AXIÁL Kft. sajtóközleménye szerint a legfontosabb innovációk a XERION 12-es sorozatban:

  • Bevált koncepció a nagy teherbírású, csavarozott alvázzal és a két kormányzott híddal, a maximális stabilitás és a pontos kormányzás érdekében, a fülke vagy a munkagép oldalirányú elmozdulása nélkül.
  • TERRA TRAC járószerkezet négy darab háromszög kivitelű gumihevederrel, illetve TRAC kivitel ikerkerekekkel.
  • Hatékony és nyomatékos Mercedes-Benz hathengeres erőforrás, 15.6 literes hengerűrtartalommal és 585 vagy 653 lóerős maximális teljesítménnyel.
  • Akár 3100 Nm nyomaték.
  • Alacsony motorfordulat megoldás 2.0: maximális teljesítmény 1600-as percenkénti fordulatnál, maximális nyomaték már 1300-as percenkénti fordulatnál, alapjárat 650-es percenkénti fordulatnál.
  • Akár 10%-kal kisebb fogyasztás, a teljesítménykategória más traktorkoncepcióival összehasonlítva.
  • 1400 literes középen elhelyezett üzemanyagtank: a töltöttség szintje nem befolyásolja a tengelyterhelés eloszlását.
  • CMATIC fokozatmentes hajtómű a maximális kezelői kényelemért és tartósságért, TRAC kivitelek 50 km/h maximális sebességgel, TERRA TRAC kivitelek 40 km/h maximális sebességgel, 1400-as percenkénti motorfordulatnál, melyek egyedülálló értékek ebben a kategóriában.
  • Hidraulikarendszer akár 3 darab Load-Sensing szivattyúval, a teljes kapacitás akár 537 liter percenként.
  • Akár 140 literes percenkénti teljesítmény a priorizált hidraulika-köröknek.
  • TERRA TRAC: új TERRA TRAC 400 háromszög alakú gumihevederes járószerkezet a CLAAS Industrietechnik fejlesztésében, függetlenül megvezetett középső görgő-párokkal és a járószerkezet-kocsi és a gumihevederes szerkezet főváza közé beépített nagyméretű gumiütközőkkel.
  • XERION 12 TRAC: ikerkerekek akár 800/70 R42 méretben a legnagyobb felfekvő-felületért a kerekes traktorok közt.
  • A legnagyobb fülke a prémium traktorok szegmensében.
  • Négy ponton rugózott fülke a kényelem új szintjéért az XXL méterű prémium traktorokban.
  • Páratlan körkörös kilátás a teljesen a vázba integrált kipufogórendszernek és kipufogógáz-utánkezelő rendszernek, valamint a keskeny kormányoszlopnak és A-oszlopnak köszönhetően.
  • A vezetőülés 40 fokban forgatható jobbra, 10 fokban balra.
  • DYNAMIC STEERING: felezett kormányfordulatok, kisebb kormányzási erő
  • CEMOS a traktorok számára, a CEBIS terminálba integrálva.
  • Precíziós gazdálkodásra kész: CEMIS 1200, GPS PILOT, ISOBUS, TASK CONTROLLER és még további funkciók.

A XERION 12-es sorozat érkezésével hatalmas, speciális traktorokkal bővül a CLAAS kínálata, a legnagyobb teljesítménykategóriában. A két új típus a XERION 4200-5000 modellcsalád fölött helyezkedik el, nagy hatékonyságú, 2.0-ás alacsony motorfordulat megoldással, CEMOS kezelőtámogató rendszerrel, akár percenként 537 literes hidraulika-teljesítménnyel, illetve tágas, négy ponton rugózott fülkével. Emellett a TERRA TRAC kivitelű modellek új fejlesztésű, csillapított gumihevederes hajtásrendszerrel érkeznek a CLAAS Industrietechnik jóvoltából. Így minden téren erősebb géptípusok érkeznek: nagyobb jövedelmezőség, több vonóerő, megnövelt kényelem és fejlettebb kezelőtámogató rendszerek – írja közleményében az AXIÁL Kft.

