A Bloomberg értesülése szerint napok óta nem érkezik olaj a Barátság kőolajvezetéken sem Magyarországra, sem Szlovákiába, sem pedig Csehországba.
A hírt a vezeték orosz oldalát felügyelő cég szóvivője jelentette be ma – öt nappal a leállás után.
Az ebből fakadó probléma nagyságát jól mutatja, hogy a Mol által beszerzett olajnak közel 60-70 százaléka érkezik Oroszországból vezetékeken, illetve beruházásokra, az olajimport-infrastruktúra kiszélesítésre és a finomítók átalakítására lenne szükség ahhoz, hogy a vállalat az orosz uráli olajtípuson kívül más nyersolajtípusokat is fel tudjon dolgozni.
A Mol nyereségességének – illetve az üzemanyagok hatósági árának fenntartásának – kulcseleme az orosz kőolaj.
Az EU-s olajembargó ezt a szállítási vonalat nem érinti, ám most a vezeték elapadt.
Az oroszok az állítják, hogy azért állt le a szállítás, mert az orosz bankokat érintő szankciók miatt nem tudták elutalni a tranzitdíjat a vezeték ukrán szakaszát birtokló Ukrtransznafta nevű cégnek.
Az orosz kőolajszállítások leállása tovább nehezíti a magyarországi üzemanyagellátást most, hogy a Mol finomítója karbantartás miatt leállt.
A Mol az ügyel kapcsolatban a hvg.hu-nak az alábbi sajtóközleményt küldte:
"A Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzit díj kifizetése kapcsán. Bár a Molnak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is."