2025-ben ünnepli a New Holland a Twin Rotor (kétrotoros) rendszerrel felszerelt kombájnok bevezetésének 50. évfordulóját. Az 1975-ben piacra dobott első TR70 modelltől mára egy teljes termékcsalád fejlődött ki, amelyet a legújabb, CR10 és CR11 gépek koronáznak meg. A jeles évfordulót világszerte kiállításokon és rendezvényeken ünneplik majd.
A Twin Rotor technológiával ellátott TR és CR kombájnokból eddig több mint 70 ezer darabot gyártottak világszerte. A belga Zedelgemben található New Holland betakarítási központ jelentős fejlesztésen esett át, hogy felkészülten fogadhassa a legújabb modellek – CR10 és CR11 – gyártását.
A kombájnpiac meghódítása
A New Holland – amely akkoriban főként amerikai gyártóként volt ismert, és főként szálastakarmány-betakarító gépeiről volt híres – 1964-ben lépett be a kombájnpiacra a belga Claeys vállalat felvásárlásával. A Claeys már 1952-ben bemutatta első önjáró kombájnját. Az akvizíciót követő évtizedben a New Holland továbbfejlesztette a klasszikus szalmarázós kombájnokat, de az 1960-as évektől új aratás- és cséplési technikák irányába kezdett kutatásokat.
A bejövő terményt két ellentétesen forgó hosszanti rotor dolgozza fel, melyek nagy sebessége hatékonyabb, de kíméletesebb cséplést és elválasztást tesz lehetővé – forrás: CNH
A mérnökök a centrifugális erő gabonakiválasztásban betöltött szerepét vizsgálták, ami gyökeresen eltért a hagyományos dobfelépítményes és szalmarázós rendszerektől. Az első Twin Rotor prototípus 1968-ban kukoricával, 1969-ben búzával végzett sikeres próbák után készült el. A bejövő terményt két ellentétesen forgó hosszanti rotor dolgozta fel, melyek nagy sebessége hatékonyabb, de kíméletesebb cséplést és elválasztást tett lehetővé.
1969-ben már teljesen új belső felépítésű kombájnt teszteltek, amelyből 1975-re született meg az első sorozatgyártott modell, a TR70. Ez volt az első New Holland kombájn, amelyet az Egyesült Államokban gyártottak. A gép 145 lóerős motorral és 5 550 literes magtartállyal rendelkezett. 1979-ben jött a TR75, majd a nagyobb TR85. 1997-re már 25 ezer TR kombájn gördült le a gyártósorról.
Európai fejlesztések, új utak
Eközben Európában más irányban fejlődtek a nagy kapacitású kombájnok: 1983-ban bemutatták a Twin-Flow rendszert, amely egy hagyományos dob- és cséplőrendszert egészített ki nagy elválasztóegységekkel.
Napjainkban a New Holland CR széria csúcsán a CR11 és a CR10 áll, melyek a jól bevált Twin Rotor technológia legújabb evolúcióját képviselik – forrás: CNH
A '90-es évek végére a New Holland mérnökei Észak-Amerikában és Európában egy új, globálisan is alkalmazható Twin Rotor rendszert dolgoztak ki. Ennek eredménye lett a 2002-ben bemutatott CR960 (333 LE) és CR980 (428 LE), amelyek először az USA-ban, majd 2005-től Zedelgemben készültek.
A CR960 432 mm-es rotorokat kapott, míg a CR980 már 560 mm-eseket, 12 500 literes tartállyal. Az új kabintervezés és az automatizálás (IntelliSense, Dynamic Flow Control, Opti-Spread Plus, stb.) folyamatosan növelte a hatékonyságot. 2007-ben megjelent az Elevation sorozat is, IntelliCruise adagolásszabályozással és Opti-Clean rendszerrel.
Guinness-rekord és új csúcsmodellek
2014-ben a CR10.90 modell 797,656 tonna búzát aratott le nyolc óra alatt, ezzel Guinness-rekordot állított fel, amely a mai napig él.
Napjainkban a New Holland CR széria csúcsán a CR11 (775 LE, 20 000 literes tartály) és a CR10 (634 LE, 16 000 literes tartály) áll. Ezek a gépek a jól bevált Twin Rotor technológia legújabb evolúcióját képviselik, 600 mm átmérőjű és 3 600 mm hosszú rotorokkal, amelyek hatékony betakarítást, kiváló cséplési minőséget és minimális szemveszteséget garantálnak – soha nem látott teljesítmény mellett.
Forrás és indexkép: CNH