Jönnek a csűrostromlók
A Barnstorm Agtech egy robotokat fejlesztő, rajgazdálkodást kutató startup vállalkozás, amely nyílt platformot biztosít a farmtechnológiák precíz és hatékony telepítéséhez. A céget 2020 januárjában alapította Parker Wells, egy negyedik generációs farmer a kanadai Saskatchewanban, aki egy 6000 hektáros farmon gazdálkodik, és Mitchell London, aki korábban több agrárcéget alapított már, és befektetésekkel is foglalkozik.
A Barnstorm Agtech cég a tervek szerint jövőre Kanadában teszteli „Barnstormers" rajrobotikai platformját, a kereskedelmi forgalomba hozatalt 2024-re tervezik. A vállalat hamarosan belevág majd a Farming as a Service (FaaS) szolgáltatásba is Kanadában és az Egyesült Államok északi részén. A cég 10 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik ezekben a régiókban, ami évente 54 millió kanadai dollárt, azaz, mintegy 15 milliárd forintnyi összeget hoz a Barnstormnak. A technológiai vezérigazgató és társalapító Mitchell Londont idézve:
“Ezekkel az autonóm és önkormányzó munkagépekkel valójában nincs már szükségünk az eddigi gigantikus gépekre.”
Nagy az érdeklődés a gabonatermelő gazdaságok részéről
Nagy az érdeklődés a tengerentúli gabonatermelők részéről, hiszen Kanada és az USA gazdaságában óriási munkaerőhiány várható a következő években. „A kanadai gazdálkodók gyakran versenyeznek az olajvállalatokkal a kétkezi munkaerőért, és általában véve a munkaerő-állomány folyamatosan csökken, ami minden fejlett országra jellemző. A Barnstorm úgy véli, hogy megoldást kínálhat erre a munkaerő-problémára a rajrobotikai platformjával. A Barnstormer technológiával az olyan alapvető mezőgazdasági műveleteket mint a talajművelés, a permetezés és a trágyaszórás gyorsabban, alacsonyabb költséggel és „egyetlen meghibásodási pont" kockázata nélkül lehet végrehajtani. Ezzel a megközelítéssel a vállalat célja a környezeti hatások csökkentése, a hozamok növelése és a leállási kockázatok mérséklése.
A kis autonóm gépek, vagyis közkeletű elnevezéssel a rajok, ugyanazokat a műveleteket tudják elvégezni, mint a nagyobb gépek, de sokkal gyorsabbak, olcsóbbak és könnyebben javíthatóak
– hangsúlyozta London.
A kis autonóm gépek, ugyanazokat a műveleteket tudják elvégezni, mint a nagyobb gépek, de sokkal gyorsabbak, olcsóbbak és könnyebben javíthatóak. Kép: Barnstorm Agtech
Visszatérés a kisebb méretű gépekhez
Az ötvenes években még szinte minden traktor kicsi volt – mutatott rá London, majd így folytatta: „Fokozatosan nőni kezdtek, mire a mai szörnyű nagy gépek lettek belőlük. Most, hogy a gépek már rendelkeznek autonómiával és az önkormányzás képességével, valójában nincs is szükség az eddigi gigantikus gépekre, melyeknek olyan problémáik adódhatnak, mint a talaj összetömörítése és a kisebb üzemanyag-hatékonyság. Úgy véljük, hogy a trend újra a kisebb méretű gépek irányába fordul majd.”
Akár egyetlen ember is képes lesz egy egész Barnstormer-rajt kezelni. „Továbbra is lesz valaki, aki odamegy, és elmozdítja az akadályokat, ha valamilyen probléma lépne fel. Az egyszerűbb problémák azonban távolról is megoldhatóak lesznek. Az irányítók akkor is tudják majd a tabletjüket, vagy számítógépeiket használni, ha az internet nem működik, mert a bázisállomás Wi-Fi-vel is fel van szerelve.”
Akár egyetlen ember is képes lesz egy egész Barnstormer-rajt kezelni. Kép: Barnstorm Agtech
45 lóerős dízel hibrid hajtáslánc
A Barnstormerek 45 lóerős dízel hibrid hajtáslánccal rendelkeznek. A járművek elektromos üzemmódban is működhetnek, ha egy bizonyos feladat elvégzéséhez ez szükséges. London szerint a Teslához hasonló fejlesztés a mezőgazdaságban ebben az évtizedben még irreális az akkumulátorköltségek és a vidéki villamosítási infrastruktúra hiánya miatt.
