A Brent típusú olaj árának emelkedése miatt a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is emelkedik péntektől – írja a holtankoljak.hu.

tankolás

Januártól még drágább lesz az üzemanyag – fotó: freepik.com

A portál szakértői szerint a benzin esetében bruttó 8 forinttal nő az ár, míg a gázolaj esetében bruttó 6 forintos emelésre számítanak. Hozzátették, hogy bizonytalan, hogy ez miként jelenik meg majd a kiskereskedelmi árakban. Januárban pedig hozzávetőleg további 40 forinttal nőhet az üzemanyag literenkénti ára.

A portál szakértői az év utolsó péntekén az alábbi átlagárakra számítanak:

  • 95-ös benzin: 570 forint/liter
  • Gázolaj: 593 forint/liter

Érdemes megjegyezni, hogy a Brent típusú olaj hordónkénti ára a szerdai kereskedésben 80 dollár alá csökkent, és csütörtök délelőtt 79,5 dollár körül mozgott a tradingview.com kimutatása alapján, így a holtankoljak.hu által vártnál valamivel kisebb mértékű áremelkedés történhet.


A BKK a tömegközlekedést ajánlja

A BKK a közösségi közlekedést ajánlja, hogy a családi büdzsénk kevésbé érezze az árak száguldását – írja a BKK a közleményében.

Mint írják egy európai uniós szabály értelmében 2024. január 1-jétől jövedékiadó-emelés miatt drágul a benzin és a gázolaj, így összességében 41,3 forinttal többet kell fizetnie egy liter üzemanyagért annak, aki rendszeresen autózik.

A BKK szerint azonban van alternatíva, ezért 4+1 érvet gyűjtöttek össze, amiért megéri közösségi közlekedésre váltani az új évben:

  1. Több marad a pénztárcában: közösségi közlekedéssel jóval megfizethetőbb az utazás, arról nem is beszélve, hogy a közúti torlódásokat is elkerüljük, ha így utazunk. Egy tank benzin a januári emelés után akár 30-35 ezer forintra is rúghat majd, míg a BKK havibérlet áráért (amely 2013 óra változatlanul 9500 forint) egy hónapig korlátlanul utazhatunk több száz autóbusz-, trolibusz-, villamos- és metróvonalon. Nincs úthasználati díj, nincs kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, nem kopik az autónk, így szervizköltséggel sem kell számolni.
  2. Időt takaríthatunk meg: a földalatti, valamint a kötöttpályás járatok esetében forgalommal sem kell számolni, de akkor is időt spórolunk, ha busszal vagy trolival közlekedünk, hiszen ezek a járatok előnyt élveznek az autós forgalommal szemben, így gyorsabban és kényelmesebben juthatunk el a célállomásra.
  3. Kevesebb stressz, hosszabb élet: a forgalomban töltött idő sokaknak stresszes. A közösségi közlekedéssel mindez elkerülhető. Kisebb a felelősségünk utazás közben, a buszon vagy villamoson ülve nem nekünk kell a forgalomra és a közlekedési szabályokra koncentrálnunk, ráadásul a parkolóhely-kereséssel sem kell bajlódni. Emellett utazás közben foglalkozhatunk más tevékenységekkel, például olvashatunk vagy zenét hallgathatunk.
  4. A környezetünk is hálás lesz: az autók károsanyag-kibocsátása egyre nagyobb mértékben befolyásolja mind a saját, mind a környezetünk egészségét, ezért fontos, hogy egyéni szinten is minél többet tegyünk azért, hogy zöldítsük a városunkat. A közösségi közlekedési eszközök karbonlábnyoma jóval alacsonyabb, mint az egyéni járműveké, ezért minél többen váltanak közösségi közlekedésre, annál jobban enyhülhet a főváros széndioxid-terhelése, és csökken a zajterhelés is, ezáltal fenntarthatóbb lesz a városi élet, Budapest pedig egy élhetőbb hely lesz.

A négy mellé ötödik, azaz +1 érvként a társadalmi interakciókat említette a BKK.

„A közösségi közlekedés a fentieken túl lehetőséget biztosít arra is, hogy közelebb kerüljünk egymáshoz, barátokkal, ismerősökkel, kollégákkal találkozzunk. A közös utazás növeli a társadalmi interakciók számát, ez pedig nemcsak az utazás élményére, hanem a társadalom egészére nézve is pozitív hatással lehet" – fogalmazott a fővárosi tömegközlekedésért felelős szervezet.