A statisztikák szerint a világon naponta több mint 2 milliárd csésze kávét isznak az emberek, így jogosan jár világnap a kávénak is. Ez éppen ma, szeptember 29-én van. Egyébként a legtöb kávét a skandinávok fogyasztják, miközben Afrikában és Közép-Amerikában nem tartozik a kedvencek közé; mi magyarok pedig a mezőny közepe táján vagyunk.

Kávé

Sokunknak nem indulhat a nap kávé nélkül – Fotó: pixabay.com

A világon tavaly több mint 160 ezer zsák kávét termesztettek - 1 zsák 60 kiló -, ebből Európában mintegy 54 millió zsák fogyott, Észak-Amerikában 30 milló zsák, Afrikában 12 millió zsák, Közép-Amerikában és Mexikóban 5,3 millió zsák, Ázsiában és Óceániában 36 millió zsák, Dél-Amerikában pedig 27 millió zsák az International Coffee Organization adatai szerint.

A világ kávétermelése

A világ kávétermelése – Fotó: MTI

A nemzetközi statisztikák szerint a legnagyobb kávéfogyasztók a finnek, ők évente fejenként átlagosan 12 kilót használnak fel, miközben a világon a legnagyobb termelő országban, Brazíliában csak 5,3 kilót, s ezzel 24. a listán.

Az Egyesült Államok 4,2 kilóval a 39., és Olaszország is csak a 18. a listán Bécs mögött, amely a 16. Európában a skandinávok után a Benelux államok lakói a legnagyobb kávéfogyasztók: Hollandia, Belgium az első 10-ben van, Luxemburg a 11.

A magyarok az 56. helyet foglalják el a 3,1 kilogrammos fogyasztással, éppen Japán mögött (3,3 kilogramm) de Ausztrália előtt (3 kilogramm).

A térségben a csehek, a szlovákok, a szlovének, a szerbek és a horvátok is megelőzik a magyarokat.

A világ kávéfogyasztása

A világ kávéfogyasztása – Fotó: MTI

A kávé világnapja alkalmából a Costa Coffee és a GKI Digital felmérte a magyarországi munkahelyi kávézási szokásokat, megállapította: minden második munkavállaló munkavégzés közben is kávézik. Ráadásul a munkahelyen kávézók felének a munkáltatója ingyen biztosítja a kávét.

A jó kávé a megkérdezettek 65 százaléka szerint olyan, amiben az illatok és ízek harmonikusan illeszkednek egymáshoz, 36 százalék szerint pedig pont annyira erős, amennyire kell.

Az otthoni kávézásra minden második válaszadó havonta mintegy 3000 forintot, 38 százalékuk pedig ennél is többet költ.

A munkahelyi ingyenes kávé lehetőségével nem mindenki él, csak 41 százalékuk használja ki, a többiek inkább a saját ízlésviláguknak és minőségi elvárásaiknak megfelelő kávét részesítik előnyben. A kutatásban résztvevők mintegy negyede maga viszi az alapanyagot a munkahelyére és ottani géppel készíti el, minden 10. válaszadó pedig a kész kávét viszi termoszban magával minden nap.

A munkahelyeken a reggeli időszakban az erősebb, eszpresszó típusú kávét (86 százalék), míg az ebédet követő délutáni órákban inkább cappuccino-t (53 százalék), illetve ebben az időszakban népszerű a latte macchiato (56 százalék) és az ízesített kávé (74 százalék) is.

A kutatás 2721 válaszadó közreműködésével készült.