"A világjárvány idején számos gazdasági szektorban alakultak át az erőviszonyok, de az újraindulási versenyben Magyarország jó esélyekkel bír, mert a válság idején is folytatta a fejlesztéseket" - mondta az eseményt megnyitó élelmiszerlánc-felügyeletért felelős helyettes államtitkár.
Az újraindulási versenyben Magyarország jó esélyekkel bír — fotó: kormany.hu
A magyar agráriumot a megbízhatóság, a minőség, a versenyképesség jellemzi
Bognár Lajos kiemelte, hogy a magyar agráriumot a megbízhatóság, a minőség, a versenyképesség jellemzi a teljes élelmiszerláncban. Mint fogalmazott, a koronavírus-járvány ennek minden szereplőjét nehézségek elé állította, az éttermek, boltok, vállalkozások bezárása és a közétkeztetés átmeneti szüneteltetése új kihívásokat teremtett.
"Az élelmiszeripar 2020-ban az egyetlen feldolgozóipari ágazat volt, amely ha minimálisan is, növekedést tudott felmutatni, ez - az exportlehetőségek szűkülését is figyelembe véve - különösen fontos. Ez jelentős mértékben annak köszönhető, hogy a hazai élelmiszeripar fejlesztésére 300 milliárd forintos fejlesztési forrást allokált a kormány, a végösszeg pedig a 470 milliárdot közelíti" - szögezte le.
A helyettes államtitkár kitért arra, hogy a Sirha szakkiállítás ad otthont a Bocuse d'Or európai döntőjének, valamint a közétkeztetési szakácsversenynek.
Magas minőségűek a hazai alapanyagok
Bognár Lajos mérföldkőnek nevezte azt a 2020-as kormányrendeletet, amely alapján közbeszerzés keretein belül pályázó közétkeztetőknek az idei évtől legalább a beszerzett termékek összértékének 60, jövő januártól legalább 80 százalékát a közétkeztetési rövidellátási láncban beszerzett termékekből, illetve helyi élelmiszertermékekből kell biztosítaniuk.
"Célunk továbbra is az, hogy a magas minőségű alapanyagot egyrészt itthon használják fel, másrészt exportképességünk is fokozódjon" - mondta Bognár Lajos.
A Sirha Budapest a régió legnagyobb szakkiállítása lett
Ganczer Gábor, a Hungexpo vezérigazgatója köszöntőjében arról beszélt, hogy a szállodákat, éttermeket és kávéházakat tömörítő iparág, a HoReCa, a válság idején nem a sebeit nyalogatta, hanem fejlesztett, és túlszárnyalta a várakozásokat.
"A Sirha élelmiszeripari szakkiállításon 16 ország háromszáz kiállítója március 24-ig három pavilonban mintegy 30 ezer négyzetméteren mutatja be termékeit, szolgáltatásait, fejlesztéseit. A Sirha Budapest mára egyértelműen a régió legnagyobb szakkiállítása lett" - hangsúlyozta Ganczer Gábor. Hozzáfűzte, hogy a pandémia alatt a Hungexpón hatalmas fejlesztések valósultak meg, a mostani a teljesen megújult Hungexpo Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központ egyik első nemzetközi megmérettetése.
A Sirha eseményeiből kiemelte a Bocuse d'Or szakácsverseny európai döntőjét, amelyet 2016 után másodszor rendeznek a magyar fővárosban; a Sirha Desszert Versenyt, a Közétkeztetési Versenyt, a cukrász- és pékbemutatókat, szakmai konferenciákat, valamint az idén először megszervezett, száz nemzetközi borszakértő és hetven hazai borász részvételével zajló Hungarian Wine Summit-ot. A megnyitón köszöntőt mondott Florent Suplisson, a Gl Evans gasztronómiai rendezvények igazgatója is.
A Hungarian Food Business Program egy teljeskörű exportpromóciós rendszer — fotó: AMC
Lendületben a Hungarian Food Business Program
Mától három napon át a Hungexpón, a Sirha Budapest 2022 kiállításon toborozza a hazai gyártókat és a külföldi beszerzőket az Agrármarketing Centrum 2021 őszén bemutatott exportélénkítő programja.
A Hungarian Food Business Program egy teljeskörű exportpromóciós rendszer. Része többek között egy komplex, valós idejű, online élelmiszeripari országkatalógus, amelyben egymásra találnak a hazai gyártók és a potenciális külföldi beszerzők. A program indulása óta már több, mint 100 hazai exportképes gyártó regisztrált a szoftverbe, 1300 termékével.
Még 2022 első félévében, személyes jelenlét mellett elindulhatnak a célzott üzletfejlesztési találkozók külföldön is — fotó: AMC
Január óta a beszerzők számára is nyitott a regisztráció, azóta százas nagyságrendben érkeztek már jelentkezések a rendszerbe, amely képes online és offline B2B, azaz üzletfejlesztési találkozók teljeskörű menedzselésére is. A program még az idei évben bővülni fog egy online képzési platformmal, ahol a kezdő exportőrök vagy a már exportálók új kollégái tehetnek szert külpiaci ismeretekre, 21. századi, rugalmas körülmények között.
Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese, egyben a program vezetője úgy tervezi, hogy a járványhelyzet függvényében, de még 2022 első félévében, személyes jelenlét mellett elindulhatnak a célzott üzletfejlesztési találkozók külföldön is, amelyek célzottan, a magyar élelmiszeripar legfontosabb célpiacain fejlesztik majd a magyar gyártók üzleti kapcsolatait. Ezen túlmenően a szoftverfejlesztés sem áll meg; a saját fejlesztési ötletek, valamint a felhasználói visszajelzésekből érkező kérések is megvalósításra kerülnek.