A nagyméretű mezőgazdasági traktorokon először a Caterpillar alkalmazta az 1980-as évek elején és a legtöbbet invesztált a gumihevederes traktor járószerkezetek fejlesztésébe. Napjainkban már több nagyteljesítményű traktoron lehet vele találkozni, de a kisebb (70-100 LE-s) teljesítményű ültetvénytraktorokon is alkalmazásra kerül (New Holland, A.Carraro, Goldini stb.). Az elmúlt tíz évben pedig megjelentek az univerzális traktorok és magajáró betakarítógépek (kombájnok, szecskázók stb.) hajtott kerekeinek helyére felszerelhető, sőt az átrakó kocsik és nagyméretű központi magtartályos vetőgépek vetőkocsijainak a futóművén is a gumihevederes járószerkezetek, abból a célból, hogy ezekkel a traktorokkal, gépekkel, pótkocsikkal tovább lehessen dolgozni, szélsőséges időjárási és talajviszonyok esetén. Ezeket több gyártó is kínálja már a piacon.

Az elmúlt 10 évben Észak-Amerikában és Ausztráliában dinamikusan nőtt az eladott gumihevederes traktorok száma. Ugyanis a gumihevederes járószerkezetek legnagyobb előnye a kerekesekkel szemben, hogy kisebb talajnyomással és kisebb szlippel (csúszással) képesek közlekedni a területen és a szilárd burkolatú épített utakon sincs korlátozva a közlekedésük. A gumihevederes járószerkezetek tömörítő hatása a talaj első rétegében általában 25 cm-ig érzékelhető, míg a hasonló tömegű kerekes traktoroké, akár 50 cm-ig érezteti hatását. A kerekes és a gumihevederes járószerkezetek talajtömörítő hatása között 1,7-3,7-szeres különbségek adódnak. Mivel a kerekestraktor járószerkezetek általában 8-15 % közötti szlippel dolgoznak (de előfordul a 20-25 %-os szlipp is) lényegesen rosszabb vontatási hatásfokkal üzemelnek, mint a 3-5 %-os szlippel dolgozó gumihevederes szerkezetek.


Azonos motorteljesítményű és tömegű kerekes és gumihevederes traktorok vontatási hatásfokában a talajtól és az útviszonyoktól függően 6 és 20 %-os különbségek adódhatnak a gumihevederesek javára. Ennek hatása hasznos üzemórákban is mérhető, amely egy 1000 üzemórás éves használat mellett 100-120 üzemóra többletet hozhat a gumihevederes traktor üzemében, a kerekeshez viszonyítva. A nagyobb szlip és a rosszabb vontatási hatásfok hatása az üzemanyagfogyasztásban is mérhető. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a gumihevederesek 1 liter gázolajjal fogyasztanak kevesebbet, mint az ugyanakkora motorteljesítményű kerekes traktorok. A gumihevederes járószerkezet talajkímélő hatása a terméshozamokban is mérhető.

Az USA-ban és Angliában végzett tartamkísérletek összesített eredményeként 4,2 %-kal nagyobb terméshozam mutatható ki a búza esetében, a kerekes és gumihevederes traktorokkal művelt területeken. A valós értékeléshez figyelembe kell venni, hogy a gumihevederes járószerkezetű traktorok ára rendszerint magasabb, mint a kerekes traktoroké. A különbségek elérhetik a 20 %-ot is. Egy Case IH Steiger 450 EP csuklós, kerekes nagytraktor ára az európai piacon 308 ezer euró körül mozog, míg a Case IH Quadtrac 450 EP gumihevederes traktorért 380 ezer euró körül kérnek. Egy ugyanabba a teljesítménykategóriába sorolható Challenger MT 845C traktor ára, pedig 350 ezer euró körül mozog. Egy ugyancsak azonos teljesítménykategóriát képező Claas Xerion 5000 Tra VC és a gumihevederes járószerkezetű John Deere 9560 RT traktor ára között azonban mindössze 20 ezer eurós (5 %-os) árkülönbség mutatkozik. Az üzemeltetési költségekben nincsenek jelentősebb különbségek. A szerviz költségeknél általában a márka imázsa dominál.

