A mezőgazdasági termelők számára egyre nagyobb kihívást jelent a kiszámíthatatlan és szélsőséges időjárás, ami az elmúlt években rámutatott arra, hogy a növénytermesztés során követünk el technológiai hibákat. Ezek olyan hibák, amiket normális csapadékviszonyok mellett észre sem vennénk. Sajnos a termelési környezetünk is gyökeresen megváltozott.

John Deere

Ha minden talajmunkát sikerül jól időzíteni, és elégedettek vagyunk az eredménnyel, hátra van még a vetés – fotó: KITE Zrt.

Az előttünk álló időszak az alkalmazkodásról fog szólni. Tudjuk minimalizálni a technológiai hibákat, vagy nem? A KITE Zrt. Alkatrészkereskedelmi üzletága a vetéstechnológiai problémákra kínál komplex megoldásokat a Precision Planting és a YETTER cégek fejlesztéseivel.

A talaj egy háromfázisú polidiszperz rendszer, ezért elsődleges feladatunk, hogy a talajművelés során megtanuljuk fenntartani a három alkotóelem egyensúlyi állapotát. A tavaszi talajmunkák elvégzése során is erre kell törekednünk. A kései szántáselmunkálással és a túlműveléssel értékes nedvességet vonunk el a talajból. Amennyiben minden talajmunkát sikerül jól időzíteni, és elégedettek vagyunk az eredménnyel, hátra van még a vetés. Tapasztalataink szerint, amikor tökéletes állapotban van a tavaszi talaj, akkor a legkönnyebb elrontani a vetést.

A vetési technológia elemeinek a vetés minőségére gyakorolt hatását csak az USA-ban vizsgálják. Az elvégzett kutatások eredménye minden esetben egy jól működő fejlesztés, ami megoldja a vizsgált technológiai problémát. A tavaszi vetések során Magyarországon tapasztalható problémákra csak az USA-ból származó műszaki fejlesztések adnak valódi megoldást. Azért nem meglepő ez a jelenség, mert a magyarországi kötött talajok sokkal jobban hasonlítanak az észak-amerikai talajokra, mint a nyugat-európai talajokra.

ohn Deere szemenkénti vetőgép

John Deere szemenkénti vetőgép – fotó: KITE Zrt.

A sok-sok elégedett partneri visszajelzés igazolja, hogy a John Deere vetőgép a legalkalmasabb a magyarországi talajkörülményekre. Vákuumos magadagoló rendszerével, mechanikai felépítésével és öntvény kocsivázával ez a vetőgép tudja legjobban leküzdeni a magyar talaj kihívásait. A régebbi gyártású vetőgépekre is úgy kell tekinteni, hogy egy jó alap, amit fel lehet fejleszteni a legkorszerűbb technikai színvonalra.

Nézzük meg, hogy milyen fejlesztéseket hajthatunk végre, amitől egyedülálló lesz a John Deere szemenkénti vetőgép. A fejlesztéseket két lépcsőben hajthatjuk végre.

Első lépcsőben a mulcstechnológia kihívásaihoz készíthetjük fel a vetőgépet

Yetter savtisztito

Yetter sávtisztító – fotó: KITE Zrt.

A vetészóna egyensúlyi állapotának fenntartásában rendkívül fontos szerepe van a vetőkocsi elejére felszerelt sávtisztítónak, ami a nyitótárcsák előtt letisztítja a felszínt a szármaradványoktól és rögöktől, így megakadályozza, hogy azok a nyitótárcsával a magárokba kerüljenek, ezzel rontva a vetőmag csírázóképességét. Szárazság esetén akár a talaj 3-4 cm-es felső rétegét is képes elsodorni, így a nedves talajba való vetésnél sem kerül túl mélyre a vetőmag.

A sávtisztító mögött kaphat helyet a hullámos elővágó tárcsa, amit Magyarországon tavasszal elsősorban no-till vagy minimum tillage technológiához, ősszel pedig a szemenkénti vetőgéppel történő repcevetésnél ajánlunk. A hullámos elővágó tárcsa a hullámos kialakítása miatt nem egy vonalban, hanem egy sávban lazítja meg a letömörödött talajfelszínt, vagy vágja át a művelt keresztmetszetben maradt rögöket, ezzel optimalizálva a nyitótárcsák munkáját. Beállításánál nagyon fontos követelmény, hogy a vetési mélységtől 1-1,5 cm-rel sekélyebben szabad járatni. Ezt az utolsó 1-1,5 cm-t a nyitótárcsára kell bízni a lehető legjobb magbeágyazódás miatt.

Magnyomó pálca

Magnyomó pálca – fotó: KITE Zrt.

A magnyomó pálca nemcsak a magot szorítja hozzá légmentesen a magárok aljához, hanem egy vékony műanyagcső bevezetésével a folyékony startertrágyát is képes a nyitott magárokba juttatni.

