Az Agrármarketing Centrum által három éve elindított exportfejlesztési program, a Hungarian Food Business Program mérföldkőhöz érkezett, hiszen a napokban zajló 81. Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásár (OMÉK) alatt rendezik az első Hungarian Food Summit találkozót.
A két napos üzletember találkozó és konferencia során több mint száz külföldi beszerző találkozik 46 magyar exportképes vállalkozással és közel ezer tárgyalást folytatnak le egymással. A Hungarian Food Business Program az Agrármarketing Centrum exportfejlesztési tevékenysége, amely a hazai élelmiszeripari vállalkozások külpiacra lépését és a magyar termékek nemzetközi színtéren való minél szélesebb körű megismertetését segíti elő.
A kiállítás részeként első alkalommal rendezi meg 2023. október 20-21. között az Agrármarketing Centrum a Hungarian Food Summit eseményt. A program legfőbb célja, hogy elsősorban a környező országokból, illetve további piacokról biztosítsák beszerzők, importőrök beutazását és elősegítsék a magyar exportképes gyártókkal való új üzleti kapcsolatok kialakítását.
A rendezvény első napján egy nagyszabású Business to Business(B2B) esemény vette kezdetét. Az esemény sajtótájékoztatóján Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára elmondta: az előző és a jelenlegi vidékfejlesztési programban is kiemelt szerepet kapott az élelmiszeripar fejlesztése, hiszen a kormány 80%-os társfinanszírozást biztosít a vidékfejlesztési forrásokhoz. Ezzel jelentősen nőtt az élelmiszeripari fejlesztésekre fordítható támogatások volumene. A jövőbeni cél az, hogy az élelmiszeripari kivitel mind értékben, mind a termékek hozzáadott értékét illetően is jelentősebbé váljon.
Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára – fotó: Agrármarketing Centrum
Az Agrármarketing Centrum 2020-ban kezdte el fejleszteni a program gerincét adó katalógust, amelyet éppen két éve mutattak be az OMÉK-on. A Hungarian Food Business Catalogue-ba a két év alatt összesen 206 magyar élelmiszeripari gyártócég, 330 külföldi beszerző vállalat és további 118 egyéb felhasználó (jellemzően nagykövetség, főkonzulátus, egyéb szakmai szervezetek) regisztrált, akikkel aktív kapcsolatot ápolnak azóta is.
"Az üzletember találkozók szervezését 2022-ben indította a Társaság, az elmúlt egy évben összesen tizenegy eseményt valósítottak meg, a teljesség igénye nélkül többek között Barcelonában, Madridban, Tokióban, Helsinkiben, Dublinban, illetve Csíkszeredában és Sepsiszentgyörgyön" – mondta el Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese, a program házigazdája.
Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese, a program házigazdája – fotó: Agrármarketing Centrum
"Legfőbb célunk, hogy elsősorban a környező országokból, illetve további európai piacokról biztosítsuk beszerzők, importőrök beutazását és elősegítsük a magyar exportképes gyártókkal való új üzleti kapcsolatok kialakítását. Nagy öröm, hogy a Hungarian Food Summit eseményre összesen 87 cégtől 124 beszerző érkezett, akik 46 magyar gyártócéggel tárgyaltak, így közel ezer tárgyalást folytattak le egymással az egy nap alatt.
A külföldi beszerzők számos desztinációból érkeztek, összesen huszonkét ország, például Kolumbia, Bosznia-Hercegovina, Szerbia, Csehország, az Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Románia, Spanyolország képviselői tárgyaltak a magyar cégvezetőkkel. Ezektől a találkozóktól azt remélik, hogy a jövőben bővül a magyar termékek kínálata a külföldi áruházak polcain, hiszen egyre több olyan, minőségi terméket gyártó élelmiszeripari cég működik Magyarországon, akik már exportra is tudnak termelni."
A B2B rendezvényt az Agrárminisztériummal, a CED Közép-Európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Kft.-vel és a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökséggel együtt rendezték meg. Az Agrármarketing Centrum mellett mind a három szervezet párhuzamosan toborozta a beszerzőket az eseményre.