Az autósboltok polcain rengeteg, különböző minőségű LED izzó közül válogathatsz. A kínai webshopok kínálata pedig már-már zavarba ejtő. Az LED-es izzók előnyei csábítóak és nagyon vonzóvá teszik őket: sokszoros fényerő, kisebb energiafelhasználás és hát valljuk meg, elég menőn is néznek ki.
LED-es izzó traktor fényszórójába? Mik a vásárlás buktatói, mire figyeljünk a választásnál?
A legtöbb izzókészleten világosan fel van tüntetve, hogy melyik hagyományos halogén izzóval csereszabatos, H1-H7 stb. A felületes szemlélődő ez alapján könnyedén azt gondolhatja, hogy kiveszi a régit a foglalatból, bepattintja a LED-est a helyére és már kész is. Azonban, ahogy lenni szokott, a helyzet sajnos nem ennyire egyszerű. A problémát két részre lehet osztani.
Szabályos? Nem szabályos? Leveszi a rendszámot a rendőr?
A normál tompított és távolsági fényszórókba, amik eredetileg halogén izzóval szerelve gördültek ki a gyárból, azaz nem gyárilag LED-es izzóhoz tervezett lámpatestek, nem szabályos a halogéntől eltérő fényforrást szerelni.
Egy New Holland traktor lámpája egy téli reggelen – fotó: Agroinform.hu/Gáspár Elizabet
Ennek több oka is van. A legfontosabbak:
A Kresz világosan meghatározza az elfogadott világítási képet, amit az egyes közúti forgalomban részt vevő járművek kibocsáthatnak. Ennek megfelelően van megtervezve a lámpatest, hogy az abból kilépő fénysugarak úgy legyenek irányítva, hogy a kresz által előírt módon vetítsenek. Az előírt módon világító lámpák nem vakítják a szembejövőt, sem a fény iránya, sem az erőssége miatt. Ez egy egyszerű lámpatestnél is egy sok tényezős rendszer, egy vetítőlencsés megoldásnál pedig még bonyolultabb.
A LED-es megoldások szempontjából ez azért érdekes, mert a ledes izzók másképp bocsátják ki a fényt, mint halogén társaik. Más a lámpában elfoglalt helyük és eltér a fénykibocsátásuk iránya is. Ezért sajnos nem csak olyan szempontból okoznak sok esetben csalódást, hogy a környezetünket zavarják nem megfelelően irányított fényükkel, hanem a saját szempontunkból is csalódást kelthetnek. Nem hozzák a várt nappali világosságot, sokszor a vetített fény végül gyengébb, mint a korábbi, a rendszerbe tervezetten illeszkedő halogénnel volt.
A közúti forgalomban a LED-es készletek nem használhatóak legálisan – fotó: Agroinform.hu/Gáspár Elizabet
Csak bepattintom és kész?
A LED-es izzók aktív hűtést igényelnek. Ezért a készletek legtöbbször tartalmazzák az izzókra erősítendő hűtőventilátorokat is. Ezek helyigénye jelentős, a gyári porvédők nem felszerelhetőek alkalmazásuk mellett. Ezen kívül a legtöbb esetben a megfelelő rögzítéshez szükség van egy adapterre is, amit külön kell megvásárolni. Ennek költsége a pár száz forinttól a 10-15.000 Ft-os nagyságrendig terjedhet. A megfelelő por- és vízvédelemről ezzel együtt is gondoskodni kellene valahogy, különösen egy olyan jármű esetén, amilyen a traktor is, azaz ami fokozottan ki van téve a környezeti hatásoknak.
Konklúzió: mikor van mégis értelme?
Összességében tehát elmondható:
- A közúti forgalomban a LED-es készletek, márkától függetlenül nem használhatóak legálisan.
- A tapasztalatok vegyesek, sokszor csalódást okoz az eredmény, mivel a kibocsátott erős fény össze-vissza szóródva, nem egy rendszerezett világításképet mutat, ezért nem hozza a várt előrelépést.
- A beszerelés igényel kiegészítőket és némi műszaki felkészültséget is.
A közúti forgalmon kívül használt kiegészítő fényszórók esetén azonban indokolt lehet a használatuk, de igényelhet akár többszöri próbálkozást is, mire megtaláljuk a megfelelően működő típust és azt olyan módon be is tudjuk szerelni, hogy a víztől-portól is biztosítva legyen a védelme. Mindezek tükrében az a tapasztalat, hogy kiegészítő fénynek a legtöbb esetben célszerűbb eleve ledes világítótesteket választani, megkímélve magunkat a fenti kísérletezgetés időigényétől és anyagi terheitől.