Több tízmilliárd forintot spórolhatnak évente a kkv-ék a foglalkoztatás adminisztrációjának csökkentésével, amelyen jelenleg is dolgozik a Pénzügyminisztérium – tájékoztatott Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára.
Egyszerűbb lesz a foglalkoztatói adatszolgáltatás
A foglalkoztatói adatszolgáltatás jelentős egyszerűsítése az adminisztrációs terhek csökkentésén túl, nemzetközi szinten is példaértékű modellé válhat – véli Izer Norbert.
A vállalkozások éves bevételük 1,7 százalékát fordítják adóadminisztrációra, amelynek jelentős része, mintegy a negyede köthető a foglalkoztatáshoz. Egy 2019-ben készült felmérés szerint éves szinten 90 milliárd forint a munkáltatói bevallásokra, adatszolgáltatásokra fordított összeg. Az adatszolgáltatás egyszerűsítésével ez jelentősen csökkenthető – magyarázta Izer Norbert.
A bevallások mellett mintegy húszféle adatszolgáltatással számolhatnak a vállalkozások, amelyeket az adóhivatal mellett különféle szervezetek részére kell teljesíteniük, mint például a Központi Statisztikai Hivatalnak, a Magyar Államkincstárnak vagy a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőnek.
A többszöri adatkérésre épülő nyomtatvány alapú rendszer átalakítása azért is szükséges, mert a tervezett online és közvetlen digitális kapcsolaton is elérhető adatszolgáltatási rendszer nemcsak a kkv-éknak hoz költségcsökkentést, de növeli az ország versenyképességét is.
A cél az, hogy ne a vállalkozások adminisztráljanak a hatóságok részére, hanem helyettük az egy csatornán beérkező adatokból az állam készítse el a szükséges bevallásokat, adatszolgáltatásokat.
A tervek szerint az új rendszer a fizetendő adót, járulékot is meg tudja állapítani – magyarázta az államtitkár.
A bürokratikus tehercsökkentés egyik legfontosabb állomása a foglalkoztatói adatszolgáltatások jelentős egyszerűsítése, amelybe a Pénzügyminisztérium az adószakma legnagyobb tapasztalattal és ügyfélkörrel bíró szereplőit az adótanácskozás révén már bevonta, de most bárki megismerheti és véleményezheti az erről szóló koncepciót – húzta alá az államtitkár.
A Pénzügyminisztérium a véleményeket 2022. június 10-ig az emap_velemeny@pm.gov.hu címre várja.
Az új adatszolgáltatási rendszer részletes koncepciója (tervezet)
Indexkép: Shutterstock