Traktor születik
Mindenféle ideológiától függetlenül a II. világháborút követően mielőbb szükség volt olcsó, könnyű és nagy darabszámban gyártható traktorokra a mezőgazdaság újraindításához. A nemzeti bizottság egy bizonyos Frantisek Musil mérnököt jelölte ki a projekt felelős vezetőjének, aki 1935-ben érkezett a brnoi Zbrojovka üzembe. Csapatával együtt erőn felül kellett teljesíteni, szegényes költségvetésből, hogy 6 hónap múlva elkészüljön a prototípus. A munkákat 1945 júniusában kezdték, és november egyik szombatján végeztek. A jövő traktorgyártó szerepét a Zbrojovka Brno és a Skoda Plzen üzemeinek szánták. A győztes Musil csapatának „Z” modellje lett.
1946. március 15-én, kisebb ünnepség keretében adták át az első három darab traktort, amelyek a Z 25 típusjelzést kapták, a gyár nevének kezdőbetűjéből. A Zetor márkanevet augusztusban jegyezték be, amely a „tractor” és a „Ze”-nek ejtett kezdőbetűkből született.
A traktort immáron Zetor néven mutatták be az 1946-os prágai mezőgazdasági szakkiállításon.
1945. Z 25 prototípus
1946. Zetor 25 traktor premier Prágában
Piachódítás nehézségekkel
1947-ben már közel 3500 darab Zetor traktort értékesítettek – ennek egyharmadát Írországban –, de Lengyelország, Dánia és Belgium szintén fontos piacok lettek. A napi 28 darab traktor messze nem volt elegendő az aktuális gyártókapacitás miatt, ezért meglepő megoldást találtak. A II. világháború alatt, a nácik által, a morvaországi barlangokban hátrahagyott, hadi termelést szolgáló gépekkel bővítették az üzemeket.
1947-49 között 2215 darab Zetor 15 típusú traktor készült, ami a Zetor 25-nek volt egyhengeres dízelváltozata. A 15 lóerős gép 22 km/órával haladt, egy 6 fokozatú sebességváltó közbeiktatásával.
1947. Zetor 15 traktor
1948-ban megjelent a Zetor 25 K (kultiváció), teljesen új erőátvitellel és hátsó kerekekkel, kimondottan sorműveléshez. Az első Lengyelországban állt munkába.
1948. Zetor 25 K traktor
Közben megjelent a Zetor 30-as traktormodell, amely a világon elsőként készült közvetlen befecskendezésű dízelmotorral, ezért jelentősen csökkent a fogyasztása, valamint már hidraulikus emelőszerkezettel gyártották. Az 1948-as prágai mezőgazdasági kiállításon aranyérmet nyert. Sajnos a központi vezetés erősebb traktorokat akart, ezért még abban az évben leállították gyártását. A gyár szakemberei hiába fáradoztak…
Nagy változások
A Zetor 25-ös traktortípussal két év alatt rengeteg tapasztalatot szereztek az üzemeltetők különböző országokban. Ennek jegyében átfogó korszerűsítésbe kezdtek, a 25 K alapjain. 1949-ben megjelent a hárompontos, hidraulikus függesztőszerkezet, hőfokmérő a műszerfalon, kárpitozott ülés, az első- és hátsótengely állítható nyomtávú lett, hátsó differenciálzárral, és extraként zárt fülkét lehetett rendelni.
1949 februárban elkészült a 100.000. traktor, majd 1951-ben 8500 darab Zetor 25 készült összesen.
1954-ben megalapították a fejlesztési központot, amely első produktuma a Zetor 35-ös traktor lett, 4 hengeres, 42 lóerős motorral, laprugós felfüggesztéssel, rugózott vezetőüléssel, és a fülke már fűtést is kapott. 1955 és 1960 között 21.500 db készült belőle.
1949. Zetor 25 traktor
Super P és újabb nagy fejlesztések
Ez volt a Zetor történetének egyetlen lánctalpas traktora. 1956-58 között közel 4200 darabot gyártottak belőle. A már említett 35-ös modell alapjaira készült, de majdnem kétszer olyan nehéz volt. Premierje a második brnói vásáron volt.