Az üzemeltetés során a legújabb (több milliós) költséget a gumihevederek cseréje jelenti, amely összehasonlításban a gumiabroncsok cseréjével egy heveder két gumiabroncs árával ér fel. Amennyiben a kerekes nagytraktort ikerabroncsozással használják (a talajkímélés és a kedvezőbb vontatási hatásfok okán) ezek a költségek is kiegyenlítődnek.

 

A legújabb fejlesztésű gumihevederes járószerkezetű traktorok jellemzése

Az elmúlt év végével négy gyártó is megjelent a piacon új típusokkal, amelyek 550-636 LE névleges, ill. 578-679 maximális teljesítményű motorokkal készülnek. A Case IH Quadtrac csuklós kormányzású nagytraktor családjának legújabb tagja egyben a család zászlóshajója a Quadtrac 620 EP traktor, amelybe 12,9 liter lökettérfogatú, hathengeres TIER 4 final környezetvédelmi normájú FPT Cursor 13 turbódízel motor az erőforrás, amelynek 633 LE (468 kW) a névleges és 679 LE (499 kW) a maximális teljesítménye. Kiemelkedő 52,6 LE/liter a motor a fajlagos térfogatteljesítménye és ugyancsak kedvező a 228 Nm/liter fajlagos nyomatéka. Egyedülálló 33,6 LE/kg a teljesítménysúlya. Fuju gyártmányú full powershift sebességváltója 16/2 fokozatú, a traktor maximális sebessége 37 km/h. A viszonylag nagyteljesítményű hidraulikus rendszeréhez képest a hátsó függesztőművének emelőképessége szerényebb (csak 8770 kg). Nagy (5,6 m2) a kerékhevedereinek a felfekvő felülete, fix a hevederek nyomtávolsága. Az európai kivitelű Case IH Quadtrac 620 EP traktorok legnagyobb szélessége 3 m alatti, amely közút használatát is lehetővé teszi részükre. Az Agco-Challenger márka tavaly évvégével megújította a MT 700 és MT 800-as traktorcsaládját. Új (Agco Power-Sisu) motorok kerültek a traktorokba továbbfejlesztették a hevederkocsikat is. A Challenger traktorok legnagyobb teljesítményű tagja az MT 875 E típus, amelynek a maximális motorteljesítménye átlépte a 600 LE-t. A traktorba a korábbi hathengeres 18 literes Caterpillar C18-as motor helyébe kisebb, 16,8 literes lökettérfogatú tizenkét hengeres Dual Turbós SCR II katalizátoros, TIER4 final környezeti normájú motor került, amelynek névleges teljesítménye 590 LE, a maximális teljesítménye, pedig 637 LE, (8,8 %-kal) nagyobb, mint a Caterpillaré volt. Az AGCO motor nyomatéki rugalmassága pedig egyedülállóan magas 60 %-os. Caterpillar gyártmányú sebességváltója elektronikusan vezérelt 16/4 fokozatú full-powershift váltó Automatic-Modus maximális teljesítmény kapcsolási lehetőségekkel. Segítségével optimalizálható motor- és vontatási teljesítmény. A sebességváltót új lamellás kuplunggal szerelték fel, melynek segítségével lágyabb sebességváltás valósítható meg. A traktor legnagyobb sebessége 39,6 km/h. A hevederkocsik Two Marsh rugózást kaptak, a kocsi támasztó görgőit öntisztuló teflon bevonattal látták el. Négy különböző szélességű gumihevederrel rendelhető, amelyek legnagyobb felfekvő felülete 5,5 m2. A nyomtávolsága 228 és 325 m között állítható. Nagy teljesítményű a hidraulikus rendszere és a hátsó függesztő műve akár 14 tonna tömegű gépek felemelésére is képes. Autó Guide 3000 automatakormányzással és ISOBUS kompatibilis C3000-es fedélzeti terminállal is rendelkezik a komfortos full extrás vezetőfülkében. A John Deere a JD 8000T/RT és JD 9000 T/RT traktorcsaládjai készülnek gumihevederes járószerkezetekkel. Ezek közül a csúcsteljesítményű modell a John Deere 9560 RT típus, amely Power Tech motorjának névleges teljesítménye 560 LE, a maximális teljesítménye, pedig 592 LE azaz szintén súrolja a 600 LE-t. A hathengeres motor lökettérfogata 13,5 liter, maximális nyomatéka 2585 Nm, a motornyomatéki rugalmassága pedig 38 %-os, viszonylag alacsony. Sebességváltója 18/6 fokozatú powershift váltó, EcoShift fokozatokkal, amely a kategória többi tagjához képest a legtöbb fokozatot tartalmazza. A motor teljesítmény vezérlése iTEC, a sebességváltás EM (Efficiency Management) segítségével történik. A traktor legnagyobb sebessége 40 km/h. 1000 f/min fordulatszámú a TLT-je. Kétféle teljesítményű szivattyúval rendelhető a hidraulikus rendszere, ennek megfelelően a hátsó függesztőszerkezet emelőképessége 6940, vagy 9072 kg. Ez viszonylag alacsony érték az orr nehéz, vagy saját tömegű traktort figyelembe véve.