A XERION 12-es sorozat érkezésével hatalmas, speciális traktorokkal bővül a CLAAS kínálata, a legnagyobb teljesítménykategóriában

A XERION 12-es sorozat érkezésével hatalmas, speciális traktorokkal bővül a CLAAS kínálata, a legnagyobb teljesítménykategóriában – Fotó: CLAAS

Az igazi erő több a teljesítménynél: célpiacok Európában és a tengeren túl

Hozzáteszik, hogy a XERION gépcsalád immár 25 éve szolgáltat alapot az újszerű alkalmazási területekhez, miközben töretlenül hódítja meg a piacokat különböző régiókban. A 12.590 és 12.650 típusjelöléssel érkező új és erőteljes modellek fejlesztése során kifejezetten hatékony specialisták létrehozására törekedtek, a legtöbb vonóerőt igénylő és nagy munkaszélességű talajmunkagépekhez, vetőgépekhez, illetve nagykapacitású átrakókocsik mozgatásához. Észak-Amerika, Közép-Európa és Dél-Amerika mellett a kulcspiacok közé tartoznak olyan országok is, mint például Ausztrália. Összesen négy fő fejlesztési célt határoztak meg az új XERION számára, az ügyfelekkel folytatott széles körű, előzetes egyeztetések során:

  • Nagyobb jövedelmezőség, alacsony üzemanyag-fogyasztáson, alacsony karbantartási és kopási költségeken és magas másodpiaci értéken keresztül.
  • Kiváló vonóerő, jelentős forgatónyomatékon, nagy felfekvő-felületen, minden körülmények közt 50:50 arányú, optimális súlyelosztáson és lenyűgöző hidraulika-teljesítményen keresztül.
  • Magas szintű kényelem, a tágas és négy ponton rugózott fülkének, valamint a zavartalan körkörös kilátásnak, a TERRA TRAC csillapított gumihevederes hajtásszerkezetnek, illetve a kényelmes kormányzásnak köszönhetően
  • Fejlett kezelőtámogató rendszerek, a CEBIS, CMOTION, CEMOS és GPS PILOT CEMIS 1200 felszereltségeknek köszönhetően.

A sikeres alapkoncepció lényege, hogy a csavarozott, nagy teherbírású alvázra két kormányzott híd kerül. Ezt a megoldást a nagyobb teljesítményhez és géptömeghez, illetve a szélesebb gumihevederekhez igazítva veszik át az új típusok a XERION 4200, 4500 és 5000-es modellektől. Az új TERRA TRAC hajtásrendszer háromszög alakú gumihevederei, illetve az ikerkerekes kivitel 800/70 R42 méretű abroncsai kíméletesen, de mégis hatékonyan közvetítik az erőt a talajra, miközben a gépkezelő kiváló körkörös rálátással rendelkezik területre, a nagyméretű, négy ponton rugózott fülkének köszönhetően. Az 2.0-ás alacsony motorfordulat megoldás kiváló összhangot teremt a nagy lökettérfogatú Mercedes-Benz erőforrás, valamint a tökéletesen vezérelt, fokozatmentes hajtómű között, kiegészítve a csúcsteljesítményű, alacsony motorfordulatú hidraulikarendszerrel, mely a legnagyobb hidraulika-teljesítményt kínálja a piacon. Az akár 653 lóerővel és 3100 Nm nyomatékkal gazdálkodó XERION 12-es sorozat jelenleg a legerősebb négykerékhajtású traktor, mely fokozatmentes hajtóművel rendelkezik. Az új típusok a CLAAS univerzális traktoraiból ismert CEMOS kezelőtámogató és folyamatoptimalizáló rendszerrel is rendelkeznek – emelik ki.

Nagy forgatónyomaték, remek üzemanyag-fogyasztás és könnyű karbantartás

Közölték, hogy ami a motortechnológiát illeti, ismét a Mercedes-Benzre esett a választás. A 15,6 liter hengerűrtartalmú, OM473LA típusú, hathengeres motorok ismerősek lehetnek a JAGUAR és LEXION modellekből, ahol szintén hatalmas nyomatékról, kiváló üzemanyag-fogyasztásról, valamint alacsony üzemeltetési költségekről tettek tanúbizonyságot. A XERION 12.590-es típusban az erőforrás 585 lóerőt ad le 1600-as percenkénti motorfordulat mellett, míg ugyanez az adat a XERION 12.650 esetében 653 lóerőt jelent. A turbófeltöltő után elhelyezett további energia-visszanyerő turbina (Turbo compound) rendkívüli teljesítményleadást biztosít, a wastegate turbófeltöltővel alacsony fordulatszám mellett is, valamint teljes- vagy részterhelések során is garantált a maximális hatékonyság. A maximális forgatónyomaték (melynek értéke tekintélyes 3100 Nm a XERION 12.650 esetében) már 1300-as percenkénti motorfordulattól is elérhető. Az alapjárati fordulatszám mindössze 650 fordulat percenként.