1959-ben két új szerelőszalagot helyeztek üzembe, az egyiket a 35 Super motorjainak, a másikat ennek a modellnek.
1960-ban modernizálták, Super 50 lett a típusjel, és eljutott olyan távoli országokba is, mint Irak, Ghána és Burma. 1968 végéig több mint 150 ezret gyártottak.
1956. Zetor Super P traktor
Moduláris gyártás és a Zetormatic
Sokan nem is sejtik, hogy a Zetor szintén első volt a világon az egységesített alkatrész-koncepcióval, azaz megteremtette a moduláris gyártást, azonos alkatrészekből, hogy minél több típusvariáns készüljön. Ezzel az alkatrészellátás és -javítás is leegyszerűsödött. A Zetor 3011 volt az első ilyen típus 1960-ban, amelyre az UR I változatai készültek.
Egy forradalmi újítás is született, a Zetormatic, amely a függesztőszerkezet magasságát automatikusan, hidraulikus úton állította a maximális vonóerő érdekében, hogy a függesztett vagy vonatott eszköz minél jobban leterhelje a hátsó tengelyt.
1961-ben, 16 évvel a gyár megnyitását követően 158.570 traktort gyártottak összesen, ebből 97 ezer a Z 25-ös volt, amelyet világszerte exportáltak, és egyetlen más gyártó sem tudta felülmúlni ezt a mennyiséget.
Zetor 3011 traktor
Csehszlovák-lengyel közös fejlesztések
1962-ben a nagyobb és erősebb gépek fejlesztéséhez megalapítottak egy csehszlovák-lengyel közös fejlesztőközpontot Brnóban. Itt született a Zetor 4011 és 2011 (1963.) és az újabb, egyre inkább vevőspecifikus modellek gyártásában kiemelt szerepe lett az 1952-ben beindított líšeňi (lizsenyi) üzemnek.
1964-ben együttműködési szerződés jött létre a lengyel Ursus traktorgyárral, ahol 1965-től gyártották az Ursus C-4011-es típust, egészen 1992-ig, folyamatos fejlesztések mellett.
1963.: Zetor 2011 traktor
Tengeren túli terjeszkedés
Természetesen szembesültek a komoly szállítási költségekkel és vámtarifákkal. Ezért helyi összeszerelő üzemeket hoztak létrek, vagy licenc alapján folyt a gyártás Burmában (1989 óta Mianmar), Indiában és Irakban. Indiában 1970-1990. között folyt a Zetor 2511-esek gyártása, HTM néven. Irakban 1970-1990 között Antar néven készültek a különböző típusok. A nemzetközi kereskedelmet a csehszlovák Motokov koordinálta. 1964-től 1993-ig több mint 200 ezer traktort gyártottak közel-keleti, ázsiai és dél-amerikai piacokra.
Különleges rizsföldi kivitel, amely a japán Isekivel közösen készült 1968-74 között, csaknem 4000 darabot gyártottak
Kínálatbővítés
1966-tól jelentős kínálatbővítés zajlott. A legnagyobb az UR I családra épülő, 52 lóerős, 5511-es volt. Modern megjelenése mögött új motor, nagyobb nyomaték, U-profilú első tengely, hidraulikus szervókormány és új műszerfal voltak. A zárt fülke szériakivitel lett, és biztonságot nyújtott boruláskor.
A kínálat másik része az UR I-re épülő, kisebb „ötös” széria lett a 2511; 3511; 4511 típusokkal, amelyekből több mint 80 ezret adtak el nyugat-európai piacokon.
Az UR II-széria gyártása 1968-ban indult, és a Crystal szérianevet kapa a piacon. A fülke még biztonságosabb lett, szilentblokkos felfüggesztéssel és 85 decibel alatti zajszinttel. Teljesen új, kétszer több fokozatú erőátvitel-terhelés alatti fokozatkapcsolást is lehetővé tett. Egyesítette a komfortos munkavégzést és a masszív kialakítást.
