Azon lehet vitatkozni, hogy valóban a piac igényelte-e ezeket a gyártmányokat, és megtérül-e egyáltalán a befektetett munka.

Hovertrack

Ez csak napjainkban tűnik rendkívülinek, de a Citroën 1921-1940 között 10 ezer darab, 6 különböző típusú féllánctalpas gépkocsit gyártott – köztük postabuszokat is Svájc részére –, azonban közülük a leghíresebbek az ázsiai expedícióban részt vett B2-esek, majd az afrikai expedíción részt vett P19-esek voltak. Ezt a francia gyártó szerint azóta sem sikerült a „half-track" kategóriában túlszárnyalni, annak ellenére, hogy a II. világháború alatt mind a németek, mind az amerikaiak szép számmal gyártottak féllánctalpas katonai teherautókat, amelyek bár néha nehézkesnek és kissé lassúnak bizonyultak, ellenben kiváló terepjáró képességgel rendelkeztek.

Utána kb. 60 éves csend következett, majd 2005-ben a holland Veldhuizen cég bemutatta a nagy reményekkel kifejlesztett féllánctalpas, pontosabban hátul gumihevederes tehergépkocsit. A kiindulási alap egy 6x6-os Iveco Trakker volt, amelyre utólag a torinóiak is inkább csak a fülkéje alapján ismernének rá. Azonban lényeges különbség napjaink gumihevederes gépeivel szemben, hogy itt meghagyták az eredeti, szóló terepgumiabroncsos tengelyeket is, és erre helyezték rá a gumihevedereket.

féllánctalpas

Nagy reményeket fűztek hozzá, de csak kevés megrendelés érkezett a holland gazdaságokból – fotó: www.hovertrack.nl

A műveletek a két hátsó tengely és kardánok kiszerelésével kezdődtek. Az eredeti hátsó tengelyeket egy saját tervezésű és gyártású segédvázra építették vissza még oldalanként két-két szabadonfutó teherhordó kerék kíséretében. A segédváz oldalanként egy-egy csapszeggel csatlakozik az eredeti alvázhoz, ugyanott, ahol az eredeti laprugókötegek felső része volt rögzítve. A gumiheveder meghajtását és a jármű fékezését az eredeti tengelyek és gumiabroncsok, valamint fékek biztosítják.

Az eredeti Iveco kardánokat viszont hátul cserélni kellett a megváltozott tengelytávok miatt, és a fékeket is újra kell vezetékelni. Az első meghajtás változatlan maradt, s egyben tovább növeli a terepjáró képességet, és elősegíti az ívmenetben való haladást. Az első tengelyre egyébként speciális felni és sivatagi abroncsok kerülnek, opcióban abroncsnyomás-szabályzóval.


A tehergépkocsi egyaránt alkalmazható terepen és közúton, igaz, utóbbi esetben a haladási sebesség csak 45 km/óra, és a gumiheveder-élettartam szempontjából sem előnyös. A technikai maximális teherbírás 22 tonna.

Aki közúton is szerette volna rendszeresen használni és normál teherautós tempóban – akár autópályán is –, az külön rendelhetett egy negyedik, ikerabroncsos, nem kormányzott segédtengelyt az alváz végére. Ezáltal az útról felemelhető a gumihevederes futómű. Ehhez azonban ki kell kapcsolni a hátsó meghajtást, ezért csak fronthajtású lesz, és a nagy tengelytáv miatt romlik a fordulékonyság, és a két tengely miatt legfeljebb ekkor csak 20 tonna lehet az össztömeg.

Általános szállításhoz 18 m³-es horgos konténeres, míg betakarításhoz maximum 50 m³-es cserefelépítmény, valamint 24 m³-es hígtrágyázó is készült hozzá a minél szélesebb körű alkalmazáshoz.

Napjaink féllánctalpasa kitűnően használható mezőgazdasági betakarításnál, kutató expedíciók és kőolajipari cégek szállítójárműveként. Univerzális alkalmazását szériában horgos konténeremelő szerelékkel igyekeztek elősegíteni. A fenti előnyök ellenére nem terjedtek el tömegesen, részben a vételár miatt, és jelentősebb külföldi megrendelés sem futott be a gyártóhoz, ezért elmaradt a nagyszériás gyártás beindítása.

TRI-TRACK fél/pótkocsi – egy ötletes és rugalmas alkalmazás

A holland jármű- és felépítménygyártók mérnökeinek s közvetve a felhasználóknak is nagy rugalmasságot biztosítanak a holland jogszabályok a járművek kialakítására, konstrukciójára és besorolására vonatkozóan, míg másrészről ők sem térhetnek el az egységes EU-előírásoktól. Ennek részben hátránya, hogy a gyakran ötletes megoldások nem jutnak ki a belföldi piacról.

Mi is tudjuk, hogy betakarításkor állandó kérdés, hogy pótkocsis tehergépkocsi vagy traktorpótkocsi vigye a terményt a rendeltetési helyre. A hollandok most egy újfajta pótkocsival próbálkoznak.

A 3 tengelyes pótkocsi horganyzott acél alvázra épül, nagy térfogatú alumíniumfelépítménnyel, amely egyaránt lehet letoló vagy önkihordó rendszerű, így silózáshoz is kiváló, de fedett terménytárolókban sem gond az ürítés.

A felépítmény teljes egészében alumínium, 10,5 méter hosszú és 2,54 méter széles. Az alvázon vagy egy 2 colos királycsap van 1300 mm-es kapcsolású magassághoz, míg az alváz elejéhez egy hidraulikusan le-fel hajtható vonórúd is van K-80-as vonógömbbel. Így a pótkocsi közvetlenül vonatható traktorral vagy köztes dollyval, de közvetlenül nyerges vonatóra is kapcsolható.