Az új gumihevederes járószerkezetet a XERION 12-es sorozat számára, azzal a céllal, hogy megfeleljenek az ügyfelek legszigorúbb elvárásainak a teljesítményleadás, a talajvédelem és a kényelem terén

Az új gumihevederes járószerkezetet a XERION 12-es sorozat számára, azzal a céllal, hogy megfeleljenek az ügyfelek legszigorúbb elvárásainak a teljesítményleadás, a talajvédelem és a kényelem terén – Fotó: CLAAS

A hűtőegységek a motorhoz, a váltóhoz, a hidraulikához és a hidakhoz egészen nagy méretűek a hatékonyság érdekében, de egyúttal könnyen hozzáférhető helyre kerültek a gondtalan karbantartáshoz. A hűtőfelületek egyetlen gombnyomással megtisztíthatók, a hidraulikusan visszaforgatható ventilátornak köszönhetően. A XERION 12-es sorozat üzemanyagtankja 1400 literes, míg az AdBlue tartály 90 liter kapacitású. Az üzemanyagtartály központi elhelyezése egyúttal azt is biztosítja, hogy a gázolaj fogyása során az erőgép súlyelosztása nem változik – hangsúlyozták.

Az erőforrások karbantartás terén is jeleskednek, többek között a karbantartásmentes STAGE V kipufogógáz-utánkezelő rendszernek vagy az 1000 órás olajcsere intervallumnak köszönhetően – írták.


Fokozatmentes összkerékhajtás, akár 650 lóerőig

Kitértek arra is, hogy valamennyi CLAAS nagytraktorhoz hasonlóan, a XERION 12-as sorozat is a CMATIC fokozatmentes hajtómű legújabb verziójával érkezik, mely kiemelkedik egyszerű karbantartásával, tartósságával, illetve amely tökéletesen illeszkedik a motor optimális nyomaték- és üzemanyag-fogyasztási jellemzőihez. A hajtóművek a XERION típusokban 2003 óta bizonyítják kivételesen hosszú élettartamukat, megbízhatóságukat és robosztus felépítésüket, a legnehezebb szituációkban is. Emellett a hajtómű kíméletes indulási és lassítási nyomatéka, illetve az teljesítmény-elosztás elvén alapuló kialakítása megóvja a munkahelyzetben lévő munkagépeket a vázakra és függesztőpontokra eső csúcsterhelésektől fokozatváltáskor vagy indulás és megállás során. Ettől függetlenül a XERION típusokon a motor teljes nyomatéka rendelkezésre áll, már akár 0,05 km/h sebességtől is. A négy automatikusan kapcsolt fokozatnak köszönhetőden a hajtómű nagy hatékonysággal (mechanikus hajtáshányaddal) dolgozik, miközben folyamatos a teljesítmény átadása mindkét hídon. A Multipass-hatással és az akár terhelés alatti 50:50 arányú súlyelosztással kombinálva a vonóerő kétséget kizáróan átvihető a talajra, miközben maximális talajvédelem érhető el, kormányszögtől függetlenül. Ez azt jelenti, hogy a teljes vonóerő még dombos terepen történő munkavégzéskor vagy akadályok megkerülésekor is mindig rendelkezésre áll.

A XERION 12 TERRA TRAC kivitelű modellek 40 km/h maximális sebességet érhetnek el, gazdaságos, 1400-as percenkénti motorfordulat mellett. A TRAC kerekes verziók maximális sebessége 50 km/h, ami egyedülálló ebben a géposztályban – összegezik.

CEMOS a fedélzeten: kiaknázott teljesítmény és megkímélt erőforrások

Az ARION és AXION/AXION TERRA TRAC típusú hagyományos felépítésű, CMATIC váltóval szerelt traktorokon bemutatkozó CEMOS, azaz a CLAAS öntanulásra képes, párbeszéden alapuló kezelőtámogató és optimalizáló rendszere mostantól a XERION típusokon is elérhető. A területteljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás terén elérhető két számjegyű hatékonyságnövelés az erőátvitel optimalizálásának, illetve a hajtás és a súlyozás jobb kezelésének köszönhetően érhető el (DLG Teszt Jelentés 7096). Ezen túlmenően a CEMOS a szántás beállításához is tartalmaz funkciókat, valamint rendelkezik a Terranimo® applikációval is. A művelési kondíciók betáplálása után az applikáció kiszámítja és megjeleníti a talajtömörödés becsült kockázatát összesen 3 talajrétegre, ezáltal segítve a gépkezelőt a talajkímélő beállítások finomhangolásában – írják.

