Egy mezőgazdasági gép, amely évtizedekig szunnyadt a föld alatt, új életre kelt Alan Brecka farmján Kanadában. A 45 éves gazda és nehézgépszerelő nem akármibe fogott bele: egy 1978-as Big Bud KT450-es traktor teljes körű restaurálásába. Ez az ikonikus gép nemcsak brutális erejéről híres, hanem arról is, hogy a világ egyik legnagyobb mezőgazdasági traktortípusaként mindössze 516 darabot gyártottak belőle.
Egy álom kezdete: vas a föld alatt
A KT450-es traktor hosszú ideig pihent mozdulatlanul egy helyi farmon. Még rozsdásan, földbe süllyedve is lenyűgöző látványt nyújtott. Alan Brecka minden tavasszal elhajtott mellette, mígnem 2023-ban úgy döntött: megvásárolja és felújítja. A gép egy Cummins 18,8 literes, 6 hengeres dízelmotorral, 13 sebességes váltóval és lehajtható fülkével készült – valódi szörnyeteg, amelyet a Northern Manufacturing Company gyártott.
A felújítás: türelemjáték több száz darabból
A traktor elszállítása sem volt egyszerű: egy Case Quadtrac és csörlők segítségével szállították haza a műhelybe, ahol Brecka darabokra szedte. Összesen mintegy 900 alkatrész került ki a gépből, amelyeket hónapokig tartott rendbe tenni. Az alkatrészek beszerzése külön kihívást jelentett – némelyik ritka darab, amelyet csak kutatással lehetett előkeríteni. Brecka Ron Harmonhoz, a Big Bud egyik eredeti tervezőjéhez fordult, aki készséggel segített.
Családi projekt, szenvedéllyel
A restaurálásban fia, Johnny is részt vett, aki a fülke belső terének felújítását végezte el nagy gondossággal. A munka Brecka szerint több mint 500 órát vett igénybe. Minden újabb összeszerelt alkatrész után egyre inkább formát öltött a Big Bud, amely végül 2025 tavaszán újra működésbe lépett.
Fotó: Facebook
A gép újra dolgozik
A felújított traktor jelenleg is aktívan dolgozik a Brecka farmon: vetőgépet húz a 4100 hektáros területen, amely Alberta tartományban, nem messze az amerikai határtól fekszik. A gép látványa sokakat lenyűgöz, sokan csak azért érkeznek, hogy közelebbről is megcsodálhassák, vagy beülhessenek a fülkébe.
Brecka számára ez a projekt többet jelentett egy régi gép megjavításánál. „A restaurálás egyfajta lelki utazás is volt. Tanított türelemre, kitartásra és arra, hogy értékeljem a részleteket” – mondja. Következő célja egy 1952-es Mercury M1 és egy 1950-es International teherautó restaurálása.
Forrás: agweb.com
Indexkép: Facebook