Az új Kramer KL12.5 és KL14.5 rakodógép-széria
A legújabb kompakt generáció a teleszkópgémes, agrárcélú rakodógépek között, összkerék-kormányzással készül. A gyakorlati tesztek eddig bebizonyították, hogy a csuklós törzsű kormányzás nagy hátránya, hogy a gép súlypontja, teljes elkormányzáskor a belső íven futó kerekeken kívül kerül, amely megemelt tehernél még veszélyesebb. Továbbá, a külső íven futó kerekeknél mért fordulási körátmérő akár a gép szélességével is kisebb lehet.
A fenti két rakodótípusnál igyekeztek a mérethez képest a lehető legnagyobb teljesítményt és minél sokoldalúbb alkalmazhatóságot elérni. A szerelék egyaránt lehet szemestermény-rakodó kanál, bálavilla vagy raklapvilla, trágyarakodó, körbála-fogó vagy bálatüske stb. A szerelékcsatlakozás, gyors hidraulikus retesszel lehetséges, a kezelőjoystickről, a vezetőülésből.
Mindkét géptípus 4050 mm hosszú, 1525 mm-es tengelytávval és 230 mm-es szabad magassággal. Szélességük 1,26 méter alapkanállal, a teljes magasság 1980 és 2170 milliméter. Ez biztosítja a könnyű be- és kihajtást a gazdasági épületekbe. Hidrosztatikus, összekrék-meghajtásúak, háromféle kormányzási móddal: összkerék-kormányzás, csak elöl és oldalazó (kutya) haladásra is képesek. A stabilitást kétoldali tartályelhelyezés is növeli: balról az üzemanyag és AdBlue, jobbról a hidraulika.
A kompakt méret könnyű be- és kihajtást biztosít a gazdasági épületekbe – fotó: kramer-online.com
A KL12.5 típust, 25,2 lóerős, Tier 5-ös Yanmar motor hajtja, a maximális teherbírás 1140 kg billenő kanállal, az üzemi önsúly 1920 kg. Villaszerelékkel 1,25 méteren 750 kilogrammot emelhet. A maximális sebessége 20 km/óra. A gémszerkezetet 20 liter/perc kapacitású, 240 baros szivattyú működteti.
Kramer KL12.5 – fotó: kramer-online.com
A KL 14.5 típus a KL12.5 és KL18.5 közé lett specifikálva, egy hiányzó, köztes méretkategóriát pótolva. Yanmar motorja 38,8 lóerős, önsúlya 2070 kg, maximális teherbírása 0,36 köbméteres rakodókanállal 1400 kg, villaszerelékkel 1,25 méteren, 900 kilogrammot tud emelni. A maximális sebesség 20 km/óra, opcióban 30 km/óra. Szivattyúja szintén 240 bar nyomású, 30 liter/perc kapacitással, de a maximális szállítási teljesítmény 60 liter/perc.
Kramer KL14.5 – fotó: kramer-online.com
A vezetőfülke kiváló kilátást nyújt minden irányba és természetesen előre, fölfelé is. A fülkeajtó 180 fokig hátrafelé nyitható, a jobboldali ablak ugyanígy. A széles fellépők biztonságos be- és kiszállást tesznek lehetővé. Nemcsak az ülés, de a kormányoszlop is állítható. Jobboldalt, a kezelőkonzol számos funkciót tartalmaz, ergonomikus kezelhetőséggel.
A gép sebessége nemcsak a gázpedállal szabályozható, hanem egy „eko” és egy „teljesítmény” programmal is. Előbbi csak csökkentett motorfordulatot enged, ezáltal lassúbb menetben haladhatunk, például talajtakarásnál vagy seprőkefével. Továbbá, precízebben manőverezhetünk villástargonca üzemmódban.
Kramer K18 erőgép 1937-ből – fotó: kramer-online.com
Egy kis történelem
A Kramer céget a Kramer fivérek alapították 1925-ben. Mezőgazdasági traktor gyártóként kezdték meg a működést a németországi Gutmadigenben, és gépeikkel forradalmasították a német mezőgazdaságot. A központ 1952-ben költözött át Überlingenbe, a Boden-tóhoz. 1957-1958 között ipari- és építőipari gépekkel bővült a gyártmánykínálat.
Kramer többcélú, 4x4-es vontató (1959-1965)
1968-ban elsőként mutatták be a 4, azonos méretű gumikeréken futó rakodógépet, amely akkor jelentős újításnak számított és sok más gyártó is követte ezt a példát, négykerék-kormányzású rakodógépeinél.
1973-ban a cég vezetése úgy döntött, hogy beszüntetik a mezőgazdasági traktorgyártást és helyette az építőipari gépekre fókuszálnak. Ekkor a globális traktorpiac jelentős változásokon ment keresztül, a helyi gyártók piaci részarányai jelentősen csökkentek, míg a főbb piaci szereplők megerősödtek és számottevően növelték traktorjaik teljesítményét.
Kramer 450 export kivitel (1964)
Ebben az időszakban számos, a II. világháború után alakult traktorgyár zárt be. 1974-től 2000-ig a Kramer a munkagépgyártásra összpontosított. 1987-ben elsőként mutatták be és vitték szériagyártásba az első 4 kerék-kormányzású rakodógépüket, a Kramer 312 SL típust.
Kramer 312SL (1987)
2000-ben egyesült a Kramer-Werke GmbH és a Neuson Baumaschinen GmbH. A cég neve Neuson Kramer Baumaschinen GmbH-ra változott, a székelye Linzbe került. 2005-től megkezdték a teleszkópos, mezőgazdasági rakodógépek gyártását, a Claas-szal együttműködésben, és a Claas kisebbségi tulajdonos is lett a Kramer-ben.
Kramer 850 (2004-2015)
2007 márciusában egyesült a müncheni Wacker Construciton Equipment AG és a Neuson Kramer Baumaschinen AG és már Wacker Neuson SE néven működött tovább. 2007. április 5-én megkezdték egy új gépgyár építését, 30 millió eurós beruházással, a németországi Pfullendorfban. A 16 hektáros területből 160 ezer négyzetméter a gyártóüzem, ahol a kezdeti 1000 darab/év termelést 6000 darabra futtatták fel.
A szöveg a lectura.press és kramer-online.com cikkeinek felhasználásával készült.