Már nemcsak a személyautókhoz vagy kishaszonjárművekhez kínálnak újfajta, célirányosan fejlesztett gumiabroncsokat a gyártók, főleg a nagyobb tömeg, kedvező gördülési ellenállás és nagyobb motorfékhatás (visszatáplálás) miatt.

Elsőként már a BKT is ráérzett a felhasználói problematikára, hogy egy elektromos meghajtású mezőgazdasági gépnél is más igénybevételek jelentkeznek a gumiabroncsra nézve, ha az valamilyen elektromos meghajtással (is) rendelkezik, legyen az kizárólag akkumulátoros, üzemanyagcellás vagy soros hibrid.

abroncs

abroncs

A BKT AGRIMAXFACTOR abroncscsaládja immáron elektromos traktorokhoz is – fotók: www.bkt-tires.com

Egy merőben más alkalmazás

A traktorok és egyéb mezőgazdasági vagy erdészeti gépek vagy rakodógépek esetében nemcsak az alkalmazás, de annak jellemzői is merőben mások, mint egy megszokott közúti használat esetében. Nemcsak az alacsony sebesség miatt – többnyire legfeljebb 40 km/óra közúton –, hanem a folyamatos nagy teljesítmény és vonóerő tekintetében a szántóföldön néhány kilométeres sebességgel, ami nem ritkán inkább méter/percben mérhető igen lassú menetben.

Ugyanakkor kell a nagy tapadás (vonóerő-kifejtés) és a nagy felfekvőfelület a lehető legkisebb talajtaposás érdekében, akár abroncsnyomás-szabályozással kiegészítve! Visszatáplálásról nemigen beszélhetünk, esetleg vonulás vagy terményszállítás során, rövid közúti menetben, de ennek mértéke alighanem elhanyagolható, bár ilyen jellegű tesztet még valószínűleg senki sem végzett.


Az erdészeti gépek csak terepen mozognak, a munkaterületekre kizárólag szállítják őket, hacsak nem tudnak erdészeti utakon eljutni a kitermelés helyszínére. Itt szintén a lassú menet, nagy vonóerő, a tuskók okozta abroncssérülés a leginkább jellemző, s akkor még nem említettük a hó-, tereplánc vagy lánctalp használatát. (Már tesztelik az első dízel-hibrid forwardert is, amelyről szintén beszámoltunk.)

A rakodógépeknél – legyen az mezőgazdasági vagy építőipari – a nagy induló nyomaték, erőteljes lassítás és megállás, folyamatos irányváltások, szűk fordulók jellemzik a működést, legfeljebb 20 km/óra sebességgel. Nem beszélve arról, ha csúszókormányzású, gumikerekes gépről van szó.

Úton a fenntarthatóság felé – E-READY

Igaz, az elektromos meghajtás még egyelőre a kisebb traktorok, rakodógépek terén van jelen a mezőgazdaságban, ugyanakkor az agrárrobotok és drónok terén szinte kizárólagos megoldás.

Az elektromos mobilitásra való átállás rohamosan terjed, nemcsak a közúti, de az off-road szegmensben és a nehézkategóriás logisztika terén is. Ezért a BKT mostantól célirányosan fejlesztett gumiabroncsokat is kínál; ezeket az „E-READY" logóról ismerhetjük fel.

A premier a párizsi SIMA kiállításon volt, ahol először az AGRIMAXFACTOR termékcsaládnál, a BKT teljesen új, traktorokhoz tervezett 70-es sorozatú gumiabroncsán láthattuk ezt a jelzést, de hamarosan a kategória minden termékére kiterjesztik.

Az E-READY specifikációs áttörést jelent az elektromos üzemű gépek és a fenntarthatóság terén.

A személyautók és kishaszonjárművek világából már vannak információink a különbségekről.

Mi a helyzet a mezőgazdasági traktorok esetében?

A kísérletek és a terepes tesztek azt mutatták, hogy egy elektromos traktor vagy munkagép esetében a tervezőknek szintén figyelembe kell venniük az elektromos meghajtás jellemzőit, mint például a tömeg, a hajtáslánc-felépítés, a hatótávolság és a zaj.

