A Swift Navigation, a Bonsai Robotics és a HARD-LINE technológiáinak integrálása a Danfoss PLUS+1 Autonomy szoftverbe fokozza az autonóm gépek hatékonyságát, és bővíti alkalmazhatóságaik körét.

Újabb alkalmazások és gyorsabb gyakorlati bevezetés

A Danfoss Power Solutions – az off-road szegmens hibrid és tisztán elektromos rendszerű hajtáslánc-specialistája – három céggel kezdte meg az együttműködést, hogy a szükséges technológiáikat integrálja PLUS+1 Autonomy szoftverébe. A Swift Navigation, a Bonsai Robotics és a HARD-LINE kamera- és helymeghatározási technológiáinak kombinálása a Danfoss szoftverével várhatóan fokozza az autonóm gépek termelékenységét és alkalmazhatóságát.

A közúti alkalmazásokkal ellentétben a mezőgazdasági és az építőipari alkalmazások jellemzően csak a műholdas koordinátákra hagyatkozhatnak, és az esetleges akadályokat önállóan kell felismerniük és kikerülniük. Igaz, a munkavégzés területét mi magunk jelölhetjük ki, vagy felvezethetünk például öntözőcsatornát, facsoportot vagy elektromos légvezetéket. Az autonóm gépeknél kulcskérdés a terep, a domborzat, hiszen az a munka megtervezésénél vagy akadályok kikerülésénél nem hajthat végre olyan manővereket, amelyek például veszélyeztetnék a gép stabilitását, borulást eredményezve.

autonóm gép

Az autonóm gépeknél kulcskérdés a terep s a domborzat – fotó: www.danfoss.com

A mezőgazdasági gépeknél fontos tényező az „együtt dolgozás, együtt haladás" például egy betakarítógép és egy szállítóeszköz esetében. Ugyanígy lényeges például egy farázó, terményszüretelő önjáró gép együttmozgása más szállítóeszközökkel vagy akár élő munkaerő közvetlen közelében.


A Danfoss PLUS+1 Autonomy szoftverplatformot úgy tervezték, hogy segítse az OEM-gyártókat az autonóm és félautonóm munkagépek, berendezések fejlesztésében. Az autonóm gépek navigációjához szükséges összes algoritmus funkcióblokkok formájában van telepítve a szoftverbe; a felhasználók a megfelelő funkcióblokkok kiválasztásával hozzák létre autonóm járműrendszereiket. Ez megkönnyíti a fejlesztést azon OEM-gyártók számára, akiknél esetleg nincs meg a szükséges szakértelem az ilyen rendszerek tervezéséhez.
Az autonóm gépek tervezésének megkönnyítésével a teljes fejlesztési idő csökkenthető, és a termékek gyorsabban piacra kerülhetnek.

Az autonóm gépek fejlesztési aránya tovább növekszik az off-road szegmensben, mert segíthet leküzdeni sok más iparághoz hasonlóan a munkaerőhiányt. Ugyanakkor az iparágba belépő, nem kellően szakképzett vagy gyakorlott munkaerő hiánya miatt a gépeket is könnyebben használhatóvá s egyben még biztonságosabbá kell tenni, ami az automatizált rendszerek integrálásával lehetséges. Ezek a rendszerek segíthetnek abban is, hogy a munkát biztonságosabban és termelékenyebben végezzük, mert minimalizálják vagy teljesen kizárják az emberi hibák lehetőségét.

Az autonóm munkagépek egyre kifinomultabbá válnak. Ahogy haladunk a 4., sőt az 5. szintű önvezetés felé, a nagy pontosságú navigáció és a látótávolságon túli távvezérlés alapvető követelmény lesz.

Az autonóm üzemmódot fokozó technológia

Az új iparági partnerek minden egyes technológiája, amely a Danfoss PLUS+1 Autonomy szoftverébe integrálódik, segít tovább növelni az autonóm járművek azon képességét, hogy biztonságosan navigáljanak a különböző alkalmazási, illetve munkakörnyezetekben.

