Pár hónapon belül már másodszor emelkednek meg az útdíjak. A szakszervezetek tiltakoznak, de hiába, hiszen hamarosan akár 80 százalékos drágulás is jöhet.

Vasárnaptól újabb drágulás jön

Október 1-től tovább emelkednek az útdíjak a HU-GO rendszert használó nehézgépjárművek számára. A növekedés átlagosan 17,6 százalék lesz, amit a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) nyári adatai alapján határoztak meg - írja az economix.hu.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) kérte a magyar kormányt, hogy az emelést ne hajtsák végre, azonban mivel a határozat megjelent, így holnaptól, tehát október 1-től be is vezetik az új díjszabást.

Az aggodalmat azonban nem ez jelentette, hanem a jövő év elejétől életbe lépő változások negatív hatásai. Az egyesület szerint ugyanis a bejelentett 2024-es árak már így is jelentős drágulást eredményezhetnek, a mostani útdíj emelés pedig csak hab a tortán. A számításaik szerint az új díjszabások, az egyes kategóriákban akár 30-80 százalékos költségnövekedést is eredményezhetnek.

Fizetett útszakaszok kiterjesztése

További probléma, hogy megszaporodtak a fizetett útszakaszok, emellett újabb járműkategóriák bevonását jelentették be. Bár kiemelték, hogy a jövő évi változások még nem biztosak, a kormány több dolgot is próbál elérni.

Az Európai Unió minden tagállamban szeretné az időalapú matrica rendszer helyett a kilométer alapú elszámolást alkalmazni. A tervhez a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe kellene venni, tehát a régebbi típusú autókkal drágábban lehetne közlekedni.

A tervezet egy sokkal érdekesebb pontja, hogy február 1-től az autóbuszokra autópálya-matrica helyett a tehergépkocsikra vonatkozó, kilométer alapú útdíjfizetés szabályai lesznek érvényesek.

A kormány a lépést az uniós jogharmonizációval indokolja, viszont ez jelentős drágulást okozhat a kategóriában, hiszen így nem elég, hogy az autópálya díjak magasabbak lesznek, a buszoknak a főútvonal használatért is fizetniük kell. Az tehát biztos, hogy 2024-től az autóbuszos utazásoknál komoly áremelkedésre kell számolni.

150 milliárd forintos plusz bevétel

Ezekkel a változtatásokkal a kormány a költségvetésben 150 milliárd forint plusz bevétellel számol, így nagyjából 480 milliárd lehet a teljes bevétel. Talán nem véletlen, hogy Magyarország az utóbbi 30 évben több mint kétszer annyit költött közúti fejlesztésekre, mint a vasúti infrastruktúrának korszerűsítésére.

Bár kevesen hallottak róla, de az uniónak van egy Euromatrica-irányelve. Ebben leírják, hogy milyen e-matricákat lehet használni, emellett szabályozza a rövidebb időtartamra érvényes matricák maximális árát. A cél, hogy a rövidebb időre szóló matricákkal ne járjunk jól, ehhez pedig hazánk is megtette a szükséges lépéseket.

Újabb 18 százalékos áremelkedés, amit mindenki meg fog érezni - fotó: pexels.com

Jövő évi árak

A minap tették közzé a jövő évre vonatkozó árakat, amiből kiderült, hogy átlagosan 18 százalékos emeléssel kell számolnunk. A D1 kategóriában a megyei matrica ára 6600 forint lesz, az éves matrica pedig 57 260 forintba kerül majd. A D2 kategóriában, ahova a buszok is kerültek, csak februárig lehet matricát venni, akkor is, ha ennél hosszabb ideig érvényesek.

Az uniós szabályozás viszont nemcsak a fuvarozásban, hanem a személygépjármű forgalomban is szeretné elérni a kilométer alapú útdíjak használatát. Már csak az a kérdés, hogy mikor következik be a változás, mikor érnek el hozzánk is a szigorítások.