A 7-es és 9-es szériák
1972-ben került sor az UR I kínálat teljes modernizációjára 7-es széria néven, 4712; 5711; 6711 altípusokkal, valamint az ikerhengeres 2511-essel. A traktorok masszívabbak és nagyobb teljesítményűek lettek, a már említett korszerűbb fülkékkel. E modellekből 99 ezret értékesítettek.
1975-ben megjelent az első 6 hengeres motor is a 12011 és 12045 típusokban, utóbbi az első 4x4-es meghajtású Zetor volt.
1977-től a 4911; 5911; 6911 típusok kerültek gyártásprogramba, szintén a masszív konstrukcióra és a legjobb munkakomfortra összpontosítva.
1979 rekordév volt: 32.670 traktort gyártottak Brnóban.
1975. Crystal 12011, az első 6 hengeres Zetor
1977. Zetor 4911 traktor
1979. Zetor 6911 traktor
A 10-es széria és az amerikai piac
1980-ban jelent meg, nagyobb teljesítményt és kevesebb fogyasztást hozott, ismét teljesen új, még több fokozattal az erőátvitelben. A csúcsmodell a Crystal 16045 lett 160 lóerővel és 4x4-es meghajtással. A Crystal modellek gyártását áthelyezték a ZTS nehézgépgyártóhoz és ZTS márkajellel.
1983-ban beléptek az Egybesült Államok piacára is, és a következő 30 évben közel 25 ezer gépet adtak el. Sőt, az 1960-as évek végén még a John Deere-rel is együttműködést kötöttek, miután el kellett hagyniuk a latin-amerikai piacokat a gazdasági és politikai okok miatt. Zöld-sárga színekben, szarvasos logó mögé bújva, mégis ott maradhattak. A gépek a mexikói üzemben készültek 1993-96 között, mintegy 6500 darab.
Crystal 16045 traktor
Zetor a John Deere mexikói üzeméből (1993.)
2-es széria, nagy változásokkal és UR III
Az 1980-as végén következtek az 5211; 6211; 7211 típusok – mai szóhasználattal az ültetvénytraktorok előfutárai – első-hátsó kardános kihajtással, rövid tengelytávval, alacsony súlyponttal, kimondottal szőlők és gyümölcsösök műveléséhez. 1989-ben már 4x4-es hajtást és 88 lóerős turbómotort is hozott a 7711.
1992-ben ismét jelentős változás jött a komfort és motorizáció terén: rugalmas, takarékos dízelmotorok 52-82 lóerő között, a 3320/40, 4320/40, 5320/40, 6320/40 és 7320/40 Turbo modellekben.
1993-ban privatizálták a Zetort, és részvénytársasággá alakult.
Kisebb modellek, kisebb gazdaságoknak is
Az ültetvénytraktorok előfutárai. Utóbbi a 7711-es
Az új Super UR I
1997 ismét teljes megújulást hozott. Először jelent meg a 3 és 4 hengeres motorok koncepciója 45-82 lóerőig, csak hátsó vagy 4x4-es meghajtással a kínálatban. A modern megjelenés mellett először került a fokozatváltó kar belülre, a jobb oldali konzolra, több hidraulikakörös rendszerek, nagy sebességű haladás (40-50 km/ó) stb. Ez évben a brazil Agrale vállalattal gyártási és együttműködési megállapodás jött létre a 60-80 lóerős kategóriában.
A brazil Agrale-val közös modell
Zetor 7743
1999. Zetor 2340
Az ezredforduló és a következő évek
1999-ben már nemcsak a kínálat, de a gyártmánypaletta is piacorientáltabb lett. Különváltak az európai és észak-amerikai modellek, valamint az orosz és afrikai piacra szánt változatok. Utóbbiaknál opció lett a vezetőfülke, a teljesítmény 59-84 LE között volt, és olcsón beszerezhető és üzemeltethető konstrukcióra törekedtek.
Sajnos 2000-ben komoly tőkeinjekcióra volt szüksége a gyárnak, hogy elkerülje a csődöt, majd a HTC Holding a.s. lett az új tulajdonos.
A megújuláshoz szinte teljes modellváltás is társult: 2004-ben megjelent a Proxima, teljesen felváltva a Super és UR I addigi modelljeit, teljesen új 4 hengeres motorokkal, 75-90 lóerővel.