Második lépcsőben a Precision Planting rendszer kiépítésével a nagy sebességű precíziós vetéshez juthatunk el, a teljes vetéstechnológia betartása mellett

A nagy sebességű precíziós vetésnek öt fontos követelménye van, amiből kettő a John Deere vetőgépek adottsága, még a régebbi gyártású vetőgépek is rendelkeznek vele:

1. A vetőgép súlya biztosítja 12 km/h feletti munkasebességnél is a precíz munkamélységtartást.

vetőkocsiváz

Vetőkocsiváz – fotó: KITE Zrt.

2. Az öntvény vetőkocsiváz képes elnyelni a talajjal érintkező elemek által keltett rezgéseket (remegést), ezzel szemben a lemez kocsiváz olyan szinten fel tudja erősíteni azokat, hogy akár 10 km/h munkasebességnél is képes 50-60%-ra visszaesni a tőszám-egyenletesség.

vSet Select

vSet Select – fotó: KITE Zrt.

3. Az elektromos hajtású vetőegység nélkülözhetetlen eleme a precíziós vetésnek. A mechanikus hajtással szemben még szélsőséges talajviszonyok mellett is meg tudja őrizni az egyenletes idejű magadagolást. A vákuumos működésű vetőegységben cserélhető vetőtárcsák foglalnak helyet. A vetőtárcsa mellé rotoros magkilökő kerül beépítésre, amit szinte minden esetben a vetőtárcsával együtt kell cserélni. A rotoros magkilökő garantálja vegyes frakciójú, szemetes vetőmag esetén is a precíziós vetésminőség megtartását. Itt jegyezném meg, hogy a KITE márkás vetőmagok még mindig frakcionálva kerülnek forgalomba!

SpeedTube

SpeedTube – fotó: KITE Zrt.

4. A hagyományos magvezető csövekkel szemben (ahol a vetőmag pattogása nagymértékben rontja a tőszám-egyenletességet) az elektromos hajtású hevederes maglehordó rendszer garantálja akár 16 km/h munkasebesség mellet is a 98% feletti tőszám-egyenletességet.

DeltaForce

DeltaForce – fotó: KITE Zrt.

5. 2023-ban a sáros talajokon sok termelő tapasztalta a vetőkocsik okozta túltömörítés káros hatásait (nyitva maradt magárkok – különösen sokan tapasztalták ezt a problémát torziós rugóval felszerelt vetőkocsik esetén). Ez a probléma elkerülhető, ha a vetőkocsi mechanikus rugói helyett hidraulikus munkahengerek kerülnek felszerelésre, amiket a mélységhatároló kerekek ütközőtengelyébe épített talajellenállás-mérő szenzor vezérel, ennek segítségével a vetőgép automatikusan hozzá állítja a talajnyomást a talaj állapotához, elkerülve ezzel a technológiai hibákat (puha talajnál visszaveszi a talajnyomást, kemény talajnál fokozza azt).

Monitor

Monitor – fotó: KITE Zrt.

20/20 kijelző gondoskodik a felsorolt elemek vezérléséről, összehangolt működéséről, és folyamatos tájékoztatást ad a gépkezelőnek az elemek működéséről.

A vetési technológia befejező eleme a magárok bezárása, amire négyféle megoldást ajánlunk

FurrowForce

FurrowForce – fotó: KITE Zrt.

1. A Precision Planting FurrowForce a vezérelt légrugós nyomórendszerével és a magárokfal mögé bevágó tárcsákkal a legtökéletesebb megoldást biztosítja a magárok bezárására.

 TWISTER kerék

TWISTER kerék – fotó: KITE Zrt.

2. A TWISTER kereket teljesen nedves talajkeresztmetszet esetében ajánlunk, a műanyag tüskék segítségével megtöri a tömör magárokfalat, és meggátolja a felszín betömörítését (ami később cserepesedést okozna).

 lándzsás acél zárókerék

Lándzsás acél zárókerék – fotó: KITE Zrt.

3. A lándzsás acél zárókereket száraz felső és nedves alsó talajrétegnél ajánljuk. A talajba hatoló lándzsák nagyobb fokú, mélységi magárokfal-tömörödést is képesek megszüntetni. Ennek a talajállapotnak a korábbi években tapasztalhattuk meg igazán a káros hatását, csapadék nélkül akár 2-3 hétre kinyújthatta a kelési időszakot.

yetter

Yetter evezős zárókerék – fotó: KITE Zrt.

4. Az evezős zárókerék mostoha körülmények között, rögös talajviszonyok mellett is eredményesen alkalmazható. Ez a talajállapot inkább sávos technológiában fordul elő.

Az elvetett vetőmagban rejlő potenciált csak a talajnedvesség következetes megőrzésével és a vetési technológia maradéktalan betartásával lehet kiaknázni. Ez nem jár több inputanyag-költséggel, mert nem változik az elvetett vetőmag mennyisége, nem változik a kijuttatott műtrágya és növényvédő szer költsége sem, de a megváltozott termelési környezetben a gazdálkodásunk eredménye ezen fog múlni.

További részletekért keresse a KITE Zrt. alkatrészértékesítési menedzser kollégáit.

Bereczki Péter, kereskedelmet támogató mérnök