Igaz, még itt is prototípusokról van szó, de már kezd kirajzolódni a közeljövő egyik fejlesztési iránya, amelyet az elektromos, gumihevederes traktorok fognak jelenteni, s úgy tűnik általánosságban, az újdonsült gyártók mintha igyekeznének megszabadulni a defekt és abroncsméretek problematikájától, másrészt a gépek is sokkal stabilabbak dombvidéken, és minimalizálható a talatömörödés is minden járulékos technika nélkül.

A gyár neve is sokat elárul: Amos - Autonomous Modular, Omni-Scalable - azaz autonóm, moduláris, több méretkategóriás gépezet. Vagyis a mai traktorgyártók gyártmánystratégiáját követnék.

gép

Már kezd kirajzolódni a közeljövő egyik fejlesztési iránya – fotó: Amos Power

Főbb szempontok

Az Amos Power, a One3 Design és a Redshield Electronics mérnöki és prototípusfejlesztő csapatai közösen készítették el a két teljesen új elektromos, autonóm konstrukciót, amelyet Amosnak neveztek el. Az Amos nemcsak tisztán elektromos meghajtást, hanem 5-ös szintű önvezető technológiát is kínál.

Az AMOS egy olyan tervezési-gyártási projektként indult, amely célja egy általános mérnöki kihívás megoldása: a mai azonos méretű traktorok teljesítménye és képességeinek egy viszonylag kis traktorvázra való illesztése. A moduláris felépítésének köszönhetően az Amos a vevőigényre szabható, hogy illeszkedjen bármely szántóföldi környezethez és megfeleljen bármilyen üzemeltetési elvárásnak.

Két modell

Az Amos Power csapata az Amos két modelljét, az A3-at és az A4-et tervezte, mindkettő gumihevederes kivitel. Az A3-as modell képes autonóm módon takarónövények közbenső vetésére, kaszálásra, permetezésre és a szőlőültetvények talajművelésére.

Az A4-es modell nagyobb, 1372 és 3048 mm közötti szélességgel az állítható nyomtáv révén. Az A4-es modellt ez teszi alkalmassá sorközművelésre, mert az A3-as modell csak 1067 mm széles, fix nyomtávval.

gép

Amos A3 – fotó: Amos Power

4-8 órás üzemidő

Mindkét traktor 4-8 órás üzemidőt kínál, két óra vagy annál rövidebb feltöltési idővel. Teljesítményük 75 és 85 lóerő, és képesek az akadályok felismerésére. Teljesen autonóm üzeműek, beleértve a pótkocsi automatikus fel-le kapcsolását is, a szántóföldek feltérképezését és a kapcsolt munkaeszközök működtetését is. A fejlett gépi tanulási algoritmusok és a legmodernebb sztereokamerák lehetővé teszik, hogy az Amos lássa, értelmezze és reagáljon arra, ami a gép körül történik.

Az Amos jelenleg kereskedelmi forgalomban nem kapható, még mindig a fejlesztési fázisában van. A csapat hamarosan megkezdi a megvalósíthatósági B prototípusok tesztelését azzal a céllal, hogy 2022 végén a tartóssági tesztekkel folytatódjon a projekt. Elsőként az Egyesült Államokban kívánják forgalmazni, és elsősorban a kaliforniai piacra koncentrálnak. A hosszú távú piaci tervek között szerepelne Európa, Ausztrália és Új-Zéland is. A teljes körű forgalmazás tervezett kezdése 2025 tavaszán indulna.

A tervezett eladási ár 185 000 dollár

Az Amos csapata már most nemcsak a gépeken dolgozik, hanem a leendő kereskedői hálózat kiépítésén is, de kezdetben közvetlen értékesítés lesz a gazdáknak. A cégnek hamarosan indul egy frissített weboldala, amely a rendelés módját is tartalmazza. A tervezett eladási ár 185 000 dollár. Még nincs kidolgozva részleteiben az opciók árazása, mert még a lehetséges alapkonfigurációk szintén összeállítás alatt állnak.

Az Amos Power már felkészült a sorozatgyártásra is, a jelenlegi technológiai háttérváltoztatások nélkül évi 100 darabos gyártókapacitással tudna üzemelni. Azonban úgy tervezik, hogy a növekedés meghaladja az évi 500 egységet 2026-ban.

A szervizelés és karbantartás partnercégeken keresztül fog történni. A jármű távdiagnosztikai információkkal fogja segíteni a szervizelést. Majdnem minden működő részegység CAN-üzeneteken keresztül kapcsolódik a központi járművezérlőhöz. A WiFi-kapcsolat révén a kezelő részletes diagnosztikai jelentéseket kap a tabletjén.

Az akkumulátor jelenlegi kapacitása 44 KWh, amelyet az akkumulátorbeszállítókkal együtt közösen fejlesztenek, a legkorszerűbb, naprakész technológiával dolgoznak a teljesítmény és üzemidő továbbnövelésén. Lényeges fejlesztési szempont, hogy a traktor akkumulátora könnyen, kevesebb mint 30 másodperc alatt eltávolítható, 1-2 perc alatt cserélhető, és ez lehetőséget biztosít a szinte folyamatos munkavégzésre.

Az Amos a moduláris építési koncepciót követi. A jelenlegi gumihevederes járószerkezetek párban 75 LE teljesítményűek, de többféle konfiguráció áll rendelkezésre, a méret és a teljesítmény az ügyfél igenyei alapján rugalmasan változtatható.

gép

Amos A4 – fotó: Amos Power

2-es kategóriás függesztőszerkezet

A jelenlegi alapgép tömege 3000 kg, kb. 1,85 m széles, 2 m magas és 2,25 m hosszú. A gumihevederek egységesen 300 mm szélesek. Az Amos a nagyobb, A4-es változatban 2-es kategóriás függesztőszerkezettel rendelkezik, 1000 kg teherbírással. Hamarosan továbbfejlesztik és újragondolják, hogy növeljék az emelőkapacitást, valamint egy 540-es mellékhajtást is kiépítenek, nagyjából 35 lóerővel. A mellékhajtást működtető motor független a futóműveket hajtómotoroktól.

A cégalapító és vezérigazgató szerint azt tervezik, hogy a gazdák jelenlegi gépeivel – a legtöbb márkával – zökkenőmentesen együtt tudjon dolgozni az Amos. A csapat többek közt számos csatolt munkaeszköz, berendezés tényleges teljesítményigényét értékeli. Sok gyártó azonban a teljesítményigényt a járműméretet felhasználva határozta meg, ellentétben a berendezések működtetéséhez szükséges tényleges teljesítmény helyett.

Forrás: www.futurefarming.com