A futóművek egységesen légrugós felfüggesztésűek, 12 t teherbírású BPW-tengelyekkel, közülük az első emelhető kivitelű. Az abroncsozás agrárcélú, szóló kivitelű, 24 R 20,5 coll méretben. A terhelési index tengelyenként 16 tonna, és maximum 80 km/órával vonatható. A fékrendszer sűrítettlevegős, kétkörös, ABS+EBS-szel. A sárvédők szériában permetfogó-kialakításúak az 58R előírás szerint.

Fontos még megemlíteni, hogy a hollandok nagy előnyt élveznek, mert náluk a megengedett össztömeg 50 tonna, de kijelölt útvonalakon már a 60 tonnás, 25,25 méteres szerelvények is mehetnek.

pótkocsi

pótkocsi

pótkocsi

Egy pótkocsi nyerges vonatóhoz és traktorhoz – fotók: www.hovertrack.nl

Hovertrack Luctor 544 – traktor vagy közúti vontató?

A Luctor 544-et félpótkocsis traktorként fejlesztették ki a szintén holland Schuitemaker Machines B.V. céggel közösen, amely az agrárium vonatkozásában felszedővel és anélküli betakarító, hígtrágyázó pótkocsik, valamint takarmánykiosztók gyártására szakosodott.

Erőforrásként 12,9 literes, FPT Cursor 13-as, Euro 6-os motor szolgál, 440 lóerővel és 2200 Nm nyomatékkal. A váltómű 16 fokozatú ZF TraXon, automatizált kapcsolással, de opcióban Allison automata váltó is rendelhető. Az osztómű 33/66% nyomatékeloszlást biztosít az első és hátsó tengelyek között. Az első tengely 6500 kg teherbírású, 520 /70 R 38" méretű gumiabroncsokkal, a hátsótengely 11,5 t teherbírású, 710/70 R 38" abroncsokkal.

Az üzemanyagtartály 400 literes, a hidraulikatartály 200 l, és különleges módon a fülke mögött van egy hátsó kardánkihajtás is szériában, míg a hátsó tengely fölött egy nyeregszerkezet található. Így nemcsak szállítani, de dolgozni is lehet vele a megfelelő vontatmánnyal, sőt közúton 80 km/órára képes!

A gép önsúlya 10,5 tonna, megengedett össztömege 18 t, N3G osztályban jóváhagyva. A vontatmány maximális össztömege 39,5 t lehet. A fékrendszer légfékes.

gép

gép

gép

Speciális traktor takarmánybetakarításhoz és közúti szállításhoz – fotók: www.hovertrack.nl

Rapide 8400 RS – takarmányfelszedő és -szállító, gyorsforgalmú félpótkocsi

Kimondottan a Luctor 544-eshez lett kifejlesztve a már említett Schuitemaker céggel közösen. Ez egy 2 colos királycsappal és hattyúnyakas szerkezettel kapcsolódik a vontatóhoz. A kapcsolási magasság 1,7 m. Számos egyéb vonatkozásban megegyezik a kéttengelyes változatokkal.

gép

gép

Luctor 544 és Rapid 8400 RS munka közben – fotók: www.hovertrack.nl

gép

Az összekapcsolás – fotó: www.hovertrack.nl

Mindhárom tengely légrugós 10 t teherbírással, tárcsafékkel, EBS-szel, a 2. és 3. tengely hidraulikusan kormányzott a nyeregszerkezetről. A szólóabroncsozás nagy deformációs képességű, 710/45 R 26,5" méretű. A felépítmény mérete 8,40 x 2,35 x 2,20 m (h x sz x m), szériában ponyvatetővel.

silózás

Ürítés silózáshoz – fotó: www.hovertrack.nl

gép

Szériában kormányzott tengelyek – fotó: www.hovertrack.nl

A felszedőszerkezet és a továbbítóhengerek 43 késsel szereltek, alsólánc-gyorskioldó funkcióval, valamint zárhorgokkal ellátottak, hátsó felnyiló ajtóval. Önsúlya 11, megengedett össztömege 40 tonna.

Hovertrack 26-36 – önjáró kaszálógép

A gépet elsősorban közutak mentén, árokpartok, csatornák, folyómedrek rézsűinek kaszálására fejlesztették ki. Ez a gép az előbbi 544-es típus alapjaira épül.

Motorja 6,7 literes FPT N67 típusú, Euro 6-os motor 360 LE és 1650 Nm paraméterekkel, amelyhez 12 fokozatú, automatizált ZF TraXon váltómű kapcsolódik, valamint egy osztómű az összkerékmeghajtáshoz. Szintén az osztóműbe kapcsolódik egy hidromotor, amely fokozatmentes meghajtást biztosít 30 km/óráig. Az első tengely 10,5 t teherbírású, 14.00 R 20" méretű abroncsokkal, a hátsó tengely 11.5 t teherbírású, 710/50 R 26.5" méretű szólóabroncsozással.

gép

gép

Hovertrack 26-36 önjáró kaszálógép – fotók: www.hovertrack.nl

Az üzemanyagtartály szintén 400 literes, a hidraulikáé 200 liter, és összesen 3 különálló hidraulikaszivattyúval rendelkezik. A maximális gémkinyúlás jobb oldalra 6,25, míg bal oldalra 6 méter, a munkaszélesség 1,5 m. A gyűjtőfelépítmény horgos rendszerű, cserélhető, 22 köbméteres. A gép munkakész önsúlya gyűjtőtartállyal, gémszerkezettel és kaszaszerelékkel együtt 18 t.

Források: www.hovertrack.nl, www.sr-schuitemaker.com