Az agrarheute azt írta a minap: a környezetvédelmi szervezet már régóta esedékesnek tartja a megszüntetést és arra figyelmezteti a kormányt, hogy most ne engedjen. Emlékezetes: nemrég többezer gazda vonult traktorokkal Berlinbe, a Brandenburgi kapuhoz, hogy a mezőgazdasági dízel után igénybe vehető adóvisszatérítés és a gépjárműadó alóli mentesség tervezett megszüntetése ellen tiltakozzon.

A bajor gazdák további tiltakozó akciókat terveznek, a Greenpeace környezetvédelmi szervezet azonban arra figyelmezteti a kormányt, hogy ne vonja vissza a megszorító terveket a gazdák tiltakozása miatt. "A német kormánynak nem szabad engednie, amikor hangos gazdaszervezetek ostromolják a politikusok magánlakásait és hamis információkat terjesztenek" – mondta Martin Hofstetter, a Greenpeace mezőgazdasági szakértője.

Sok gazdálkodó számára azonban a mezőgazdasági dízeltámogatás és a gépjárműadó-mentesség küszöbön álló megszüntetése több havi jövedelemkiesést jelent – figyelmeztetett Günther Fleßner, a bajor gazdák elnöke. Bejelentette, hogy ha szükséges, januárban egész Németországot megbénítják.

tüntetés

A légiközlekedés lobbi sirámait meghallotta a kormány, a gazdákét nem akarja – forrás: Pixabay

Hofstetter azonban úgy véli, hogy a mezőgazdasági dízel támogatásának megszüntetése elviselhető, tekintettel "a rekordokat döntő mezőgazdasági és élelmiszerárakra, illetve számos más mezőgazdasági támogatásra, valamint a klímaválság miatt szükséges lépésekre".

A Greenpeace úgy véli, hogy a mezőgazdasági dízel állam általi olcsóbbá tétele drága, káros az éghajlatra, ezért meg kell szüntetni. "A mezőgazdaság eddig aránytalanul sok pénzt kapott, ezért ki kell vennie részét a klímacélok eléréséből és át kell állnia az üzemanyag-takarékos és éghajlatbarát hajtásrendszerekre. Az ehhez szükséges technológia rendelkezésre áll, az első e-traktorok pedig már használatban vannak" – mondta Hofstetter.


Azonban még a zöld politikusok sem látják megoldásnak az e-traktort. Nemrégiben Mia Goller, a Zöldek mezőgazdasági szóvivője a bajor tartományi parlamentben azt mondta: "Csak a kisebb gépek esetében alternatíva az elektromos hajtás, a nagy gépekhez bioüzemanyagra van szükség, később talán a hidrogén alkalmas lehet e célra, most azonban még nem az" – mondta.

A Greenpeace képviselője szerint ellentétben azzal, amit a termelői szövetség állít, a dízeltámogatások megszűnése nem fogja a gazdaságok tömeges megszűnését eredményezni Németországban. "Éppen ellenkezőleg, klímabarátabbá és fenntarthatóbbá teszi a termelést" – jelentette ki Hofstetter.

tüntetés

Tüntető gazdák a német fővárosban. Még nagyobb ellenállásra készülnek – forrás: agrarheute

A Wochenblatt értesülései szerint úgy tűnik, a gazdáknak le kell nyelni a keserű pirulát, ugyanis miközben a Német Légiközlekedési Szövetség lobbijának köszönhetően a belföldi repülőjáratok esetében a kerozin adómentessége a tervekkel ellentétben érvényben marad a továbbiakban is.

A hárompárti „közlekedési lámpa" koalíció ugyanis ragaszkodik a mezőgazdasági dízel-adókedvezmény eltörléséhez. Holott ez a külföldi országokkal folytatott verseny torzulásával jár – furcsamód ezt az érvet méltányolták a belföldi légi közlekedés esetében.

Különösen azért ellentmondásos a kormány tervezett lépése, mert veszélyezteti saját ökológiai céljait. Ugyanis az EU-s előírások miatt kemikáliákat kell mellőzni, a mechanikus gyomirtás gyakoribb gépi jelenlétet követel a földeken, amihez viszont lényegesen több dízel üzemanyagra van szükség, mint mondjuk, szezononként egy permetezéshez. Ezzel a hozzáállással a kormánykoalíció nemcsak az ökológiai gazdaságok munkáját nehezíti meg, hanem kellemetlen helyzetbe hozza saját zöld mezőgazdasági miniszterét is, aki nem támogatja a mezőgazdasági dízel- és gépjárműadó-mentesség egy menetben történő eltörlését.