A John Deere 9560 RT szintén többféle szélességű gumihevederrel rendelhető, de a standard kivitelben 76,2 cm szélességű hevederekkel szállítják. A hevederkocsik felfekvő felülete 5,4 m2. A hevederkocsik egyedülállóan „Air Cushion” laprugózással és négy támasztógörgővel rendelkeznek, ezáltal nyugodtabb járást és komfortosabb vezetést biztosítanak a traktornak. A traktor nyomtávolsága 188-263 cm-es tartományban változtatható. A traktor klimatizált Command View II. vezetőfülkével, DeLuxe rugózott vezetőüléssel és Command Armi kezelőkonzollal szerelik fel, amelyek a vezetés komfortját növelik. A traktor legnagyobb szélessége 3,45 m, amely Európában túlméretesnek számít. A legdrágább gumihevederes járószerkezetű traktor a piacon. Az elmúlt évben jelent meg a piacon a kanadai Bühler cég által gyártott Versatile traktorok DT 550 gumihevederes (Delta Trac) járószerkezettel is készülő változata. A traktorban 15 literes TIER 4 Interim környezeti normájú, hathengeres Cummins dizel szolgáltatja a teljesítményt, amelynek névleges értéke 550 LE, maximális teljesítménye pedig 578 LE. A traktor sebességváltója 12/4 fokozatú Caterpillar gyártmányú full-powershift konstrukció. A traktor legnagyobb sebessége 35 km/h. Hevederei kisebbek mint a hasonló felépítésű Case IH, Quadtrac-oké, és az alsó két vezető kerék között csak két teflonos támasztó görgő viszi át a terhelést a talajra. Kétféle szélességű hevederrel szerelhető fel. A hevederkocsik összes felfekvő felülete 5,2 m2. A traktor nyomtávolsága nem állítható. A traktor legnagyobb szélessége 3,3 m, amely Európában korlátozza a közúti közlekedést. A TLT-je 1000 f/min fordulatú. A hidraulikus rendszere kétféle teljesítményű szivattyúval szerelhető fel. A hátsó függesztő szerkezete, csak 8500 kg-mal terhelhető, annak ellenére, hogy a tömege meghaladja a 20 tonnát is. Komfortos, légkondicionált és rugózott a DeLuxe típusú vezetőfülkéje. A New Holland kínálatában is megjelentek a T9 csuklós kormányzású nagytraktorok SmartTrax gumihevederes járószerkezettel készült változatai. Ezzel az opcióval a New Holland is igyekszik az amerikai piacon jelentkező keresletre megfelelő kínálattal reagálni.  A Versatile csuklós kormányzású traktorokat a kanadai Vinnipeg-en kívül az oroszországi Rosztovban is gyártják a kelet-európai piacokra, ugyanis a Bühler egyiktulajdonosa az orosz Rosztszelmas. A többi gumihevederes járószerkezetű traktor (Case IH Quadtrac, Challenger MT, John Deere) mind az Amerikai Egyesült Államokban készül, egyben az észak-amerikai kontinens számít azok legnagyobb piacának is, de a világ valamennyi részén (Kanadától az Antarktiszig) alkalmazzák azokat.


Dr. Hajdú József