Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetségétől (European Tyre and Rubber Manufacturers' Association - ETRMA) információkat tett közzé azzal kapcsolatban, hogy az orosz-ukrán konfliktus miként befolyásolja az európai gumiipart és az abroncsgyártást - olvasható a penzcentrum.hu cikkében.

gumiabroncs

Az orosz-ukrán konfliktus hatással van az európai gumiiparra és az abroncsgyártásra - fotó: pixabay.com

Megszakadt az ellátási lánc

A két ország konfliktusa következtében megszakadt az ellátási lánc, ami elsősorban a szintetikus gumi, a korom, az acélkord és a peremhuzal behozatalát érinti.

Köztudott, hogy a korom az abroncsgyártás egyik fontos alapanyaga. A teljes európai koromkapacitás több mint 50%-a érkezik Oroszországból, Ukrajnából és Fehéroroszországból.

Oroszország Európába évente több mint 500 000 tonna kormot szállít, Ukrajnából körülbelül 50 000 tonna érkezik.  Szintén Oroszország szállítja az EU-ba importált összes szintetikus gumi 30%-át; nagymértékű a kitettség a polibutadién, a sztirol-butadién gumi, és különösen a szintetikus poliizoprén (a természetes gumi kémiai klónja - az oroszországi termelési kapacitás 60%-a) tekintetében. Az EU importált acélkordjának 15%-át Oroszország és Fehéroroszország együttesen adja; ezen felül az EU importált peremhuzal 31%-át Fehéroroszországból szerzik be.

Az európai gyártók szövetségének adataiból kiderült, hogy a növekedés üteme márciusban lelassult a növekvő bizonytalanság – elsősorban az orosz-ukrán konfliktus hatása miatt.

Szankciókat vetettek ki a gumiabroncsokra

A gumiabroncsok is a célpontjaivá váltak a március 15-én közzétett szankcióknak. A hirtelen megugró inflációs nyomás jelentősen csorbítja a vásárlóerőt és a fogyasztói bizalmat, ráadásul az elemzők felére csökkentették az európai GDP növekedésére vonatkozó előrejelzésüket is. A magas üzemanyagáraknak is meg lesz a következménye: csökken a megtett járműkilométerek mennyisége, ami kihat a csereabroncsok értékesítésére is.

Az ETRMA tagjai Oroszországban  gyártottak gumiabroncsokat mind a helyi, mind az európai piacra. Oroszországban ipari telephellyel rendelkező európai gumiabroncsgyártók: Michelin Davydovo, a Continental, a Nokian és a Pirelli; valamint a Bridgestone. A Bridgestone, a Michelin és a Continental március elején felfüggesztette az oroszországi termelést; a Continental a múlt héten újra elindította a termelést, de exportra nem szállítanak.

Az Oroszországból importált gumiabroncsok 9%-át a személygépkocsi-abroncsok, 7%-át a tehergépkocsi- és autóbuszabroncsok, valamint 2%-át a mezőgazdasági gumiabroncsok tették ki.

Szeretnéd bővíteni a tudásodat az előremutató mezőgazdasági technológiák tapasztalataival?

Ha igen, Neked szól a PREGA Konferencia és Kiállítás!

Találkozz személyesen azon szakemberekkel, akik a precíziós gazdálkodásban már több éves tapasztalatot szereztek!

Időpont: 2022. május 11-12.

Jelentkezz az év agrárdigitalizációs eseményére!

www.prega.hu