Aki keres, talál
Közismert közmondás, azonban néha az egyszerű alkatrészek utáni kutakodás vagy az online meghirdetett, de személyesen átvett alkatrészbeszerzés közben még bukkannak fel igazi ritkaságok, amelyekről az aktuális tulajdonos gyakran nem is tudja, milyen „értéket" őrizget. Nem hirdeti meg, mert nem zavarja, hiszen évtizedek óta ott van a garázsban, fészerben, nincs útjában, értéktelen, sok mázsa ócskavasnak is vélik, és talán ezért nem is hirdetik meg, hisz' alig kapnának érte pár dollárt. Pedig ez gyakran nem igaz!
Caterpillar márkájú lánctalpas – forrás: Youtube
Matt Veerkamp 14 évvel ezelőtt alkatrészkeresés közben találta meg a valaha gyártott első Caterpillar márkájú lánctalpas traktort, amely egy 1926-os Caterpillar Twenty volt. Azonban mire végzett, a teljes helyreállítása után ismét nagy meglepetés érte: 2015-ben rátalált a címben említett Caterpillar Expo Fifteenre, egy 1929-ben készült, a második legrégebbi lánctalpas CAT traktorra, amely sajnos elég rossz állapotban volt.
"Mindig a Craigslisten vagyok" – mondja Veerkamp, aki a Doug Veerkamp General Engineering családi vállalkozást vezeti édesapjával, a cég névadójával. Matt mindig keres valamit, és keresi az üzleti lehetőséget is. Ezért gyakran talál olyan berendezéseket, amelyeket megvásárolhat és a családi építőipari vállalat Placerville-ben, Kaliforniában található műhelyében felújíthat. Veerkampék már több mint 150 darab régi gépezettel rendelkeznek, amelyek közül néhányat kiállítottak az Illinois állambeli Peoriában található Caterpillar Látogatóközpontban, és bejárták a világot kiállítások céljából.
Egy nap a Craigslistet böngészve egy rozsdás, régi CAT lánctalpas traktorra bukkant, amely szokatlannak tűnt. "Volt rajta néhány furcsa kinézetű alkatrész, ami nem igazán oda illőnek tűnt" – emlékszik vissza. A lánckerekek és a hátsó vonóhorog másképp néztek ki, mint az 1920-as évek végi tipikus Cat gépeken. A hűtő oldaláról pedig hiányzott a típusszám. "Ez így szinte semmit sem mondott."
Az eladó mindössze 45 percre volt, így Veerkamp némi kutatás után elment, hogy megnézze a gépet, de amikor meglátta a sorozatszámot, tudta, hogy valami különlegesség.
Az "EXP-00-V" sorozatszám hasonló volt ahhoz az 1926-os Caterpillar Twentyhez, amelyre korábban rátalált, és amelynek a sorozatszáma "EXP 0000-L" volt. A Twenty egy kiállítási darab volt, amelyet a vállalat az első modelljének promóciójaként vásárokra és más rendezvényekre vitt országszerte. Veerkamp szerint ez volt az első Caterpillar márkájú traktor kísérleti gépe is, hasonlóan ahhoz, amit a gyártók ma prototípus- vagy koncepciógépeknek neveznek. A látottakból ítélve az EXP sorozatszámú volt az első kísérleti jelleggel készült példány.
A felújítás
Az 1929-es Caterpillar Expo Fifteen, amelyet Veerkamp azon a napon 2014-ben megnézett, csupa rozsda volt, a tengelye el volt törve, a motor komolyan megrongálódott. "Teljesen újjá kellett építeni alulról felfelé" – tette hozzá Veerkamp.
Az eladó egyszerűen csak egy antik Catet akart, amivel a fiát is elvihette volna kocsikázni. A tizenötös a nagyapjáé volt. Nem volt érdeke, hogy elvégezze az ehhez szükséges átfogó restaurálást, de azt is tudta, hogy a traktor különleges. Veerkamp egy működő Caterpillar Twenty-Two elcserélésével és némi készpénz felajánlásával tudott üzletet kötni.
