Az év végi karácsonyi ünnepek sok szempontból is problémát okozhatnak. A környezeti hatás mellett az ebben az időszakban megváltozott fogyasztói magatartás sem segít a fenntarthatósági törekvések megtartásában - írta meg a Greendex.

Év végi akciók

Hiába a kevesebb kereset, a kevesebb pénz, a baljós hírek a bolygónk állapotával kapcsolatban, karácsony körül az akciók, reklámok, valamint maguk a bevásárlóközpontok is túlfogyasztásra ösztönzik az embert. A forgalom megnő, a vásárlási kedvről nem is beszélve. Ilyenkor mindenki ajándékot keres, olyan ünnepi ételeket akar főzni, ami eltér a megszokottól, ami általában drágább, mint a hagyományos vasárnapi ebéd.

A december végi fokozott fogyasztásnak súlyos környezeti hatásai vannak, nem véletlen, hogy a világ legnagyobb éves környezeti katasztrófájának számít. A karácsony tulajdonképpen megöli a bolygót, főleg a nyugati országokban.

Túlzott fogyasztás, még több vásárlás

Sokszor már novemberben elkezdődik a nagy őrület. Az Egyesült Államokban ismer Black Friday már évek óta jelen van Magyarországon is. Már ekkor jóval nagyobb összeget költünk, mint általában szoktunk. Ennek hatására a ruházati cikkek eladásához kapcsolódó karbollábnyom több mint 70 százalékkal emelkedik meg.

Ott van továbbá a szállítási szektor, amely a becslések szerint a Black Friday-jel összefüggő Co2 kibocsátása az Egyesült Királyságban akár a 400 ezer tonnát is elérheti. Ez az ország éves mennyiségének kevesebb mint 1 ezreléke, de ez egyetlen nap, egyetlen szegmens, amibe nem tartoznak bele a gyártással kapcsolatos hatások. Pedig a divatipar már így is a világ második legszennyezőbb iparága, ami a klímaváltozást okozó globális karbonemissziónak nagyjából 10 százalékáért felel.


Egyetlen használat

Gondot jelent az is, hogy az ilyenkor vásárolt termékek, ruházati cikkek nagy része - amiknek ráadásul műanyag a csomagolások -, akár 80 százaléka sokszor egyetlen használat utána szemétben kötnek ki. Mivel az említett darabok általában rossz minőségűek, így nem vesszük hasznukat. Szerencsére már vannak olyan márkák, akik éppen emiatt nem hirdetnek akciókat ezen a napon.

De nemcsak a fekete péntekre jellemező ez a tendencia. A karácsonyig terjedő időszakra jellemző a túlzott költekezés és fogyasztás. A gyermekek számára vásárolt kütyük nagy része rövid időn belül a szemétben köt ki. A karácsonyi ajándékok 40 százaléka már márciusra eltörik, szétszakad, vagy egyszerűen ráunnak a gyerekek. A legrosszabb, hogy a játékiparban gyártott termékek 90 százaléka műanyagból készül, így tovább szennyezve a környezetet.

1000 milliárd dollár

Statisztikák szerint a lakosság összesen 1000 milliárd dollárt költ karácsonyi ajándékokra. Emellett az ajándékozás nagyjából 800 millió tonnával járul hozzá a világ éves szén-dioxid-kibocsátásához. Ebbe még nem tartozik bele az a plusz élelmiszer, alkohol, valamint egyéb apróság, amiket a karácsonyi időszak alatt fogyasztunk el.

Szeméttermelés

Az ünnepi díszkivilágítás csak az Egyesül Államokban mintegy 6600 gigawattórányi villamos energiát jelentett már 2007-ben is. Ez több mint másfélszer annyi, mint a hazánk villamosenergia-rendszer teljes bruttó decemberi felhasználása.

Nem kell lemondani az év végi örömökről, csak legyünk tudatosabbak - fotó: pexels.com

Ami pedig az ünnepi étkezéseket illeti, szintén jelentős környezeti hatásokkal jár. Egy megszokott húsban gazdag, többfogásos karácsonyi menü egy átlag ember napi karbonmennyiségének 70 százalékát is jelentheti. Ehhez képest a vegetáriánus és vegán ételek elkészítése ötöd-, de akár tizedakkora karbonlábnyomot is jelenthet.

A legnagyobb gond azonban egyértelműen a hulladéktermelés. Ilyenkor átlagosan 25-30 százalékkal több szemét képződik, mint az év más időszakaiban. A mennyiség pedig minden évre egyre nagyobb. Ide tartoznak a műanyag csomagolóanyagok, az üdvözlőkártyák, valamint az élelmiszer-hulladékok is.