Ha gabonatermelő gazdaságokban vagy nagyüzemi növénytermesztésben dolgozunk, az elektromos megoldások egyelőre nem kivitelezhetőek.
- vélekedett.
A Barnstormerek 45 lóerős dízel hibrid hajtáslánccal rendelkeznek. Kép: Barnstorm Agtech
Alacsony kockázat, súrlódásmentes együttműködések
A Barnstorm saját technológiájának magas kihasználtságára összpontosít, és azt a már említett bérelhető rendszerben (FaaS) kínálja heti 7/24 órában, azoknak a kereskedelmi méretű mezőgazdasági üzemeknek, melyek ugyanilyen időbeosztásban működnek. „Ha csak 50 százalékos kihasználtságot tudunk elérni a járművekkel, az gyakorlatilag már dupla megtérülést jelenthet a gazdáknak" – büszkélkedett London.
"A gazdálkodók nem fogják a teljes 6000 hektáros gazdaságot a mi technológiánkkal művelni, de 500 vagy 1000 hektáron kipróbálhatják."
"Gyakran nagyon szűkös idő áll rendelkezésre a szántóföldi műveletek elvégzéséhez, és mi tudunk segíteni ebben” - ígérte London. A gazdálkodók akár hektáronként, egy adott munkára is megrendelhetik a gépeket, melyeket a Barnstorm felügyel és biztosítja a szükséges szervizt, eszközöket, javításokat és munkaerőt.
A gazdálkodók nem fogják a teljes 6000 hektáros gazdaságot a mi technológiánkkal művelni, de 500 vagy 1000 hektáron kipróbálhatják. Kép: Barnstorm Agtech
A lehető legtöbb partnert keresik
„Szakterületünk főként a mezőgazdaság, az eszközeink kellően sokoldalúan alkalmazhatóak a palántákhoz, a soros kultúrákhoz, a gyümölcsösökhöz és a szőlőültetvényekhez is” – mondta London.
„A precíziós agtech-et alkalmazó cégeknek – legyen szó lézeres gyomlálóról vagy talajmintavevőről – nem kell feltalálniuk a precíziós mobil platformot.
A technológia nyitott API-val rendelkezik, hogy a lehető legtöbb partnert csatlakozásra ösztönözze. A biztonság is fontos, ezért a Barnstormer rendelkezik önkikapcsolási lehetőségekkel, és harmadik felek ilyen megoldásai is könnyen integrálhatók. Az idei terveik között szerepel az automatizált rajművelési tevékenység bemutatása, a műtrágyaszórás és a permetezés mellett.
A Rite Way már tervezett és gyártott is egy közel 15 méter hosszú tüskés boronát a robotokhoz. Kép: Barnstorm Agtech
A Rite Way már tervezett és gyártott is egy közel 15 méter hosszú tüskés boronát a robotokhoz. A harmadik félként bekapcsolódó gyártók eszközei fontosak, a Barnstormot ugyanis jelentősen megtámaszthatja a piacon egy jól használható ökoszisztéma – „nagyjából úgy, mint ahogy a Windows operációs rendszer segíti a rá fejlesztett alkalmazásokat” - fedte fel a fontos összefüggést London, aki így zárta mondandóját: „Más szolgáltatások is hozzáadhatók a rendszerhez, mint például a növényekről történő képalkotás, a vízellenőrzés, vagy a növényegészségügyi ellenőrzések.”
Nem lesz hackelhető
A Barnstormer nagy pontosságú útvonalkövetést használ RTK-val és önkalibrációval, és ez a technológia nyílt API-val rendelkezik, vagyis bárki fejleszthet rá saját eszközt, alkalmazást. A barnstormerek nagy hatótávolságú adatátvitellel is rendelkeznek, és képesek több mint 8 kilométeres távolságból is kommunikálni egymással. Az API több jármű vezérlésére is alkalmas, sőt, akár drónok integrációjára is. A cég egy lopásgátló rendszeren is dolgozik, és igyekeznek lehetetlenné teszi a hackelést.
