Egyre komolyabb méretű, kapacitású agrár célú drónok jelennek meg szerte a világban, így elkerülhetetlenné vált a repülőgépes tevékenység újraértékelése. A drónok nemcsak a repülőgépekkel, de még az agrárgépekkel szemben is gyakran költséghatékonyabbak. Célzottan, akár foltszerűen tudnak beavatkozni, precíziósan, nincs talaj- és növénytaposás, légvonalba közvetlenül közlekedhetnek és távirányíthatók. Hátrányuk a korlátozott üzemidő.
A pilóták egy drónkezelővel ellentétben komoly repülési tapasztalatokkal rendelkeznek.
A mezőgazdasági repülőgép 300-500 liter vegyszerrel tölthető fel, 1-2 óra alatt óriási területeket tud bepermetezni. De a tábla végi fordulóknál, vagy élő vizek közelében a pilóta ügyességén és bizony a széljáráson is múlik a precizitás. Az elektromos légvezetékeknél vagy fasoroknál hirtelen magasságot kell változtatni, ami szintén befolyásolja az egyenletes eloszlást.
A drónok esetében kisebb a sebesség, de automatikusan is irányt válthatnak a táblák végén és elrepülhetnek a légvezetékek alatt is, változatlan magasságban. Sőt, bárhonnan fel-le szálhatnak, akár egy dűlő-útról vagy pickup platóról! Az üzemeltetési költségek 10 USD alatt van üzemóránként (igaz, ez csak az áramfogyasztás költsége, a komoly, szervezett logisztika nincs benne). Ezzel egy önjáró vagy vontatott permetezőgép sem versenyezhet.
Az amerikai Nemzeti Mezőgazdasági Repülési Szövetség szakértői úgy látják, hogy valamilyen szinten a repülőgépes és drónos növényvédelem össze fog kapcsolódni, egyre inkább kiegészítve egymást. A mai növényvédelmi repülőgépek már szintén felszerelhetők a precíziós gazdálkodáshoz szükséges eszközökkel is és a pilóták egy drónkezelővel ellentétben komoly repülési tapasztalatokkal rendelkeznek.
Forrás: www.futurefarming.com