2020-ban ismét sertéshús fogyasztásösztönző kampányt folytat az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC), a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (VHT), illetve a Magyar Húsiparosok Szövetsége, melynek része áruházi- és rendezvényeken való kóstoltatás, valamint intenzív kommunikációs kampány.
A 2020. augusztusáig tartó kampány elsődleges célja, hogy ösztönözze a fogyasztókat a kitűnő, minőségi sertéshús tudatos vásárlására és fogyasztására.
Mint minden egészséges ételnek, a vöröshúsnak, köztük a sertéshúsnak is fontos szerepe van a kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozásban. A „Mi lesz ma a vacsora? - Egy kiváló minőségi sertéshús minden ízében különleges” szlogen alatt futó tavaszi sertéskampány célja, hogy a sertéshúsra ne csupán koleszterinforrásként, hanem vitamin- és ásványianyagban gazdag élelmiszerként tekintsenek a vásárlók.
A hazai termékek vásárlásával hozzájárulunk az ágazat fejlődéséhez – fotó: Agroinform.hu
A fogyasztásösztönzésen kívül természetesen a sertéságazat stabilizálódását, a sertésállomány csökkenésének megállítását és az ágazatban dolgozók helyzetének javítását is célozza a kampány.
Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára a sajtótájékoztatón elmondta: a mostani fogyasztásösztönző kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a kiváló minőségű hazai sertéshúsra, és a Magyarországon őshonos, különleges ízvilágú és beltartalmi értékű sertésfajtára, a mangalicára, valamint ezek előnyös tulajdonságaira és értékeire.
A sertéshúsnak és a méltán nagy népszerűségnek örvendő mangalicának megkülönböztetett szerepe van az egészséges táplálkozásban.
A magyar konyha egyik nélkülözhetetlen alapanyaga a sertéshús és az abból készült különböző feldolgozott élelmiszerek.
Az ezekből készült étel a családi és a társadalmi ünnepek, vendégváró asztalok egyik fő fogása, jó okkal.
A vásárlók egyre tudatosabban keresik a minőségi hazai termékeket és szem előtt tartják az egészségtudatos táplálkozás igényét is. Az utóbbi években a fogyasztói kampányok, és a fokozatosan bevezetett áfacsökkentés hatására a fogyasztási kedv is növekedett – mondta a helyettes államtitkár.
Az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese, Giczi Gergely elmondta, hogy a sertéspiac az elmúlt egy év kapcsán nagyon komoly változásokkal volt terhelt, amelyekről higgadtan és objektíven kell tájékoztatni a fogyasztókat. A kampány ezért az idei évben kettős célt szolgál. A hagyományosan fontos fogyasztásösztönzésen túl az idei kampány kiemelt figyelmet fordít az edukációra is.
Az AMC feladata a fogyasztók objektív, érzelemmentes tájékoztatása – fotó: AMC
Olyan fontos témákkal is foglalkoznunk kell az idén, mint a sertéspestis állat-és humánegészségügyi, valamint közgazdasági vonatkozása, továbbá a környezetvédelem és a vöröshúsok fogyasztásának ügye. Giczi Gergely ismertette a kampány főbb elemeit is.
A Társaság a promóciós időszakban összesen
57 alkalommal, 27 élelmiszerüzletben tart kóstoltatásokat Budapesten és további 15 településen országszerte, valamint országos médiakampánnyal is készülnek.
Kiemelte továbbá, hogy a médiakampány a böjtidőszakban szünetel.
Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke felhívta a figyelmet arra az új januári rendeletre, amely szerint a friss húsok esetében a pultokon jelezni kell a sertéshús földrajzi eredetét. Arra ösztönözte a fogyasztókat, hogy tájékozódjanak a vásárlások során az előre csomagolt húsoknál éppúgy, mint a tőkehús pultoknál.
Éder Tamás felhívta a figyelmet arra az új januári rendeletre, amely szerint a friss húsok esetében a pultokon jelezni kell a sertéshús földrajzi eredetét.– fotó: Agroinform.hu
Vásárlásukkor gondoljanak arra, hogy ha hazai eredetű húst vásárolnak, akkor nemcsak a magyar gazdaság (mezőgazdaság, élelmiszeripar) erősödéséhez járulnak hozzá, hanem a vásárlásuk ökológiai lábnyoma is biztosan kisebb lesz.
A CBA kommunikációs igazgatója, Fodor Attila az alábbiakat említette meg: Az elmúlt években jelentős mértékű fejlődést látunk az élelmiszerkereskedelmi szektorban is. Nemcsak a forgalom volumene bővül, hanem egyre népszerűbbé válnak a magas minőségű termékek. Egyre többen az olcsó ár helyett inkább a kedvező ár-érték arányú termékeket keresik.
Az elmúlt évben sikeres volt a promóció, akkor a mangalicatermékeket népszerűsítettük, így biztosak vagyunk abban, hogy az idei esztendőben is a pozitív lesz a fogadtatás. Tapasztalataink szerint a promóciók időtartama alatt a népszerűsített termékek forgalma több tíz százalékkal tud bővülni.
A promóciók időtartama alatt a népszerűsített termékek forgalma több tíz százalékkal tud bővülni – fotó: Agroinform.hu
A sertéskampányról a legfrissebb információkat az Agrármarketing Centrum honlapján is megtalálhatják az érdeklődők, a https://www.amc.hu/serteskampany/ oldalon. A kampány arcaként megjelenik Borbás Marcsi műsorvezető és Marton Adrienn, gasztro-influencer is, akiknek a receptvideóit megtalálhatják az oldalon.
A sertéshúsfogyasztásról bővebben
A sertéshúsból készült étel a családi és a társadalmi ünnepek, vendégváró asztalok egyik fő fogása, jó okkal. A sertéshús fogyasztása gasztronómiai élmény, tápanyag gazdagsága miatt táplálkozásunk szerves része, fontos ásványianyag, zsír-, fehérje- és vitaminforrásunk. A sovány sertéshús (például a karaj) az egészségtudatos táplálkozásba is nagyszerűen beleillik, mert zsír és koleszterin tartalma egyaránt alacsony.
A sertéshúsok jelentős mennyiségben tartalmazzák a B-vitamin csoport tagjait (B1, B2, niacin, B6, B12) is. A B-vitaminok biztosítják testünk sejtjeiben a normális zsír és fehérje anyagcserét és támogatják az idegrendszert például a stressz jobb kezelésében.
A gyártók kínálatukban szem előtt tartják az egészséges táplálkozás igényét – fotó: AMC
A sertéshúsnak különösen kiemelkedő a sokak által agyserkentő vitaminnak nevezett vízoldékony B1-vitamin tartalma. Megfelelő arányban található benne nátrium (85mg/100gr) és kálium (442mg/100gr), amelyek együttesen játszanak szerepet a szervezet vízegyensúlyának megtartásában és a szív normális ritmusának biztosításában.
A csontjainkat alkotó, azt védő kalcium (16,9 mg/ 100 Gr) és az immunrendszert erősítő cink (2,6 mg/100 Gr) tartalmának köszönhetően pedig e húsfélék fogyasztása a még fejlődésben lévő szervezet számára is igen hasznos.
A hazai sertésállomány fajta összetétele és a takarmányozás az alapja annak, hogy kiváló minőségű húsok kerülhessenek feldolgozásra. A gyártók kínálatukban szem előtt tartják az egészséges táplálkozás igényét és a különböző fogyasztói rétegek keresletének történő megfelelést.