Műszaki paraméterek és szállítás
A Barnstormer legalább 15 óra működésre lett tervezve, és a vállalat fejleszti robotjai újrarakodási és tankolási lehetőségeit is. London elmondta: „A járművek tudatában lesznek annak, hogy kifogy a rakományuk, vagy alacsony az üzemanyagszintjük, ilyenkor egyszerűen visszatérhetnek egy dokkolóállomásra. Vezérigazgatónk, Parker Wells meggyőződése szerint ennek rendkívül gyorsnak és zökkenőmentesnek kell lennie, majdnem olyan gyorsnak és simának mint egy F1-es boxkiállás."
A Barnstormer sokoldalúan kialakított, dinamikus geometriával állítható hasmagasságot és változtatható nyomtávot kínál. Maga a gép ezzel együtt kis méretű, és alkalmas a speciális igényű növényekhez is. Kompakt módban a Barnstormer 1,8 méter széles és alig több mint 3 méter hosszú. A hasmagasság 565 mm, a gép tengelyenként akár 600 mm szélességet és magasságot is átfoghat minden tengelyén, és a jövőbeli kiadások kibővítik majd ezt a képességet is. A magasság 1,09 méter, egyetlen gép súlya pedig körülbelül 2400 kilogramm lesz.
A robot első kerekei nulla centiméteres fordulási sugarú mechanikus konfigurációval rendelkeznek, ami rendkívüli rugalmasságot biztosít az irányváltásoknál, a Barnstormerek első kerekei 90 fokkal befelé fordulhatnak a helytakarékosság érdekében. Az útvonaltervezés során a Barnstorm általában szoftveresen 4 méterre korlátozza a fordulási sugarat, és miután a dízelmotorokat beépítettek majd a Barnstormerekbe, a lejtők sem jelenthetnek problémát a robotoknak.
A szállításról szólva a vállalat szerint tíz Barnstormer elfér egy 18 kerekű pótkocsin. A szállítási logisztikát olyan forgatókönyvek szerint modellezték, melyekben minden pótkocsit munkaeszközökkel is megraktak. A Barnstorm célja, hogy végül tizenkét komplett rendszert tudjon feltenni két pótkocsira. A pótkocsis kompakt szállítás jelentősen csökkenti az utazási állásidőt, és jelentősen kibővítheti a lefedettségi területet a gazdálkodók és a szolgáltatók számára - írta a Barnstorm vállalat.
Állami támogatás
A Barnstorm Agtech még 2022 januárjában kapott 350 000 dolláros támogatást a kanadai Saskatchewan tartomány kormányától, az autonóm, vezető nélküli traktorrajok fejlesztésére. A támogatást az Innovation Saskatchewan ítélte oda és ők is kezelik, támogatva a kutatást és tesztelést a saskatchewani és albertai broadacre farmokon. A finanszírozást Saskatchewan kormányának Agtech Növekedési Alapja biztosítja.
Ezt megelőzően 2021 folyamán a vállalat 1 millió kanadai dolláros magvető finanszírozást is begyűjtött egyéni befektetőktől és két prominens üzleti angyalokat tömörítő szindikátustól: a 99Tartanstól (a Carnegie Mellon Egyetem alumni befektetői) és a Reinforced Venturestől (az autonómiára, a robotikára és a mélytudományra összpontosító üzleti angyal-szindikátus).
2023-as kilátások a precíziós mezőgazdaságban
Idén várhatóan megnövekszik a precíziós agrárium szolgáltatási ökoszisztémájában az előfizetéses és ismétlődő költségekkel járó bevételi modellek aránya, miközben a gazdálkodók a nagyobb éves működési kiadások felé mozdulnak el, szemben a nagyobb mértékű egyszeri tőkekiadásokkal - írta a Futurefarming.
A gazdálkodók kezdik meglátni az összekapcsolt járművek értékét, és arra vágynak, hogy minden berendezésük csatlakozzon a felhőhöz.
Az autonóm megoldások piacra kerülésével a gazdálkodók meglátták az értéknövekedést az összekapcsolt járművekben – a karbantartástól a tervezésig – és ez a szabadság jobban érvényesülhet 2023-ban, több technológia érkezik majd a piacra az összekapcsolhatóság megoldására, ami szintén befolyásolja az autonómiát.
(Forrás: futurefarming)