Alacsony fordulaton is nagy hidraulika-teljesítmény, a legnehezebb alkalmazási területekhez

A 2.0-ás verziójú alacsony motorfordulat megoldás a XERION esetében magába foglalja a teljesítményhidraulikát és a hajtásláncot is. Akár három darab Load-Sensing kialakítású szivattyú biztosítja a külső fogyasztók számára a percenkénti 537 literes kapacitást, mindössze 1900-as percenkénti motorfordulat mellett. Ezt az egyedülálló képességet egyetlen piactárs típus sem tudja jelenleg felülmúlni. Ez a hatalmas teljesítmény még a legszélesebb, leginkább olajigényes pneumatikus vetőgépek üzemeltetését is lehetővé teszi, mindezt költséghatékony motorfordulatszám mellett. Az akár nyolc darab kettős működésű hidraulikakör folyamatosan biztosítja a hidraulikateljesítményt a talajmunkagépek, vetőgépek vagy precíziós pneumatikus vetőgépek számára, melyek közül a priorizált körök akár percenként 140 literes kapacitásra is képesek a legnagyobb fogyasztók számára – tették hozzá.

A közleményben kitértek arra is, hogy minden hidraulikakör átfolyási értékét nyomon lehet követni a CEBIS terminál felületén, grafikus formában. Ennek segítségével a többfogyasztós munkagépek használata során a gépkezelő a kijelzett értékeknek megfelelően adhat prioritást a hidraulika-köröknek.

Új TERRA TRAC 400 típusú járószerkezet és ikerkerekek akár 800/70 R42 méretben

A Paderborn melletti CLAAS Industrietechnik fejlesztette ki az új gumihevederes járószerkezetet a XERION 12-es sorozat számára, azzal a céllal, hogy megfeleljenek az ügyfelek legszigorúbb elvárásainak a teljesítményleadás, a talajvédelem és a kényelem terén. Hidanként két munkahenger biztosítja a hevederek elfordulását. A nagyméretű hajtókerekek az egyidejűleg 8 db kapcsolódó gumituskón keresztül kíméletesen adják át a teljesítményt a hevedernek. A gumihevederes szerkezet két részből felépülő váza lehetővé teszi, hogy a két független megvezetésű középső támgörgő-pár a főváztól függetlenül alkalmazkodni tudjon a talajegyenetlenségekhez. A járószerkezet-kocsi és a gumihevederes szerkezet főváza közé beépített nagyméretű gumiütközők hatékonyan tompítják a rázkódást és a vibrációt – részletezték a közleményben.

Hozzáfűzték, hogy a nagyméretű, 800/72 R42 abroncsokkal ikerkerekezett kivitelben a TRAC verzió nagy felfekvő-felülete szintén páratlan a kerekes traktorok között. A Multipass-hatás mellett az üzemanyagtank szintjétől független 50:50 arányú súlyelosztás, illetve a hatékony hajtáslánc és az alacsony motorfordulat megoldás együttesen akár 10%-kal kisebb üzemanyag-fogyasztást eredményez, az ebben a teljesítménykategóriában található másfajta traktorkoncepciókhoz képest. A nagyméretű, háromszög alakú szerkezetnek köszönhetően a gumihevederes járószerkezet ugyanazt a hatékonysági szintet biztosítja 30 vagy 36 colos (762 vagy 914 mm szélességű) hevederekkel is.

A két kormányzott hídnak köszönhetően a TERRA TRAC és TRAC típusok szűken és pontosan kormányozhatók, miközben a kabin és a hátsó függesztőpont a hossztengelyen maradnak. A kormányzás hasonló a hagyományos traktorokon megszokotthoz: a kormányzási manőverek és a fordulók kíméletesek a munkagépekkel és a gépkezelőkkel, miközben minimális a nyomvályú-képződés. A szabványos kormányzási mód (a hátsó tengely leköveti az elsőt) mellett elérhető klasszikus négykerék-kormányzás is, ahol a hátsó és az első híd kormányzása egyszerre történik, valamint a TRAC verziók számára kíméletes (csökkentett oldalazó kormányzás) üzemmód is választható, például silótaposáshoz. DYNAMIC STEERING funkció szintén elérhető, mely a szabványos üzemmódban felezi a kormányfordulatok számát szántóföldi munkavégzés során, valamint csökkenti a kormányzáshoz szükséges erőt – írják a közleményben.