Később meg is győződött róla, hogy ez a Caterpillar Fifteen tényleg egy kiállítási darab volt, sőt ez az egyetlen létező példány.
Amikor hazavitte a tizenötöst a műhelybe, felfedezett rajta még néhány egyedi dolgot: az alkatrészek közül a tengelyek és a fogaskerekek a Caterpillar Tízes modelljéből származtak.
"Mivel a Caterpillar Ten volt a Cat Fifteen elődmodellje, azt hiszem, amikor ezt gyártották, megpróbáltak sok jó, már bevált alkatrészt átvenni, de ez nem tűnt egyszerűnek, mert a szériamodell Cat Fifteen sok mindenben más volt, mint ez a „nullszériás" modell" – mondta.
A Caterpillar 1929-ben kezdte el gyártani a Tizenötöst, ez volt a vállalat harmadik modellje, amelyet a Húszas 1926-ban és a Tízes 1928-ban előzött meg.
Veerkamp megállapította, hogy a nála lévő gépprototípus vagy -koncepció Fifteen. "Ez a Cat 10 nagyobb változata volt, amely előző évben jelent meg. Szerintem ezt kipróbálták, megállapították, mi működött és mi az, ami nem, majd csak utána készítettek egy sorozatgyártású modellt".
A Cat körülbelül 7500 darab Fifteent gyártott. Elsősorban mezőgazdasági, fakitermelési és építőipari célokra használták őket. 15 lóerős, 4 hengeres benzinmotorral működnek, és a hűtő elülső részén lévő kurblival indítják őket. A gyártást 1931-ben szüntették be.
Veerkamp restaurálta az Expo Fifteent, hogy úgy nézzen ki, mint 1929-ben. Ehhez néhány törött prototípus-alkatrész újragyártására volt szükség, de más Fifteen modellek is vannak, így azok alkatrészeit szintén fel tudták használni.
A szín volt a másik dolog, amit meg kellett változtatni. Korábban Caterpillar-sárgára festették, de a vállalat expómodelljeit fehérre festették. A gyári sorozatgyártású Fifteenek szürke színűek voltak, piros díszítéssel.
Veerkamp mindig részletes kutatásokat végez, hogy a korhű pontosságot biztosítsa az öreg gépek restaurálásakor.
"Órákat töltök azzal, hogy fekete-fehér fényképeket kutatok, és a Caterpillar vállalati archívumába jutok el, csak hogy megbizonyosodjak arról, hogy a nálunk lévő darabok helyesen vannak restaurálva, korhűen néznek ki, és megfelelően működnek" – mondja.
Hat hónapba telt a Tizenötös helyreállítása, és Veerkamp szerint ma már úgy fut, mintha új lenne. Még a gyerekek is tudják kezelni. Veerkamp gumis felületű lánctalpakat tett rá, így jótékonysági sétakocsikázásra és helyi felvonulásokoon, fesztiválokon is használható. "Több százan és százan és százan jönnek el, hogy meglovagolják ezt a járművet" – mondja.
|
Megjegyzés
A cikk kapcsán meg kell említeni, hogy a Benjamin Holt által alapított traktorgyár 1904-től kísérletezett lánctalpas traktorokkal, és 1908-tól megkezdte a szériagyártását több különböző típussal. Ez a Holt traktorgyár olvad össze 1925-ben a Caterpillarral, így kerültek a gyártmánykínálatba a lánctalpasok. Biztos feltűnt, hogy a típusszámok írott formában szerepeltek az említett gépeken, amely kb. 1935-ig teljesen megszokott volt. A mai típusszámokkal teljesen hasonló jelölések ekkor kerültek bevezetésre az írott formátum helyett. /A szerző/
Forrás: www.equipmentworld.com
Indexképek: Youtube