Eltitkolt meghibásodás?

Akadozik, leáll az üzemanyagszállítás Magyarországon, már ami a MOL partnerhálózatának bizonyos elemeit illeti - tudattuk mi is a rossz híreket a napokban, többször is. Most végre az RTL híradójának köszönhetően az is kiderült, hogy miért alakultak így a dolgok. A MOL Dunai Finomító csak a névleges kapacitás 60 százalékán működik, mivel nagyobb léptékű meghibásodás történt az egyik üzemben. A MOL az RTL Híradójának erősítette meg az információt tegnap este, mely szerint még a múlt szombaton meghibásodás történt, amikor az olajfinomító egyik komplett üzemét újra szerették volna indítani.

Legalább részben a leállás miatt a finomító kapacitása majdnem a felére esett vissza, azaz 40 százalékkal csökkent.

Ez tehát az egyik - ha nem a legfőbb - oka annak, hogy a nemrég Budapesten izgalmasan modern formájú felhőkarcolót emelő olajvállalat a lecsökkent kapacitás okán képtelen a szükséges mennyiségű üzemanyagot elszállítani 251 benzinkútra a november 21-i héttel kezdődően.

A nemrég Budapesten izgalmasan modern formájú felhőkarcolót emelő olajvállalat a lecsökkent kapacitás okán képtelen a szükséges mennyiségű üzemanyagot elszállítani 251 benzinkútra a november 21-i héttel kezdődően. Kép: MOL/Facebook

A nemrég Budapesten izgalmasan modern formájú felhőkarcolót emelő olajvállalat a lecsökkent kapacitás okán képtelen a szükséges mennyiségű üzemanyagot elszállítani 251 benzinkútra a november 21-i héttel kezdődően. Kép: MOL/Facebook

Jó nagyot durrant a "meghibásodás", a lakosság is észrevette

Az RTL Híradóban megszólaló fültanú, Lengyel Fanni elmondta: "Hát olyan, mintha valami durrant volna." A durranás a százhalombattai olajfinomító felől érkezett. A MOL is szükségesnek érezte elmagyarázni a "hanghatást", az RTL Híradójának elmondták hogy:

"A hang, amit a környező településeken is érzékelni lehetett, egy biztonsági rendszerből jött, ami „meghibásodás" miatt lépett működésbe, amikor az üzemet megpróbálták beindítani."

A MOL a valaha elvégzett legnagyobb karbantartási munkát végezte el a Dunai Finomítóban két lépcsőben, először idén júliustól szeptemberig, és a második fázisban októbertől november közepéig. A tervek szerint a múlt hét végén jöhetett volna az újraindítás, de az RTL értesülései szerint ezt a folyamatot a durranás, azaz a meghibásodás miatt nem tudták elvégezni. Ez okozta végül a kapacitáscsökkenést is és a 60 százalékos "félgőzzel" folyó termelésnek is ez a fő oka.

 vállalat időközben tájékoztatta a Százhalombatta környezetében fekvő települések polgármestereit is a történtekről, és azt is közölték, hogy a javítás immár a végéhez közeledik. Kép: MOL/Facebook

A vállalat időközben tájékoztatta a Százhalombatta környezetében fekvő települések polgármestereit is a történtekről, és azt is közölték, hogy a javítás immár a végéhez közeledik. Kép: MOL/Facebook


A nagy durranás és az ellátás korlátozásának okai

Az RTL a MOL közleményére hivatkozva azt írta, hogy "az érintett üzem stabil állapotban van. Nem ütött ki tűz és munkások se sérültek meg." A vállalat időközben tájékoztatta a Százhalombatta környezetében fekvő települések polgármestereit is a történtekről, és azt is közölték, hogy a javítás immár a végéhez közeledik.

Ettől függetlenül a drámai helyzet keveset változott, hiszen a MOL legalább részben erre a hiba miatt továbbra sem szállít üzemanyagot nagyjából 200 kisebb benzinkútra.

Az alternatív valóságértelmezéseknek is teret adó MOL indoklás szerint: "az ellátásbiztonság érdekében átmeneti korlátozásokat vezettek be" azaz részben szüneteltetik az ellátást. Mindennek az oka a vállalat szerint az, hogy "A tavaly novemberben bevezetett hatósági ár miatt jelentősen megnövekedett az üzemanyag iránti kereslet" ugyanakkor az ársapka az oka annak is, hogy „jóval kevesebb import érkezik az országba" így a MOL-ra hárult át az üzemanyagpiac 80 százalékának ellátása, ami a közlésük szerint „teljes gyártási kapacitás mellett is megfontolt ellátási stratégiát igényel".

Ha egy töltőállomásnak elfogy a hatósági áras gázolaja akkor az üzemszünet kihirdetése után sem benzint, sem gázpalackot nem árulhat, be kell zárnia a shop-ot is, az egész benzinkutat le kell állítani. Kép: MOL/Facebook

Ha egy töltőállomásnak elfogy a hatósági áras gázolaja akkor az üzemszünet kihirdetése után sem benzint, sem gázpalackot nem árulhat, be kell zárnia a shop-ot is, az egész benzinkutat le kell állítani. Kép: MOL/Facebook

A független benzinkutak utolsó óráit éljük?

Ahogy mi is megírtuk az RTL megszólaltatta Egri Gábort, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnökét is. Az ő véleménye az volt, hogy a Mol lényegében bedöntötte Magyarországon a biztonságos üzemanyagellátást. Arról is beszámoltunk már, hogy aKép: MOL/Facebook jövő héttől legalább 40 vidéki településen lehet gond az üzemanyag-ellátással, 251 hazai kútról lehet szó, ebből nagyjából 40-ben már biztosan lesznek problémák a jövő héttől. AZ FBSZ nemrég már írt levelet a miniszterelnöknek és Hernádi Zsoltnak, amiben kérték őket, hogy keressenek megoldást a helyzetre. Jelenleg ugyanis több száz benzinkutas állása van veszélyben az árstop és az ellátási problémák miatt. Az RTL Híradónak most Gépész László, a Független Benzinkutak Szövetségének alelnöke is megszólalt, aki azt mondta, hogy

"Ha egy töltőállomásnak elfogy a hatósági áras gázolaja akkor az üzemszünet kihirdetése után sem benzint, sem gázpalackot nem árulhat, be kell zárnia a shop-ot is, az egész benzinkutat le kell állítani."

Ki nyer ma? Árfék és akvizíció tíz percben

Az már egy ideje tudható, hogy ha egy benzinkút hivatalosan üzemszünetet hirdet, akkor a kereskedelemért felelős minisztérium kijelölheti a MOL-t, hogy működtesse tovább a benzinkutat, amennyiben a közelében nincs más töltőállomás.

(Forrás: RTL Képek: MOL facebook)