A Swift Navigation a Skylark precíz helymeghatározási szolgáltatását nyújtja majd, amely egy nagy kiterjedésű, felhőalapú GNSS (globális navigációs műholdrendszer) korrekciós szolgáltatás. A Danfoss szoftverével való integrációja tizedméteres pontosságot tesz lehetővé a felhőből a PLUS+1 Autonomy számára. A vállalat szerint ez kiküszöböli a további földi infrastruktúra szükségességét, megkönnyítve a végfelhasználók számára a bevezetést, mivel

a Danfoss szoftverével felszerelt autonóm gépet azonnal használhatják, anélkül hogy ehhez további eszközöket kellene telepíteniük.

A Skylark segítségével pontosabb információk állnak rendelkezésre a gép helyéről. A Danfoss szerint a technológia előnyös az építőiparban, a mezőgazdaságban és más, nagy pontosságú GNSS-képességeket igénylő alkalmazásokban. Számos piacon, többek között az Egyesült Államokban, Európában, Japánban, Koreában és Ausztráliában biztosít lefedettséget, ami a Danfoss számos globális ügyfelének is előnyére válik.

A pontos gépvezérlés és az autonómia nagymértékben a precíz pozicionálástól függ. A Skylark kivételes megbízhatóságának és kiterjedt lefedettségének köszönhetően ideális az ilyen jellegű alkalmazásokhoz.

A Bonsai Robotics kameraalapú vizuális rendszereket fejleszt olyan környezetben való használatra, ahol a nagy por, törmelék és rezgés megnehezítheti a képi érzékelést, valamint olyan területeken, ahol nincs GPS-jel.

A hagyományos helymeghatározó rendszerek helyett a kamerák használata pontosabb látást biztosít az autonóm járműveknek, így biztonságosan navigálhatnak a különböző környezetekben, beleértve a keskeny fák, szőlőtőkék vagy termények sorait is. E képesség elérése érdekében a Bonsai Robotics technológiája mesterséges intelligenciát (AI) és számítógépes látásmodelleket használ, hogy háromdimenziós térképeket – és így a környezet minél pontosabb ábrázolását – hozzon létre, amelyek alapján az autonóm gépek mozoghatnak.

A PLUS+1 drive-by-wire rendszerek szépsége abban rejlik, hogy egy autonóm érzékelőrendszer a CAN-Bus üzeneteken keresztül ugyanúgy képes vezetni a PLUS+1-gyel felszerelt járműveket, mint ahogyan azt az ember vezetné, a megszokott módon.

A Danfoss a távműködtetési szolgáltatásokat fejlesztő HARD-LINE technológiáját is integrálja a PLUS+1 autonómia szoftverébe. A HARD-LINE technológiája lehetővé teszi a gépek interneten keresztüli felügyeletét és vezérlését, és kiegészíti a Danfoss rádióalapú távvezérlési technológiáját.

A távműködtetés (teleoperátori funkció) jól alkalmazható olyan munkakörnyezetben és területen, ahol a kezelők több autonóm gépet irányíthatnak és felügyelhetnek távolról, ami gyakori a bányaiparban, ahol az autonóm üzemmód már évek óta jelen van.

A HARD-LINE-technológia lehetővé teszi a kezelők számára, hogy szükség esetén biztonságos távolságból navigálják az autonóm gépeket az akadályok körül. Ha egy gép egy ismeretlen akadály miatt megáll, a kezelő bejelentkezhet a HARD-LINE rendszerbe, kikerüli az akadályt, majd folytathatja az autonóm működést anélkül, hogy a gép közelében kellene lenni. Ez akár a mezőgazdasági eszközökre is átültethető. Távoli vagy szélsőséges munkakörülmények esetén a teleoperátori lehetőség biztosítja a gépkezelők biztonságát, miközben a termelékenység is megmarad.

Forrás: www.powermotiontech.com