2007-ben érkezett a Porxima Plus, megnövelt teherbírású, első és hátsó tengelyekkel, előre dönthető motorházburkolattal.
2008-ban a Proxima Power már 3 új, 4 hengeres motorral, valamint egy merőben új, elektrohidraulikus erőátvitellel mutatkozott be: Power Shuttle, amelyet már terhelés alatt is lehetett kapcsolni. 2009-ben 117 lóerőre nőtt a teljesítményhatár.
Proxima modellek
2008. Proxima Power
Forterra 2010
Bár 10 éve volt, ránézésre nem sokban különbözik napjaink traktorjaitól. A 135-ös teljesen új motort kapott (Z 1605), 136 lóerővel, hengerenként 4 szeleppel, és megfelelt a Stage III emissziós szintnek. Megjelent a lekerekített, előre dönthető motorház, a szinte csupa üveg fülke és merőben új, ergonomikus belső tér. A hidraulikarendszer újfajta kezelőszerveket kapott. Néhány formai elem még a Proximát idézte a fényszóróknál.
Forterra 135
Proxima m2011
Egy újabb modellel bővült a kínálat a Proxima, Proxima Plus és Proxima Power mellett. A 4 jegyű típusszámból az első kettő a teljesítményre utalt. Az egyik legfontosabb műszaki fejlesztés a hidromechanikus terhelésérzékelő volt a hátsó függesztőszerkezet felső pontjánál, ami korábban a hidraulikus munkahengerben volt. A két szintszabályzó kar az üléstől jobbra kapott helyet. Először itt alkalmaztak LCD-műszerfalat, fűthető hátsó szélvédőt és visszapillantó tükröket.
Proxima m2011
Forterra HSX és HD
2012-ben érkezett a nehézkategóriás HSX 140, 140 lóerővel, 5x3 fokozatú PowerShuttle váltóművel, nagy teljesítményű hidraulikával (Hitch Tronic), LCD-műszerfallal, nagyobb tengelytávval, nagyobb stabilitással, valamint biztonsági vezetőüléssel.
A nagy gazdaságok igényeihez, kombinált eszközökhöz és gyors közúti szállításhoz készült a Forterra HD 150 lovas motorral.
Forterra HSX
Néhány éve történt
A Zetor nemcsak a nagy gépek, de a kis háztáji gazdaságok felé és ültetvénytraktorok terén is nyitott a 40-70 lóerős kategóriában, ezzel számos korábbi piacra is visszatérhetett, például Izrael, Jordánia, Fülöp-szigetek, Kenya, Zambia. Két ilyen széria a sokcélúan alkalmazható Utilix és Hortus.
2017-ben részt vettek az „Agritechnica 2017” kiállításon az akkor 20 éves Forterra-széria legújabb tagjával, „Eco 40” (40 km/ó) hajtáslánccal, amely a HSX és HD típusainál 18 százalékos üzemanyag-megtakarítást hozott. Sőt, 2017-ben a Zetor bekerült a legesélyesebb traktorok közé a TOTY 2018 trófeáért zajló megmérettetésbe. A Forterrákból összesen 21.500 darabot értékesítettek ez évben a világ 55 országában, ami 2018-ban Vietnámmal egészült ki.
Utilix
Hortus
Primo és Compax
A Zetor-kínálat legújabb és legkisebb tagjai a koreai Tong Yang Moolsan Co., Ltd-vel közösen készülnek, 20-40 LE közötti teljesítménnyel. A nagyoknál a Forterra és Crystal megújultak a Pininfarina stúdió tervei alapján, továbbá LED-es munkalámpákat, automata klíma- és fűtőberendezést kaptak, a motorok természetesen már megfelelnek a Stage V szintnek. A műanyag elemek jól ellenállnak az UV-sugárzásnak és a szélsőséges hőmérsékletnek is. S ezzel elérkeztünk az idei évhez.
2021. Mai kínálat
Primo HT 20
Compax CL 35
Compax CL 40 / 4x4
Képek és szöveg forrása: www.zetor.com