Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségétől (European Tyre and Rubber Manufacturers' Association - ETRMA) információkat tett közzé azzal kapcsolatban, hogy az orosz-ukrán konfliktus miként befolyásolja az európai gumiipart és az abroncsgyártást - olvasható a penzcentrum.hu cikkében.
Az orosz-ukrán konfliktus hatással van az európai gumiiparra és az abroncsgyártásra - fotó: pixabay.com
Megszakadt az ellátási lánc
A két ország konfliktusa következtében megszakadt az ellátási lánc, ami elsősorban a szintetikus gumi, a korom, az acélkord és a peremhuzal behozatalát érinti.
Köztudott, hogy a korom az abroncsgyártás egyik fontos alapanyaga. A teljes európai koromkapacitás több mint 50%-a érkezik Oroszországból, Ukrajnából és Fehéroroszországból.
Oroszország Európába évente több mint 500 000 tonna kormot szállít, Ukrajnából körülbelül 50 000 tonna érkezik. Szintén Oroszország szállítja az EU-ba importált összes szintetikus gumi 30%-át; nagymértékű a kitettség a polibutadién, a sztirol-butadién gumi, és különösen a szintetikus poliizoprén (a természetes gumi kémiai klónja - az oroszországi termelési kapacitás 60%-a) tekintetében. Az EU importált acélkordjának 15%-át Oroszország és Fehéroroszország együttesen adja; ezen felül az EU importált peremhuzal 31%-át Fehéroroszországból szerzik be.
Az európai gyártók szövetségének adataiból kiderült, hogy a növekedés üteme márciusban lelassult a növekvő bizonytalanság – elsősorban az orosz-ukrán konfliktus hatása miatt.
Szankciókat vetettek ki a gumiabroncsokra
A gumiabroncsok is a célpontjaivá váltak a március 15-én közzétett szankcióknak. A hirtelen megugró inflációs nyomás jelentősen csorbítja a vásárlóerőt és a fogyasztói bizalmat, ráadásul az elemzők felére csökkentették az európai GDP növekedésére vonatkozó előrejelzésüket is. A magas üzemanyagáraknak is meg lesz a következménye: csökken a megtett járműkilométerek mennyisége, ami kihat a csereabroncsok értékesítésére is.
Az ETRMA tagjai Oroszországban gyártottak gumiabroncsokat mind a helyi, mind az európai piacra. Oroszországban ipari telephellyel rendelkező európai gumiabroncsgyártók: Michelin Davydovo, a Continental, a Nokian és a Pirelli; valamint a Bridgestone. A Bridgestone, a Michelin és a Continental március elején felfüggesztette az oroszországi termelést; a Continental a múlt héten újra elindította a termelést, de exportra nem szállítanak.
Az Oroszországból importált gumiabroncsok 9%-át a személygépkocsi-abroncsok, 7%-át a tehergépkocsi- és autóbuszabroncsok, valamint 2%-át a mezőgazdasági gumiabroncsok tették ki.
|