tej

A nyerstej termelői ára nemzeti valutában kifejezve az Európai Unióban 29 százalékkal emelkedett egy év alatt – fotó: pixabay.com

Az összefoglaló az Agrárközgazdasági Intézet Tej és tejtermékek - XXV. évfolyam 6. szám alapján készült.

Emelkedett a nyerstej termelői ára

A nyerstej termelői ára nemzeti valutában kifejezve az USA-ban 48 százalékkal, az Európai Unióban 29 százalékkal, Új-Zélandon 23 százalékkal emelkedett 2022 áprilisában az egy évvel korábbihoz képest.

2022. 23. héten a világpiacon:

  • a cheddar sajt és az ömlesztett vaj értékesítési ára (FOB Óceánia) a  egyaránt 26 százalékkal,
  • a sovány tejporé 20 százalékkal nőtt,
  • a teljes tejporé 2 százalékkal csökkent 2021 azonos időszakához mérten
  • a nyerstej azonnali (spot) piaci ára Olaszországban a 4–24. hét között 25 százalékkal 60,5 euró/100 kilogrammra emelkedett.
  • Németországban az ömlesztett vaj értékesítési ára 2022 24. hetében az előző év azonos hetéhez viszonyítva 83 százalékkal, a sovány tejporé 58 százalékkal nőtt
  • a kempteni árutőzsdén a 25 kilogrammos kiszerelésű ömlesztett vaj értékesítési ára 724,5 euró/100 kilogramm, a 25 kilogrammos kiszerelésű zsákos, élelmezési célú (intervenciós minőségű) sovány tejporé 416,5 euró/100 kilogramm volt 2022 24. hetében. Az ömlesztett vaj ára 227 százalékkal, a sovány tejporé 138 százalékkal volt magasabb az intervenciós árszintnél a vizsgált héten.


Magyarország

Az AKI PÁIR adatai szerint 2022 májusában Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 151,68 forint/ kilogramm volt. A fehérjetartalom 0,07 százalékpontos és a zsírtartalom 0,11 százalékpontos romlása, valamint az alapár 6 százalékos emelkedése mellett a nyerstej átlagára 4 százalékkal nőtt 2022 májusában a 2022. áprilisihoz képest, és 37 százalékkal meghaladta az előző év azonos hónapjának átlagárát.

2022 áprilisában az AKI PÁIR adatai szerint  az előző év azonos hónapjához képest a hazai előállítású tejtermékek közül emelkedett:

  • a trappista sajt (+40 százalék),
  • a kefir (+34 százalék),
  • a tejföl, az adagolt vaj, a 2,8 százalék zsírtartalmú zacskós friss és az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej (egyaránt +33 százalék),
  • a tehéntúró és a natúr joghurt (egyaránt +32 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tej és az ömlesztett sajt (egyaránt +31 százalék),
  • a gyümölcsös joghurt (+29 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej (+23 százalék),
  • a natúr joghurt (+12 százalék) feldolgozói értékesítési ára.

A KSH adatai szerint ugyanebben az összehasonlításban emelkedett:

  • a trappista sajt (+37 százalék),
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+31 százalék),
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej (+29 százalék)
  • és a 2,8 százalék zsírtartalmú UHT (tartós) dobozos tej (+5 százalék) fogyasztói ára.