Nagyméretű kabin, négy ponton rugózott kivitelben

A XERION 12-es sorozat kifejlesztése során meghatározó szempont volt a gépkezelői kényelem biztosítása, a hatékony és talajkímélő teljesítmény-átadás mellett. A fülke 27 centiméterrel hosszabb lett előrefelé, ezáltal a legnagyobb kabint kínálva a prémium traktorok szegmensében. A lábtartók gyárilag beépítve elérhetők a kormányoszlop mögött, illetve a jobb oldali A-oszlopon. A vezetőülés háromféle verzióban kérhető, az alap kárpittól egészen a prémium kárpitozásig vagy akár a bőrözött kivitelig. Az ülés akár 40 fokban is elforgatható, kiváló rálátást biztosítva a felvett munkagépekre. A kipufogógáz-utókezelő rendszert és magát a kipufogót teljesen integrálták a vázba, melyek a fülke alatt, jobb oldalt találhatók. A keskeny kormányoszloppal együtt mindez páratlan körkörös kilátást biztosít. A főbb funkciók az ergonomikus CMOTION karral és CEBIS érintőkijelzős terminállal szerelt kartámaszról vezérelhetők. Ennek köszönhetően a szabványos CLAAS vezérlési koncepció mostantól minden vetési zöld erőgépben elérhető, 125 és 653 lőerő között, az ARION 500-as sorozattól felfelé – magyarázzák.

Kitérnek arra is, hogy az új, négy ponton rugózott fülke olyan kényelmi szintet képvisel, mely eddig ismeretlen volt ebben a teljesítménykategóriában. A rázkódások csillapításával és a billegések semlegesítésével a fülke lehetővé teszi a gépkezelő számára, hogy a munkavégzésre koncentrálhasson, akár hosszú munkanapokon át. Emellett a fülkét még jobban leválasztották az alvázról, jelentősen csökkentve a hajtásláncon és a járószerkezeten keletkező zajok és a vibrációk hatását.

GPS PILOT CEMIS 1200

A XERION 12-es sorozat személyre szabható csomagot kínál az ISOBUS műveletekhez és a precíziós gazdálkodáshoz. A géptulajdonosok választhatják a GPS PILOT rendszeren alapuló automata kormányzást különféle korrekciós jelekkel, valamint az online vagy offline munkautasítás-kezelést, illetve a precíziós műveletekhez a szakaszolás (Section Control) és a mennyiség-szabályozott kijuttatás (VRA) funkciókat is. Minden modern, precíziós és helyspecifikus funkció egy helyről érhető el, a 12 colos CEMIS 1200 terminál segítségével, melyen a már megszokott CEBIS kezelés köszön vissza. A CLAAS connect segítségével az új licensz- és funkció aktiválások közvetlenül a terminálra küldhetők az interneten keresztül, akárcsak a munkautasítások és az előre meghatározott nyomvonalak és kijuttatási-térképek, az összekapcsolt farm-menedzsment szoftvereken keresztül (CLAAS API) – áll a sajtóközleményben.

Hozzáteszik, hogy az egyazon táblán létrehozható többféle referencia-vonal tovább növeli a hatékonyságot. Felvett vagy importált táblahatárok segítségével az A-B egyenesek és kontúrok a tábla egyes részeire is kalkulálhatók és menthetők, még a munkavégzés megkezdése előtt. Ez megkönnyíti a munkát a szabálytalan formájú területeken, mivel többféle táblavégi forduló és íves táblahatár menthető referencia-vonalként, a fő munkairány mellett.

A CEMIS 1200 művelőutakat kezelő funkciója szintén jelentősen csökkenti a munkaterhelést. A művelőutak színes megkülönböztető jelölést kapnak, valamint vizuális és hangalapú jelzést is küld a rendszer, ha az erőgép elérte a művelőút kezdőpontját. Ennek köszönhetően megszűnik a művelőutak eltévesztésének lehetősége, valamint a gépkezelő teljes mértékben az erőgép és a munkagép üzemeltetésére fókuszálhat – emelik ki.

Fontos! A termékkínálat és az elérhető funkciók változhatnak országonként.