Egyre többen vásárolnak Magyar Termék védjeggyel ellátott élelmiszereket. Az ehhez kapcsolódó vállalkozások tavalyi éves összesített árbevétele majdnem elérte a négyezer milliárd forintot, ami jóval több, mint azt előre gondolták.
Árérzékeny fogyasztók
A magyar fogyasztók még mindig nagyon árérzékenyek, a trend pedig nagy valószínűséggel egy ideig még biztosan velünk marad, hiszen az infláció még mindig itt van, a fizetések pedig aligha emelkednek. Éppen ezért a vásárlók a mindennapokban sokkal tudatosabban választanak, éppen ezért keresik egyre többen a hazai termékeket, azokat az árucikkeket, amelyek Magyar Termék védjeggyel vannak ellátva - írta meg az Economx.
Mivel a lakosság kétharmadának megterhelést jelent az árak emelkedése, így ezek az emberek rákényszerülnek arra, hogy egyes márkákról teljes mértékben lemondjanak. A nemzetközi trendek is jócskán átalakultak, így előtérbe került a fenntarthatóság és a digitalizáció.
„A digitalizációhoz a minél szélesebb árukínálat és extragyors élelmiszerpótlásra, vagy a funkcionális élelmiszerek előállítására való igény kapcsolódik szorosan, addig a fenntarthatóság témája többek között az egészségtudatosságot, a termékek származását és eredetiségét, valamint a mögöttük rejlő emberi történeteket állítja a középpontba."
– tette közzé Törőcsik Mária fogyasztói magatartást elemző szakember.
Hozzátette, hogy a mostan trendek alakulását erőteljesen befolyásolja az infláció. Az emberek egyre racionálisabban gondolkodnak, aminek egyik fő jele az árérzékenység és a vásárlás során tanúsított gondolkodásmód.
Előtérbe kerültek a magyar termékek
A fogyasztók 90 százaléka ügyel arra, hogy lehetőleg magyar terméket vigyen haza. A vásárlók háromnegyede pedig igyekszik kizárólag Magyar Termék védjeggyel ellátott árucikkekhez köthető promóciókat keresni.
2020-ban még "csak" 178 védjegyes gyártó volt, 2023-ra ez a szám meghaladta a 240-et, míg a termékek száma megközelítette az 5500-at. Ez tehát azt jelenti, hogy bőven van miből választani.
„A tapasztalatunk az, hogy gyártói oldalról is egyre magasabb az igény arra, hogy jogot szerezzenek a hazai és megbízható eredetet tanúsító védjegyek használatára"
- emelte ki Benedek Eszter.
Egyre tudatosabb döntéseket hozunk a vásárlásaink során - fotók: pexels.com
Nagy hatással vannak a gazdaságra
A vásárlási roham következménye, hogy ezek a termékek egyre nagyobb gazdasági súllyal rendelkeznek. Míg 2021-ben 2650 milliárd forintnyi összegért vásároltak védjegyes dolgokat, addig ez a szám 2022-ben már 4000 milliárdra emelkedett.
Fontos azonban, hogy a folyamatos emelkedés csak úgy tartható fenn, hogy a magyar gyártók által piacra dobott árucikkek versenyképesek maradnak az import termékekkel szemben. Ez nemcsak a minőséget, hanem az ár-érték arányt is jelenti.