A Tata Motors Limited egy indiai multinacionális járműgyártó vállalat, székhelye Mumbai-ban található, a Tata Csoport egyik leányvállalata. Gyártanak autókat, teherautókat, buszokat, furgonokat, luxusautókat, sportautókat és munkagépeket is, most pedig egy kivételesen olcsón megvásárolható, tisztán elektromos autóval rukkoltak elő.

elektromos autó

Egy kivételesen olcsón megvásárolható, tisztán elektromos autóval rukkoltak elő – fotó: TataMotors/Youtube

Egy kis történelem

A Tata Motors a világ vezető autógyártói közé tartozik - Jamsetji Tata által 1868-ban alapított 128 milliárd dolláros Tata csoport része.

A céget Tata Engineering and Locomotive Company (TELCO) néven alapították 1945-ben, akkor gőzmozdonyokat gyártottak. 1954-ben dobta piacra az első haszonjárművüket a Daimlerrel együttműködésben - a közös munka1969-ben ért véget.

A cég a TataMobile bemutatásával lépett be a személyautó-piacra 1988-ban, ezt követte 1991-ben a Tata Sierra. A Tata Motors ezzel az első olyan indiai autógyártó lett, amelyik egy nemzetközi szinten is versenyképes autót tudott kifejleszteni. 1998-ban megjelent a sikeres Tata Indica, 2008-ban piacra dobta a világ legolcsóbb autóját, a Tata Nanót. 2004-ben sikerült felvásárolnia a Daewoo Commercial Vehicles Companyt, 2008-ban pedig a Jaguar Land Rovert a Fordtól.

Főbb leányvállalatai között van a Jaguar Land Rover és a Tata Daewoo. Emellett közös céget üzemeltet a Hitachival Tata Hitachi Construction Machinery néven és a Fiat Chryslerrel is. 2021-ben a  TPG Capital cég 1 milliárd dollárt fektetett a Tata Motors elektromos autókat forgalmazó leányvállalatába.


Nagyon olcsó elektromos autót dobtak piacra

A Tata Motors az indiai piacon egy szemérmetlenül olcsó, tisztán elektromos autóval jelent meg, annak ellenére is, hogy India autópiaca a többi országhoz képest lényegesen le van maradva a villamosítás terén. Az országban erős protekcionista törvények uralkodnak az autóiparban, amivel megnehezítik a külföldi autógyártók azon szándékát, hogy Indiában úgy dobjanak új járműveket  piacra, hogy ne ott gyártanák azokat. Már a Tesla is több alkalommal próbálkozott, de a politika  megakadályozta, hogy gyár építése nélkül jelenjenek meg az indiai piacon.

Emiatt Indiának a saját autóiparára kell támaszkodnia akkor, amikor a személygépjárműveik villamosításáról van szó.  India legnagyobb autógyártója a Tata Motors elindult ezen célok megvalósítása felé és az országban számtalan autót dobott piacra, köztük néhány tisztán elektromost is.

elektromos autó

A Tiago EV egy olyan teljesen elektromos autó, amit 849 000 rúpiás alapárral (10 700 euró) tesznek elérhetővé – fotó: TataMotors/Youtube

A vállalatnak köszönhetően Indiában felgyorsulhat az elektromos autók elterjedése

A Tiago EV egy olyan teljesen elektromos autó, amit 849 000 rúpiás alapárral (10 700 euró) tesznek elérhetővé az indiai piacon. Két akkumulátorméretben választható (19,2 és 24 kWh), melyek egyetlen feltöltéssel akár 250 és 315 kilométeres hatótávot garantálnak.

A kisebbik akkumulátorral szerelt változat villanymotorjának 45 kW a teljesítménye, míg a 24 kWh-s akkumulátorral szerelt modell teljesítménye 55 kW. A nagyobb, 24 kWh akkukapacitással megvehető Tiago EV 999 000 rúpiától (12 600 euró) indul. A listaárak felszereltségtől függően akár 14 900 euróra növelhetőek.

Az alapváltozatban az akkumulátorok csak 3,3 kW-os váltóárammal tölthetőek, de a nagyobb akkumulátorhoz 7,2 kW-os váltóáramú töltő is elérhető.

A Tiago EV előrendelhető október 10-től, a szállítások pedig 2023 januárjában kezdődnek

Úgy gondoljuk, hogy „most" van itt az ideje, hogy előremozdítsuk a mobilitás jövője felé folyó forradalmat, olyan járművek bevezetésével, amelyek ösztönzik az elektromos járművek gyors elterjedését

– mondta Shailesh Chandra, a Tata Motors ügyvezető igazgatója.

A Tiago EV a 2016 óta kapható Tiago belsőégésű autó e-konverziója. A tervek szerint a jövőben  lesz a Tata Motorsnaktisztán elektromos platformja is .

Képek és videó forrása: https://www.youtube.com/c/TataMotorsElectricMobility

Tata Motors Limited indiai multinacionális járműgyártó vállalat, amelynek székhelye Mumbai-ban található. A Tata Csoport egyik leányvállalata. Autókat, teherautókat, furgonokat, buszokat, luxusautókat, sportautókat és munkagépeket gyárt.[1]

A céget 1945-ben alapították Tata Engineering and Locomotive Company (TELCO) néven, ezen a néven gőzmozdonyokat gyártott. Első haszonjárművét 1954-ben dobta piacra, a Daimlerrel együttműködésben. A kooperáció 1969-ben ért véget. A személyautó-piacra 1988-ban lépett be a TataMobile bemutatásával, ezt követte a Tata Sierra 1991-ben. Ezzel a Tata Motors lett az első indiai autógyártó, amelyik ki tudott fejleszteni egy nemzetközi szinten versenyképes autót.[2] 1998-ban megjelent a sikeres Tata Indica, 2008-ban pedig piacra dobta a világ legolcsóbb autóját, a Tata Nanót. 2004-ben felvásárolta a Daewoo Commercial Vehicles Companyt, 2008-ban pedig megvásárolta a Jaguar Land RovertFordtól.

Főbb leányvállalatai a Jaguar Land Rover és a Tata Daewoo. Közös céget üzemeltet a Hitachival Tata Hitachi Construction Machinery néven, illetve a Fiat Chryslerrel is, mellyel autóalkatrészeket gyártást. 2021. október 12.-én a TPG Capital cég 1 milliárd dollárt fektetett a Tata Motors elektromos autókat forgalmazó leányvállalatába.[3]

A cég részvényeit a Bombay Stock Exchange-en (Bombay tőzsdén) jegyzik. A BSE SENSEX tőzsdeindex része. A Nemzeti Indiai Tőzsdén (National Stock Exchange of India) és a New York-i tőzsdén is kereskedik. A Fortune Global 500-as listán a 265. helyet szerezte meg.[4]