Az önjáró gépek, traktorok a szezon után és előtt közel 2-4 hónapot állnak mozdulatlanul. A gazdák még a tavaszi munkák előtt átnézik gépeiket. Ami megkopott, azt kicserélik, ami elromlott, azt kijavítják. A szerviz majd üzemóra szerint, és indulhat a munka!

Majd jön a meglepetés a gépbe ülve: izzadás, bágyadtság, kellemetlen szag, köhögés, nedves időben esetleg erősen párásodó ablakok stb., pedig elvileg minden fel lett készítve a szezonra. Elvileg, mert a kabinszűrő cseréjéig még "x" üzemóra van hátra.

Agrofilter

A mezőgazdaságban használt gépek kabinszűrői fokozott porterhelésnek vannak kitéve, és ebben a porban aztán előfordulhat minden, ami szerves vagy szervetlen. A leállított és lemosott gép fülkéjében – a szűrőt érte egy kis víz, majd megszárad – is mozog a levegő. Ahogy változik a hőmérséklet a kabin belseje és a külső környezet között, szinte lélegzik. Levegő ki, levegő be. Párás levegő ki, párás levegő be. A tavaszi szezon kezdetére ideális állapotok alakulnak ki a szűrő felületén a különböző gombák, baktériumok számára. Szóval ki vele, csere.

Ne sajnáljuk a cserére szánt összeget, az üzemórától függetlenül. Megéri. Még be sem fejeződtek a kora tavaszi talajmunkák, és itt a permetezési szezon. A munkában részt vevők számára ez az egyik legrizikósabb időszak: mit, mikor, hogyan, mivel óvjunk meg a különböző kártevőktől, és természetesen a munka közben saját magunkat, kollégáinkat is.

A méregkeverésnél vannak előírt és betartandó munkavédelmi szabályok. Permetezéskor a műveletet végzőnek a legegyszerűbb, legpraktikusabb, legkényelmesebb és leghatásosabb megoldás az aktívszenes kabinszűrő használata. A személy- és haszonjárműveknél már ismert megoldásnál a mezőgazdaságban az extrémebb körülmények miatt tartósabb, hatásosabb kialakítású szűrők kerültek bevezetésre.

A munka közben keletkező port egy hagyományos előszűrővel kiszűrjük, és ezt követően a levegőt egy szénrétegen átvezetve, a vegyszermaradék lekötését követően juttatjuk a kabinba. Ennek a szűrőkialakításnak van egy hátránya: takarítani TILOS!

A használat során felmerült speciális igényekre válaszolva kialakításra került a külön por- és aktívszenes szűrőkombináció egyes önjáró permetezőknél, és külön kérésre MTZ-nél is. Ezt is tilos takarítani, de ha az előszűrő elkoszolódott, az kuka (képletesen, mert veszélyes hulladék); a szenes tovább használható.

Permetezés kezdetekor, befejezésekor ne sajnáljuk azt az 5-10 percet a szűrőváltásra. Talajmunkákra tegyük be a normál szűrőket, permetezéskor az aktívszeneset.

Agrofilter

Azért változik a világ és az emberek is ezen a téren. Van pl. olyan gazdálkodó, aki MTZ-vel (!) permetez és „nyugati” géppel vet, vagy éppen sorközművel. Már ezeknél a munkafázisoknál is aktívszenes szűrőt használnak, mivel a gépkezelő érezte a vetéssel együtt vagy korábban kijuttatott szermaradék hatását.

Egyes géptípusoknál a fülke belső levegőjét a külső, már szűrt levegővel keverve juttatják vissza. A levegő keverési arányának mértékét általában egy zsalus rendszerrel lehet szabályozni. Ezt a levegőt szűretlenül vagy úgynevezett recirkulációs szűrőn keresztül vezetve lehet visszaforgatni. Ez is tud meglepetést okozni. Igaz, még nincs itt az aktualitása, de példának jó: kombájnosnál nem tudták elképzelni, hogy miért köhög, krákog, amint beül a kombájnba és elkezd dolgozni, míg ki nem derült, hogy a belső szűrője szinte már kivirágzott. Három ledolgozott szezon után derült ki, hogy a gépben van belső szűrő is.

Hab a tortán, hogy a gépkezelő erős dohányos is. El lehet képzelni, hogy milyen állapotban volt a szűrő cserekor, mit forgatott vissza a rendszerbe. Szóval erről az apróságról sem illik megfeledkezni, hogy minden tökéletes legyen.

A kabin légtechnikai kialakításánál eddig a legextrémebb megoldást egy 2 éves (új) gépnél tapasztaltuk, és nem MTZ-nél! Esős időben párásodtak a kabin ablakai, és nem lehetett kilátni. Hiába próbálták hűtéssel, fűtéssel, légkondicionálóval leszárítani, nem sikerült. A kabint átnézve kiderült, hogy a tervezés, gyártás során elfelejtették a külső szellőzőrendszert kialakítani – mindig csak a belső levegő került visszaforgatásra. Még túlnyomásos sem volt a kabin.

Az adott probléma utólagosan megoldásra került, de a gyári módosításáról nincs információ. Szóval ilyen apróságokon is múlik, hogy azon a kis munkaterületen, ahol órákat töltünk el napokon keresztül és fokozott koncentrációval, hozzájáruljunk a maximális komfortunkhoz, hogy ne lankadjon a figyelmünk. Mindehhez termékeivel áll rendelkezésükre az AGRO-FILTER BT!

További információkért látogasson el a www.agro-filter.hu weboldalra!

AGRO-FILTER BT.
Elérhetőségek:
Telefon: +36 20 234 4190
+36-20 257 7866
E-mail: agro-filter@gmail.hu
Web: http://www.agro-filter.hu/

Agrofilter