezetője mutat be egy konkrét és hasznos példát.

Így álljunk neki az első Facebook kampányunknak – leírás dióhéjban!

üzlet

A mezőgazdasági termékek és szolgáltatások is bele illeszthetők a Facebook értékesítési csatornájába – fotó: vndesign.hu

Az oldal, ahova az érdeklődők érkeznek

• Először is mindent mérünk, mert ami nincs megmérve, azt később nem tudjuk fejleszteni.

• Kezdjük kicsiben, válasszunk ki egy terméket vagy szolgáltatást, amiről úgy gondoljuk, ha sokan tudnának róla, bevételt hozhat.

• Első lépésként a honlapunkon készítsünk egy aloldalt a terméknek. Ez lesz az ún. landing page, azaz „landoló" oldal. Ez az oldal lesz az, ahova minden érdeklődő érkezik majd a hirdetésünkből, emiatt lehetőleg megjegyezhető linkje legyen. Pl. www.valami.hu/traktor. A link tartalmazza röviden a termék nevét.

• A landoló oldal felépítése legyen egyszerű, a felhasználók kb. 15-20 másodpercet fognak rajta eltölteni, ez alatt kell elérni, hogy írjanak nekünk vagy hívjanak bennünket.

A javasolt felépítést lentebb írjuk, az oldalon belül sávokat kell kialakítani egymás alatt:

  • Első sáv: A termék vonzó fotója és mellette a nagyon rövid, pár mondatos leírása. „Mi ez", mire való, milyen problémát old meg a termék.
  • Második sáv: Listaszerűen pipákkal az előnyök, elég öt darab, mert gyorsan átszalad rajta a szem. Mellette másik szép fotó vagy ábra.
  • Harmadik sáv: „Rólunk mondták" vélemények. Ezek alatt a termékről ismét legyen egy vonzó technikai információ, mire nyújt megoldást.
  • Negyedik sáv: Ez alatt jelenjen meg az Önök elérhetősége e-maillel, telefonszámmal és mindemellett legyen egy kapcsolatfelvételi űrlap is. Az űrlapnál legyen a GDPR adatvédelmi dokumentum is, mert kötelező az űrlapokhoz.

A felhasználó tehát a hirdetésből majd rámegy a landing oldalra, elolvassa, mi ez a termék, rápillant az előnyökre és a véleményekre, majd eldönti, felkeresi-e Önöket. Emiatt az e-mail, telefonszám gombon legyen, hogy lehessen mérni a kattintást, ahogy azt is lehet mérni, hányan küldik be az űrlapot.

A jó landing page rövid! Ne essünk abba a csapdába, hogy mindent rázsúfolunk, nem nézik végig a potenciális vásárlók. A lényeg legyen rajta.

üzlet

Kezdjük kicsiben, válasszunk ki egy terméket vagy szolgáltatást, amiről úgy gondoljuk, ha sokan tudnának róla, bevételt hozhat – fotó: vndesign.hu

Hirdetések

Szeretnénk eladni a traktorunkat, és már van egy oldalunk hozzá. Menjünk át a Facebookra. Ha még nincs céges Facebook oldalunk, akkor percek alatt létrehozható. Ugyanezzel az elánnal hozzuk létre az Instagram oldalunkat is, mert a kettő kéz a kézben jár. Az Instagram esetében fontos, hogy üzleti profilt hozzunk létre, különben nem tudjuk csatolni majd a vállalkozáskezelőhöz. Bár maga a fiókok létesítése perceket jelent, javasoljuk, hogy szánjuk rá az időt, csinosítsuk, legyen szép, kidolgozott, adjunk magunkról releváns információkat.

Ezt követően álljunk neki a kampányunk kidolgozásának.

A kampány intervalluma: a példánkban 3 hét.

A kampány költsége: a határ a csillagos ég, de mi most heti 30.000 forintot fogunk költeni. Az össz- büdzsénk 90.000 Ft (azaz 3x30.000 Ft).

Teendők röviden:

  • posztolás: heti három-négy poszt szükséges, amelyeket előzetesen érdemes megtervezni, megírni. Ne csak a termékről szóljanak, posztoljunk másról is, ami a termékkel vagy céggel kapcsolatos, unalmas lenne heti négyszer csak a termékről olvasni.
  • hirdetések megtervezése, ütemezése.
  • kontrollálás, figyelemmel kísérés, eredmények leszűrése.

Van lehetőségünk egy posztot hirdetésként kiemelni, mi viszont hatékonyabbnak gondoljuk, ha a Facebook mellé létrehozunk egy hirdetési fiókot, ahonnan kvázi „belülről" állítjuk be a hirdetéseket. Legyen tehát egy céges adatokkal kitöltött, bankkártyás Facebook hirdetési fiókunk is.

Minket jelenleg egyetlen Facebook hirdetési típus érdekel: a Forgalom / Weboldalra, linkre terelés, hivatkozáskattintás.

Tehát nem a like-okra megyünk, mert a like nem jár törvényszerűen bevétellel. Arra megyünk rá, hogy a weboldalra tereljük az embereket.

Ezt a hirdetést úgy kell elképzelni, hogy a hirdetés megjelenik a célzott személyek számára és ha rákattintanak, a Facebook átirányítja őket a korábban létrehozott landing page-ünkre. Ez a célunk.

