Fontos változás lép életbe jövőre az elektronikus ügyintézésben, 2025. január 16. napjától megszűnik az eddig ismert ügyfélkapus azonosítás, az elektronikus ügyintézésekhez a hozzáférést az Ügyfélkapu + és a DÁP Mobilalkalmazás fogja biztosítani.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara azon gazdálkodóknak, akik maguk intézik elektronikus ügyeiket, azt tanácsolja, hogy mielőbb regisztráljanak az új azonosítási szolgáltatások valamelyikére.

ügyintézés

2025. január 16. napjától megszűnik az eddig ismert ügyfélkapus azonosítás – fotó: pixabay.com

Megszűnik az egylépcsős ügyfélkapus azonosítás, helyét a két faktoros azonosítást biztosító Ügyfélkapu+ és a DÁP Mobilalkalmazás veszi át. Az elektronikus ügyintézésben bekövetkező változások a gazdálkodókat is érintik, elsősorban a Magyar Államkincstárnál intézhető agrártámogatási ügyek és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal felé teljesítendő adatszolgáltatások terén.

Mindkét említett szerv elektronikus ügyintézési felülete jelenleg ügyfélkapus azonosítással elérhető, sőt már mindkét új típusú azonosítási szolgáltatással is be lehet lépni az ügyintézési felületekre (Ügyfélkapu+; DÁP Mobilalkalmazás).


A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara azon gazdálkodóknak, akik saját maguk intézik az adatszolgáltatási és agrártámogatási ügyeiket, javasolja, hogy mielőbb regisztráljanak az új azonosítási szolgáltatások valamelyikére.

Mivel január 15-én az eddigi azonosítási szolgáltatás megszűnik, január 16-án egy sürgős ügyben már csak Ügyfélkapu+-al, vagy a DÁP Mobilalkalmazás segítségével lehet ügyet intézni elektronikus úton. Ez igaz lesz a NÉBIH Ügyfélprofil Rendszerére, a Kincstár e-ügyintézési rendszerére, és az Agrárkamara Egységes Kamarai Keretrendszerének ügyfél felületére is.

Azon gazdálkodók, akik az elektronikus agrártámogatási és adatszolgáltatási ügyeit meghatalmazott útján intézik, de maguk is aktívan követik ügyeinek állását, szintén gondoskodjanak az átállásról.

Ez azért fontos, mert bár alapvetően a meghatalmazás alapján eljáró személynek kell majd az említett szervek ügyintézési felületére belépni, és a belépő személynek kell azonosítania magát, alkalomadtán a gazdálkodó is kerülhet abba a helyzetbe, hogy saját ügyének szeretne utánanézni, ezt azonban 2025. január 16-tól már csak az új azonosítási szolgáltatások valamelyikével teheti meg.

Az, hogy melyik azonosítási szolgáltatást válassza a gazdálkodó az Ügyfélkapu+ és a DÁP Mobilalkalmazás közül, egyéni döntés kérdése. Abban az esetben, ha valaki aktívan intézi elektronikus úton az ügyeit, és egyre szélesebb körben szeretné ezt tenni, akkor a DÁP Mobilalkalmazást érdemes választania.

Ebben folyamatosan bővülnek majd az elérhető szolgáltatások, az eAzonosítás mellett az alkalmazáson keresztül elérhető lesz az eAláírás, ePosta, eDokumentumkezelés, eFizetés. Abban az esetben, ha elegendő, hogy az állami szervek e-ügyintézési felületeire belépjen, és azokon a megszokott ügyeket intézze, elegendő az Ügyfélkapu+ választása.

Az Ügyfélkapu+ és a DÁP Mobilalkalmazás 2025. december 31-ig párhuzamosan is használható. Azonban, ha valaki aktiválta a DÁP Mobilalkalmazást, akkor 2025. december 31. napját követően már nem használhatja az Ügyfélkapu+-t. Ez azonban nem jelenti azt, hogy megszűnik a szolgáltatás, azok , akik nem rendelkeznek DÁP Mobilalkalmazással, 2025. december 31. után is zavartalanul használhatják az Ügyfélkapu+ szolgáltatást.

A Digitális Állampolgárság Programról és a DÁP Mobilalkalmazás használatáról bővebb tájékoztatás érhető el ezen a linken: https://dap.gov.hu/, az Ügyfélkapu+ regisztrációhoz szükséges információk pedig itt érhetők el: https://www.youtube.com/watch?v=rNF8efyEwl4.

Indexkép: pixabay.com