Az akkumulátorok akár 30%-os többletsúlyt is jelenthetnek, ami jelentősen befolyásolja a gumiabroncsok igénybevételét. Ugyanígy érvényesülnek az induláskor azonnal rendelkezésre álló maximális forgatónyomaték és maximális teljesítmény hatásai, amelyek szántóföldi munkáknál szinte egész nap, hosszú órákon át fennállnak. Másrészt a terhelésváltások itt is gyorsabbak és intenzívebbek lehetnek, mint egy dízel- vagy gázüzemű gépnél, s ez kihat a gumiabroncsok kopására is.

Az elektromos gépkocsiknál az abroncsok gördülési ellenállása kulcsszerepet játszik a hatótáv javára, ugyanakkor nedves útfelületen is biztonságos úttartást, kikerülést és vészfékezést kell nyújtaniuk.

A traktornál a komfortos futás, alacsony zajszint és rezonancia szintén fontos tényező aszfalton (ami a legkevesebb üzemórában), ellenben változatos talajviszonyok közepette és sárban is vagy télen hóban-fagyban egyaránt kiváló vonóerőt, kapaszkodóképességet kell nyújtaniuk, ami teljesen ellentétes a közúti villanyautós szemlélettel.

abroncs

A közúti alkalmazással ellentétben javarészt merőben más szempontoknak kell érvényesülnie a hatékony munkavégzés érdekében – fotók: www.bkt-tires.com

Fejlesztési szempontok

Tömegek és méretek

Mint említettük, az elektromos munkagépek gumiabroncsainak teljes élettartamuk alatt akár 20-30%-kal nagyobb tömeget kell hordozniuk az akkumulátorok miatt. Ez robusztusabb abroncsszerkezetet igényel, a megerősített övektől, szövetváztól és oldalfaltól kezdve a speciális oldalfal- és peremkialakításig.

Elektromos motorok

A maximális indítónyomaték és dinamikusabb gyorsulás miatt feltétlenül felül kell vizsgálni a gumiabroncs peremszerkezetét, hogy jobb tapadást biztosítson a felnin, különösen gyorsításkor. A futófelületet is optimalizálni kell mind a kialakítás, mind a keverék tekintetében. Az elektromos meghajtású járművekben lényegesen nagyobb a gumiabroncsok kopása, mint a belső égésű motorral hajtott járművekben, ezért az optimális élettartam biztosítása érdekében más kialakításra van szükség.

Autonómia

Ha az elektromos járműre szerelt gumiabroncsok nem megfelelőek, jelentős energiaveszteséget okozhatnak, a gördülési ellenállás akár 20 százalékkal is hozzájárulhat a jármű energiafogyasztásához. Ahhoz, hogy az elektromos járművek gumiabroncsainak gördülési ellenállása ne menjen más teljesítményjellemzők rovására, a futófelület keverékét és mintázatát, valamint az oldalfalszerkezetet is hozzá kell igazítani. Az elektromos járművek számára tehát az a gumiabroncs lesz, lenne a legmegfelelőbb, amelyik nem befolyásolja az elektromos jármű hatótávolságát. Ez utóbbi érvet – mint már utaltunk rá – egy mezőgazdasági traktorra vagy más önjáró (munka)gépekre nem lehet érvényesíteni az állandó lassú menet és a folyamatos, szinte maximális teljesítményigény miatt.

Zaj

A zajszintet is maximálisan figyelembe veszik a gumiabroncsgyártók az elektromos járművek esetében, amelyek gumiabroncsainak különböző futófelületi mintázattal és keverék-összetételekkel kell rendelkezniük mind a természetes, mind a szintetikus abroncsok esetében. A méret is jelentősen hozzájárul egy gumiabroncs csendességéhez.

A BKT kutatócsapatának köszönhetően a tesztelés és prototípusgyártás révén a legjobb megoldásokat dolgozták ki az elektromos gépek piacára. A BKT első E-READY abroncsa az AGRIMAXFACTOR termékcsaládban jelent meg először. Ez egy teljesen új gyártmány, amely szállítási és talajművelési feladatokra egyaránt alkalmas, jellegzetes és innovatív tulajdonságokkal. Nagy teljesítményű jellemzői közé tartozik a technikailag továbbfejlesztett futófelületi mintázat a jobb iránytartás és az útfelülettel való simább érintkezés érdekében.

A BKT most kezd jelentős befektetésekbe, fejlesztésekbe az e-mobilitás-szempontú gumiabroncsok területén. Bár a célok iránya eltolódhat, az innováció és a széles választék továbbra is a BKT legfontosabb jellemzői maradnak.

Forrás: www.bkt-tires.com