A hirdetés karakterszáma kb. 125-150 karakter, tehát kb. két rövid mondattal és egy szép fotóval tudjuk felkelteni az érdeklődést. A hirdetésben sok mindent be lehet állítani, de főként a képet fogják megjegyezni.

Egy hétre, azaz 7 napra 30.000 forintot jelöltünk ki. Ezt a 30.000 Ft-ot 3 hirdetésre fogjuk elkölteni, tehát 3x.10.000 forintunk van. Érdemes úgy tekinteni erre a 3 db hirdetésre, mintha lenne 3 versenylovunk eltérő képpel és szöveggel és megnézzük az első hét után melyik volt a legügyesebb, melyik hozta a legtöbb kattintást. Vagyis teszteljük a 3 db hirdetést, elnevezhetjük őket pl. A, B, C-nek. Vagy ki minek szeretné elnevezni az új versenylovait. És csak ezt követően tervezzük meg a rákövetkező hetet.

A célzásnál ezeket a paramétereket adjuk meg az első hirdetésünknél:

  • 10.000 Ft teljes élettartamra
  • Kattintás
  • Június 20-26. (intervallum példa)
  • Megoszlanak a vélemények, hogy érdemes-e kort szűkíteni, mi most nem fogunk: 18-64+ év közé soroljuk a célcsoportot.
  • Mindkét nemet fogjuk kiválasztani.
  • Nyelv: magyar
  • A hirdetéseket lehet városokra és megyékre szűkíteni, mi most Szegedet jelöljük ki, de mást is lehetne.
  • A kulcsszavakkal időt szűkséges eltöltenünk, ugyanis vannak olyan kulcsszavak, amelyek a mi fejünkben léteznek, de a Facebook szerint nem. Ez a legfontosabb lépés, ugyanis a vásárlóink életmódjából vagy a partnereink szokásaiból kell következtetnünk arra, hogy a termékünk iránt érdeklődnek. A példatermékünk esetében az érdeklődési körnél a „mezőgazdaság", „traktor", „talaj", „mezőgazdasági vontató" kifejezések kézenfekvőek lehetnek, kapcsolódó kifejezéseket is kiválaszthatunk. Szánjunk időt a részletes célzásnál a kulcsszavak böngészésére. A kulcsszavak kijelölésekor a Facebook egy becsült értéket ad, kb. hány embert érünk el és hány kattintásra lehet számítani.
  • Ezt követően meg tudjuk adni a fotót, az előre megírt vonzó 2 mondatunkat és a weboldal linkjét, ami már az első lépés során elkészült.
  • Ellenőrizzük magunkat és publikáljuk a hirdetést. A Facebook pár órát kér az ellenőrzésre, és ha minden rendben, a hirdetésünk 1-2 nap alatt beindul és eléri a megfelelő érdeklődőket, a honlapunkra érkeznek és boldogan tárcsázzák a számunkat.
  • Ezt követően elkészíthetjük ez e heti másik két hirdetésünket eltérő szöveggel és fotóval, de a weboldal linkje ugyanaz marad.

Mi érdekel minket a hirdetési adatokból?

Első körben ezek:

  • Hány embert értünk el?
  • Hányan kattintottak?
  • Ennek a két értéknek mi az aránya?
  • Egy kattintás mennyibe került?

Mi történik akkor, ha nagyon sokan kattintanak, sokan mennek át a weboldalunkra, de mégis csekély az érdeklődés? Némi időnek persze, el kell telnie, de lehet, hogy:

  • nem találták meg, amit kerestek,
  • vagy nem értik a tartalmat,
  • vagy rosszul céloztunk. Vonzottuk a tömeget, de nem a jó, releváns tömeget. A célzásunkat kell korrigálni.

További tippek

  • Ha a Facebook oldalunknak nincsenek még követői, nincs még közösségünk, akkor van lehetőség olyan hirdetési kampány kiválasztására is, amelynek az a célja, hogy követőket gyűjtsön a Facebook oldalunkra. Itt a célzott személyek egy pár soros bemutatkozást tudnak rólunk olvasni, és a hirdetésre kattintva be is tudják követni oldalunkat. Ezt külön kell beállítani. Építsünk közösséget és utána posztoljunk nekik
  • A Facebook lehetőséget kínál a shop létrehozására is,
  • illetve érdeklődőt szerezhetünk olyan hirdetéssel is, ami hírlevélre feliratkozást kínál. Építsünk saját adatbázist!
  • A „Hivatkozáskattintással" rokon az „Értékesítés" hirdetési lehetőség, de az más opciókat kínál, első körben az ebben a cikkben javasolt verzióval kezdjük.
  • Ha nincs honlap, akkor egyrészt javasolt, másrészt ingyenes bloggal is megoldható.
  • Jelentős potenciál van a videós hirdetésekben, azt is próbáljuk ki.
  • Bonyolultabb mérésekhez szükséges egy úgynevezett Facebook Pixel, amely külön cikket érdemel.

A Facebook hirdetések számos üzleti potenciált kínálnak, mi most dióhéjban foglaltunk össze egy rövid kampányt, nem tértünk ki az összes beállításra, de a lényegi elemekre igen.

Ha szeretné kipróbálni az online értékesítési megoldásokat, állunk szíves rendelkezésre.

Virág Nikolett: +36 30 97 67 168, viragnikolett@vndesign.hu

www.vndesign.hu; https://vndesign.hu/agrar-marketing/